Florry- m 1 stor og 1 liten Skrevet 27. oktober 2006 #1 Skrevet 27. oktober 2006 Er det flere som har barn som ikke kan si R? Når tar man evt kontakt med en sånn språkperson (husker ikke hva det heter i farta). Kan heller ikke si kj, men det er vel mer normalt?
pittepitteliten Skrevet 27. oktober 2006 #2 Skrevet 27. oktober 2006 MIn er snart 4 og kan ikke si r og noen andre bokstaver. Jeg har tatt kontakt med barnehageenheten for å få anbefalt logoped. Hvis ikke de kan hjelpe går jeg til helsestasjonen, og om ikke de har noe finner jeg noe privat. Jeg vil gjerne ta fatt i dette nå for at vi skal kunne øve oss sammen hjemme og for at jeg på best mulig måte kan hjelpe han. Selv om jeg ikke definerer det som et stort problem. Bedre å gjøre det nå enn når han begynner på skolen. Da er det så mye annet som skal mestres. Lykke til!
Rosalille og sjarmtrollene Skrevet 28. oktober 2006 #3 Skrevet 28. oktober 2006 Har nettopp vært på 4 årskontroll med min gutt. Han kan heller ikke si r og noen andre lyder helt rent. Det kommer noen erstatninger som ligner i stedet. På helsestasjonen sa de at det er stor forskjell på når barna lærer disse lydene og at det ikke blir gjort noe før de begynner på skolen. Det skal sies at det var jeg som tok det opp, ikke hverken legen eller helsesøster. Det er en del øvelser man kan gjøre for å få kontroll på tunga og få ut de riktige lydene. Spør i barnehagen om de har noen tips til øvelser eller sjekk på nettet. Jeg vet i allefall at det finnes en bok. En liten svart bok med ringrygg og speil i. I den står det en del øvelser man kan gjøre. Jeg for min del venter og ser hvordan det utvikler seg med gutten min. Det begynner å endre seg litt på r'ene hans nå, så det går fremover. Lykke til i allefall )
Bebis i februar :) Skrevet 28. oktober 2006 #4 Skrevet 28. oktober 2006 Tror absolutt ikke du behøver å stresse med r-lyden.Den er som oftest den siste lyden barn klarer å uttale ordentlig, endel mestrer den ikke før ved skolestart. Det viktigste er at vi voksne gjentar ordene riktig, men å øve på litt munnmotorikk gjennom lek trenger heller ikke være dumt.
køben Skrevet 8. november 2006 #5 Skrevet 8. november 2006 R- lyden behøver ikke å være på plass før i 8 årsalderen. ingen grunn til å stresse. Tungegymnastikk kan hjelpe da det som oftest er tunga som ikke ligger riktig i munnen når barnet uttaler lyden. Blås såpebobler, bruk sugerør og blås bobler i vasken, tungeleker med sang til osv.
Gjest Skrevet 9. november 2006 #6 Skrevet 9. november 2006 Mulig dette høres teit ut, men snu ungen på opp ned og be den si R. Da kommer tunga i riktig stilling for denne ordlyden. Har fungert!!
Anonym bruker Skrevet 11. november 2006 #7 Skrevet 11. november 2006 Hei Min datter på syv har en venninne som ikke kan si R, og hun er også syv... Så jeg tror det er ganske vanlig. Har lagt merke til at det er flere av barna i det alderstrinnet som sliter med den bokstaven, så du trenger sikkert ikke bekymre deg:-)
❤lille stjerne❤ Skrevet 11. november 2006 #8 Skrevet 11. november 2006 Enig med innlegg over, det er den vanskeligste lyden i det norske språk, og mange lærer den sent. Noen lærer faktisk aldri å si R og det er vel egentlig ikke regnet som et problem lenger. De lager enten en J-lyd eller litt skarrete R isteden, og det går jo like fint! Det har blitt litt løsere med slikt enn det var før tror jeg. Jeg jobbet i barnehage tidligere, hadde en der som ikke sa "R" før plutselig etter en sommerferie. Da kom gutten glad og stolt og forkynte "Jeg harrrrr hatt det så fint i sommerrrrrferrrrrien". (Han la enormt trykk på hver R).
Anonym bruker Skrevet 12. november 2006 #9 Skrevet 12. november 2006 Lyden R, er vanskelig for noen barn, og denne lyden er en av de siste som sitter. Prøv å si TRILL, TRILL, TRALL, MIN LILLE BALL. Dette er en av reglene jeg bruker som spes.ped.lærer! Den hjelper godt! Øv på R foran speilet, la barnet kjenne på din hals, din tunge osv slik at barnet vet hvordan munnen brukes når man sier lyden R. Øv på ord med R i seg, ikke med R først eller sist! Det kan komme senere! Ikke stress med dette! Vi gjør ikke noe med dette før barnet før det kommer på skolen! Det skjer voldsomt mye når barn begynner på skole, og dette er en av tingene som, som regel snur da! Spes.ped.lærer
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #10 Skrevet 18. november 2006 MIn gutt på snart 4 klarer ikke si S. Han sier nill istedet for snill, matte istedet for masse. Har prøvd leeenge nå å repetere det riktige ordet med s for han, men uten hell. Noen tips spes ped.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2006 #11 Skrevet 19. november 2006 Det kommer an på om du refererer til Rulle R eller Skarre R. Skarre R-en skal være på plass til 4-5 års alderen mens Rulle R-en skal være på plass til 7 års alder. Rulle R-en er vanskeligere enn Skarre R'en. Disse opplysningene fikk vi hos logoped. Ta kontakt med Helsestasjonen hvis du ønsker en utredning hos logoped. Da får du henvisning. Logopeden utreder da for å se om noe trengs å gjøres eller om man skal la dem få ta tiden til hjelp litt lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå