Gå til innhold

Angående smertelindring...

Anbefalte innlegg

Jeg har litt spørsmål.. Spesielt til dere som har født før og har litt erfaring med forskjellig smertelindring..

Jeg er veldig redd for smertelindring under fødselen fordi jeg er redd for å føle meg rusa.

Ble utsatt for overgrep for noen år siden, og etter det har jeg hatt problemer med "hallusinasjoner" hvis jeg for eksempel har drukket alkohol. Etter å ha lagt meg om kvelden da, så gjennomgår jeg hele hendelsen igjen. Jeg fungerer helt fint i det daglige, men har sluttet å drikke pga dette.

Jeg er altså livredd for å bli "rusa" under fødselen, og dermed få panikk!

Hvordan er det med f.eks lystgass? Blir man litt "tussete" av det? Hva med epidural?

Håper dere vil svare meg selv om jeg velger å være anonym i dette innlegget.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6853569-ang%C3%A5ende-smertelindring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lystgass er mange steder ikke i bruk lenger... Men lystgass merker man i hodet, ja, uten at jeg har forsøkt det noen gang. (har hatt en fødsel med epidural og en uten noe)

Epidural kjennes _ikke_ i hodet. Den virker bare fra livet og ned..Det jeg synes er negativt med ep. er at man lett mister kontroll /ikke kjenner pressriene..

Hei!

Jeg prøvde lystgass og epidural under min første fødsel. Lystgassen ble jeg ganske sløv av men ikke direkte ruset.Fikk meg til å slappe godt av mellom riene og den tok toppen av smertene. Epiduralen var himmelen for meg. Ikke vondt i det hele tatt, merket bare sammentrekningene i livmoren.Men jeg vet ikke hvordan epiduralen ville vært på pressriene for jeg endte opp med ks til slutt.

jeg syns du skal holde deg unna lystgassen. for hvis du får for mye av den. så føler du deg "rusa"/uten av kroppen opplevese/miste kontrollen (et øyeblikk) svevende....så siden du har en dårlig hendelse fra livet ditt, så syns jeg du skal unngå det.

vill heller anbefale epidural,akupunktur,bad.

da er du helt tilstede og har "kontroll" over situasjonen.

lykke til.

Annonse

Jeg snakket med jordmor om lystgass, og hun sa som flere andre her, at lystgass virker forskjellig på folk. Jeg var opptatt av dette med at så mange spyr, og det var hipp som happ sa hun. Noen spydde, følte at de mistet kontrollen og at lystgassen bare var kjip. Andre fikk derimot mestringsfølelse, at de hadde mer kontroll over fødselen sin, og at smertene ble litt "glemt" med lystgass fordi man ble så opptatt av å puste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...