Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2006 #1 Skrevet 27. oktober 2006 Vi synes det har vært vanskelig å få jenta vår til å spise "fulle måltider". Og som kanskje de fleste mødre gjør, så stresser jeg litt med akkurat dette med spising, så jeg har kanskje tilbudt henne en del mat mellom måltidene (bare sunne ting) slik at hun sikkert ikke har vært helt sulten når grøten eller middagen kommer. De siste dagene har jeg sluttet å gi henne mellom-måltider, slik at jeg skal kunne finne ut når hun egentlig blir sulten. Da har "matdagen sett slik ut: ca 06.30: Pupp ca 10.30: Grøt ca 15.30: Middag (ofte på glass, og så får hun sitte med oss når vi spiser og smake det hun vil) 18.00: Grøt ca 18.45: Pupp Jeg kunne godt tenke meg å få i henne litt frukt og kanskje yoghurt, men det virker som om det blir for mye for henne, da spiser hun ikke så mye av de "ordentlige" måltidene. Og hun vil ikke spise så mye brødskive, jeg tror ikke hun kommer til å bli mett hvis jeg bare tilbyr henne det. Får hun i seg nok næringsstoffer? Er det en annen måte vi kan gjøre dette på, eller er det en grei "diett"? Huff, synes dette med mat er vanskelig jeg... :-) Langt innlegg, men håper noe gidder å lese det.
*panama* med to søte små Skrevet 27. oktober 2006 #2 Skrevet 27. oktober 2006 Hvor gammel er jenta di da`?
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2006 #3 Skrevet 27. oktober 2006 Å, sorry, det glemte jeg å si :-) Hun er 14 mnd snart. HI
jazza Skrevet 27. oktober 2006 #4 Skrevet 27. oktober 2006 Om dette er nok eller ikke er vel avhengig av hvor aktiv hun er. Jeg er selv tilhenger av mange små måltid så jeg ville nok ha tilbydd henne et mellommåltid eller to. Jeg tror vi voksne ofte regner "fulle måltider" etter våre posjoner, og det blir jo helt feil for en unge på 1-2 år Hos oss ser det slik ut: ca. 6.30 pupp ca. 8.15 frokost ( 1 brødskive, 1/2 banan eller litt yoghurt, vann) ca. 11.00 lunch i barnehagen (1-2 brødskiver, litt melk) ca. 14.30 mellommål i barnehagen (frukt og 1/2 - 1 brødskive) ca 16.30 middag (det vi spiser eller et middagsglass, vann,pupp) ca. 17. 30 mellommål (litt frukt) ca 19. 30 kvelds (havregrøt,vann, pupp) Hvor mye hun spiser av dette varierer veldig, hun spiser så mye som hun vil ha. Som regel spiser hun godt.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2006 #5 Skrevet 27. oktober 2006 Fra HI: Ja, det er det jeg lurer på, er det bedre å spise litt og ofte? Og det er nok riktig som du sier, at vårt mål på "fulle måltider" kanskje er litt for stort. Huner jo stort sett fornøyd, hun er en helt vanlig unge, men ganske rolig, så jeg må kanskje bare innse at hun ikke trenger så mye. Men jeg er nok også egentlig tilhenger av mindre men hyppigere måltider, så kanskje jeg skal prøve det. Takk for tilbakemelding! Noen flere erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2006 #6 Skrevet 27. oktober 2006 I følge helsesøster osv. bør de ha 4 måltider med fast føde hevr dag. Du har pupp til frokost. Bør nok begynne med skive eller grøt i tillegg. Min jente er 13 mnd. og hun får Grøt/skive kl.08 Grøt/skive kl.11.30 Soving 12-14 Middag kl.15 Kvelds kl. 18.30 Husk at de må få tid og lov til å være litt sultne. Helsesøster sa til meg at magen trenger ro, de skal ikke småspise hele dagen. Når du tilbyr frokost og hun ikke vil ha, ja da er ikke neste måltid før lunch. En skal ikke tvinge i de mat. Gir du ungen småmåltider hele dagen, forbrenner kroppen hele dagen, og de blir spinkle og små. Akkurat som oss voksne viss vi spiser litt sunne måltider jevnt hele dagen slanker vi oss. Men gode store måltider med 3-4 timers mellomrom er iallefall bra for de små. Ingen mellommåltider utenom frukt osv. Da legger de godt på seg og magen for tid til å hvile mellom måltidene..... Dette er mitt ALLER beste tips, hadde "problemet" før. Stresset med at ungen skulle spise, gikk etter han med mat i hendene og gav han osv. Ettr en prat med helsesøster, og et mer avslappet forhold til spisingen hans, ble JEG og UNGEN helt annen. Han spiste kjempegodt. Lot det gå mellom 3-4 timer mellom måltidene (han fikk drikke da såklart-hadde en vannflaske stående). På noen mnd. la han på seg 2 kilo! Viss han ikke ville ha så mye frokost en dag, var det greit. Merket da at han spiset dobbelt så mye til lunch. Så det går på en måte "opp i opp". Verdt å prøve å slappe av litt altså :-)
lorie Skrevet 27. oktober 2006 #7 Skrevet 27. oktober 2006 Iris er 18 mnd og elsker mat. Slik har matdagen sett ut siden hun var 14 mnd: 0800: frokost: 1 brøskive, banan/annen frukt, melk eller vann. 1100: lunsj i barnehagen: 1-2 brøsdkiver, frukt, melk eller vann 1400: mellommåltid i bhg: brød eller yoghurt, frukt, og vann 1600-1630: Middag. Det vi spiser eller et middagsglass. Og masse grønnsaker. Hun elsker grønnsaker. Dessert når vi har det: frukt. 1830: Kveldsmat. Hun bestemmer selv hva hun vil spise til kvelds. Noen ganger vil hun bare ha frukt og et glass melk. Andre ganger ei brødskive. Skjeldent grøt. Det jeg oppdaga når vi slutta med amming var at apetitten øka. Grøten hun fikk fram til 10 mnd alderen la se som en klump i magen, og hun ville ikke ha mat på mange timer. Iris elsker grønnsaker. I helgene lager jeg ofte en gønnsaks eller fruktallerken som begge mine unger forsyner seg av til lunsj eller mellommåltid. Dette har funka godt for oss, og har ført til at de foretrekker sunne grønnsaker framfor godteri som sjokolade eller ostepop. Poenget med småtasser og mat tror jeg er at man skal la dem spise til de er mett og ikke klemme i dem mat. Her må vi heller begrense inntaket av mat som brød etc fordi de overspiser og blir kvalme/kaster opp. Mine to er iallefall veldig flink til å si ifra når de er mette. de er 18 mnd og 5 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå