Gå til innhold

Hva trenger man egentlig av ...

Anbefalte innlegg

Jeg blir helt matt av å lese disse tipsene fra apotek o.l. om hva man "må" ha til bebisen. Noen som har noen meninger om hva som trengs å ha i hus til babyn kommer av dette:

Neglesaks

Febertermometer (hva slags type?)

Badetermometer

Smokker (begynner de med dette helt fra starten?)

Bitering

Nesesuger

Rehydreringsvæske

Kuldekrem

Stellekrem (hadde egentlig tenkt å bare bruke olje)

Tran, febernedsettende og nesedråper sier seg jo selv at vi må ha

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6851391-hva-trenger-man-egentlig-av/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neglene blir hardere ved å klippe de, enn å bite de av.

Greit med et digitalt termometer som man kan bruke i rompa til babyen, da får man mest nøyaktig mål.

Smokker kan de begynne med helt fra starten ja, men er greit om de slipper å bruke det.

Kuldekrem skulle i grunnen ikke være nødvendig når barnet er så lite og ligger godt gjemt i vogna. Brukes til litt større barn som sitter i vogna eller er ute å går selv, for å slippe roser og evt. sår i kinnene.

Stellekrem trenger man ikke, men kan være greit å ha en zinksalve (Silulen er VELDIG bra), eller Aselli sårsalve (fungerer bra den også).

GEM (dehydreringsvæske) er ingen nødvendighet før ungen har hatt diaré eller spydd i flere dager og ikke får i seg noe næring. Har aldri hatt behov for det .

Veldig greit med badeolje. Ikke bruk kremer til å smøre babyen, da vil den bare bli tørrere i huden. Ikke vask ofte med såpe, trenger heller ikke shampo mer enn 1 gang i uka.

Hold unna våtservietter så lenge som mulig. Mange av disse som irriterer huden, selv om det står parfymefri på dem.

Kommer ikke på mere i farta i alle fall.

har kjøpt smokk men d e ikkje så lurt å bynne å bruke før babyen har fått sugeevnen godt i gang på puppen..

termometer blir å kjøpe et vanlig termometer som kain ta tempen i rumpa.. d e d mæst nøyaktige. har litt løst på sånn øretermometer,, men d kost over 600 kr. syns d e litt drøyt.. blir vel å kjøpe d andre når æ får behov..

neglesaks.. fikk tips om at å rive neglene forsiktig var bedre enn saks for då blei ikkje neglene så skarpe, så slipp babyen å klore sæg... æ veit ikkje æ..

Vi har kjøpt neglsaks (tre år siden, til 3 åringen, bruker den samme..)

Må ha febertermometer og badetermometer...

Smokk begynte vi med etter vi kom fra sykehuset

Bitering ventet vi med etter ca.en mnd

Nesesuger, nei det har vi ikke... (må man ha dette, og hvorfor?)

Rehydreringsvæske, nei har ikke det

Kuldekrem, ett must for vinterbarn!

Stellekrem, nei, jeg bruker olje....

Tran, febernedsettende, og nesedråper er greie ting fra starten.

Negelsaks e kjækt å ha ja... som e butt fremme...

Vi har både øretermometer og digitalt termometer.... men har kun brukt øretermometeret tel nu

Badetermometer arva vi... men du kan jo bruk underarma di og kjenn etter...

Smokk tok ikke frøkna på mange mnd. men kan sekkert vær greit å ha en... men det får du vel i apotekpakken...

Bitering arva vi faktisk... men bi jo ikke tatt i bruk med det samme, kan jo babisn få i julegave om den e kommen tel da... :D

Nesesuger kjøpt æ, men den va så klompat at den fikk ikke vi tel å bruk i allefall... saltvannspray e nu det bæste har æ funnet ut... men brukt ikke det på frøkna når ho va bittelita da...

Rehydreringsvæske vesst æ ikke at det va nå som heite en gang....

Kuldekrem har vi heller aldri brukt...

Stellekrem.. vi bruka sinksalve da...

Jeg har ikke kjøpt noe. Tar det litt etter behov når det kommer. Har selvfølgelig febertermometer fra før.. både til øret og rumpen (pleier å dobbelsjekke med den til rumpa hvis den i øret er høy).

Ellers er vel kanskje Silulen greit å ha til en eventuelt sår rumpe.

Annonse

Neglesaks er greit å ha, men i starten når neglene er så myke holder det å rive dem forsiktig av. Høres brutalt ut men de er så myke at det ikke er noe problem. Dette fikk jeg anbefalt iallefall. Senere er det fint å ha en sånn babyneglesaks med butte ender.

Vanlig digitalt termometer er jo det greieste i begynnelsen. Vi måtte kjøpe øretermometer da, tulla begynte plutselig å slå seg helt vrang når vi skulle ta i rompa. Men greit å venne dem til det.

Badetermometer har jeg kjøpt denne gangen, syns eg alltid stod der og ikke helt klarte å bestemme meg for om vannet var varmt/kaldt nok! Selv om det nok ikke er en nødvendighet :)

Smokk har jeg kjøpt, men bruker dem kun om behovet skulle være der, som det i stooor grad var sist!!

Bitering trenger du ikke i starten iallefall, kjøp heller en om behovet skulle melde seg ved tannfrembrudd.

Nesesuger brukte vi mye sist når tulla var forkjølet. Går jo ikke an å snyte dem og greit å få ut litt snørr! Etterhver ble hun helt hysterisk når hun såg den da så så veldig behagelig er det vel ikke...

Vil heller anbefale D vitaminsdråper istedet for tran i begynnelsen. Tran kan bli veldig grisete og babyer spytter jo alt ut igjen som regel, og tranlukt er nesten umulig å få vekk fra klærne!!

Jeg kommer til å kjøpe febertermometer, vanlig digitalt...

Har og tenkt å kjøpe badetermometer (men har fått tips om å bruke febertermometer i badevannet og...)...så jeg vet ikke...

Har da noen minismokker her... men vet ikke om de blir brukt :)

Bitering fikk jeg i apotekpakken, haster vel ikke enda med store innkjøpav de...

Nesesuger - veldig praktisk når babyen er snørrete.

Skal kjøpe inn en god krem, men husker ikke hva den heter... Men er visst en alt mulig krem som venninnene mine bruker på sine barn (og seg selv). Den blir brukt ved såre rumper, tørr hud, kulde krem og det meste visst... er litt dyr, rundt 400kr men boksen er stor...

Febernedsettende/stikkpiller er sikkert lurt å ha...

Tran eller D-dråper også :))

Tror ikke man trenger å følge noen må-ha-liste slavisk...

Man kjøper vel det man føler man trenger uavhengig av hva andre sier og mener... Men kjekt å få litt tips og da :)

Jeg ville kjøpt febertermometer til øret. Det er litt brutalt og stikke den greia i rompa på babyen.

Badetermometer har jeg aldri hørt om... Det er vel ikke noe du strengt tatt behøver. Man kan jo sjekke badevannet med albuen. Mye billigere!

Smokk har jeg hørt man skal vente med til ammingen er ordentlig igang. Bitering trenger de ikke før det begynner å komme tenner. Det er vel når de er fra ca fire måneder, hvis jeg ikke husker helt feil.

Rehydreringsvæske har vi aldri hatt bruk for, vet vel ikke hva det er en gang, og kuldekrem er ikke å anbefale. Babyhuden blir sår av det vil jeg tro. Man tar vel ikke babyen ut i kulden over lenger tid....

Ang. kuldekrem.

Dette er vel noe en ikke trenger, men er greit å ha. Det er en nøytral og fet krem som ikke ineholder vann (eks Ceridal)

Hvis en skal ta med barnet ut i minusgrader, er det viktig at en ikke har på krem som inneholder vann like før en går ut, men iallefall vente i ca 30 minutter. (Ceridal kan e ha på rett før en går ut)

Dette er for at vannet i kremen skal få bli dampet vekk og ikke gi frostskader hos de små. (brukes også av ungdommer/voksne, men den er så fet at den glinser lett)

Babyneglesaks er supergreit å ha.. babyen kommer til å ha lange negler når den blir født! - og du kan bruke denne i mange år.

Badetermomenter trenger du ikke.. Du kan bruke albuen din i stedet.

Smokk trenger du heller ikke - kan i hvertfall ventes med å kjøpes inn.

Bitering trenger du ikke før om noen mnd..

Nesesuger er genialt!! Må has!

Stellekrem: her brukes kun potetmel.

Febernedsettende, og feberterm. trenger du også..Som nesespray kan du bruke morsmelk på nyfødte.

Vi kjøpte neglesaks til vesla,men har aldri brukt den - var livredd for å klippe henne i fingertuppene - neglene er så bitte-bitte-små og fikk ikke tak med den vesle saksa.

Har kastet den nå, brukte faktisk papir-neglefil på henne istedet - filte ned neglene (da blir ikke kantene så skarpe heller, de klorer seg lett med dem hvis de blir klippet rett av) og noen negler kunne jeg bite av (det anbefaler helsesøster at man gjør)

Badetermometer brukte vi også masse til henne i begynnelsen, eller rettere sagt jeg brukte det - min mann er bedre på å kjenne temp. med håndledd/albu enn meg, han brukte det lite.

Febertermometer anbefaler jeg vanlig til rektum (bare pass på - baby har lett for å bæsje i ren refleks når du stikker noe inn i rompa - så legg håndkle under først)

Smokk anbefales av krybbedødforeningen, det reduserer faren for dette hvis barna bruker smokk når de er bittesmå, dessuten er det greit å ha noe å stappe inn så babyen ikke begynner å bruke deg som sutteklut

:-)

Noen babyer har enormt sugebhov og kan ligge ved puppen 24 timer i døgnet.

Av stelleprodukter brukte vi kun Weleda bleiekrem og Weleda babyolje.

Bleiekremen er helt unikt bra - hvis baby er rød så smører man bare på litt, og ved neste skift er rompa fin igjen.

Den er superdrøy - tror vi hadde første tuben i nesten 2 år !

(bruker den fortsatt hvis vesla er rød -hun har mye myk avføring) Babyoljen er uparfymert og vi både masserte henne med den (hadde litt tørr hud) og hadde i badevannet, den bruker vi også fortsatt.

Ellers brukte vi ingen produkter på henne før hun begynte i barnehagen (først da begynner de å bli "skitne" og kan ha behov for babysåpe/shampo)

Nesesuger bare MÅ du ha!

Vår baby var stadig snørrete og tett i nesen, og ville ikke suge pga det.

Da drypper du med morsmelk (anbefales foran saltvannsdråper) fra en liten engangssprøyte (koster 5,-på apoteket, vrient å treffe nesen med puppen) og så lar du det virke noe sekunder før du suger ut snørret.

Denne hadde vi aldri klart oss uten iallefall.

Bitering er ikke nødvendig enda.

Annonse

mange gode forslag og ideer her.

tenkte jeg skulle tilføre min egne erfaringer :)

negelsaks: de anbefalte på sykehuset at jeg skulle bite av neglene til dattra mi, men det ville jeg ikke.

for man vet jo selv hvor flisete og vonde neglene blir når man biter.

så vi brukte negelsaksen mye.

febertermometer: kjøpte en til øre,men fant fort ut at den var unøyaktig.

så fram over så holdt jeg meg til rompe termometret. digital med en "bøyelig spiss"

å når jeg målte tempen,så lå hun på ryggen på stellebordet med bena til side. og godt med vaselin.

badetermometer: det brukte jeg også mye.

jeg er en person som elsker å bade i varmt vann. og det er godt over 38 grader. så jeg "stoler" ikke på albuen min.

smokker: det begynte vi ikke med før hun var 2 mnd.

bitering: brukte vi heller ikke før 4 mnd aldern.

nesesuger: fikk den aldri til å virke. brukte en q-tips forsiktig inn i nesen.

rehydreringsvæske: aldri hørt om....

kuldekrem: brukte en locobase fedtkrem. men brukte det ikke før hun var 8-9 mnd. hun lå jo så godt og varm nede i vogna.

stellekrem: da brukte vi zink,badeolje og potetmel.

tran: da brukte vi D-dråper 5 dråper. å det luktet ikke så stygt av munnen hennes,som hvis hun hadde fått tran.

febernedsettende: syns barn i dag får for mye panodil. så vi har hatt det her hjemme. men har kune brukt det 6-7 ganger på 3 år.

brukte da stikkpille.

nesedråper : brukte vi mye.

forresten.. ang den nesesugern.... i grønnland så suger mødrene ut snørret med munnen hvis det er tett...

(lurer på hva de gjør når ungen har forstoppelse......hahaaa)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...