Gå til innhold

Tenker dere på miljøet???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merker jeg blir noe provosert etter å ha lest uttalige innlegg her inne om f. eks. klesvask. Langt de fleste vasker tøyet flere ganger før det tas i bruk og igjen etter én gangs anvendelse. Begrunnelsen kan være - "så jeg får brukt alle de fine antrekkene snuppa har..."

Er det noen som i det hele tatt tenker på miljøet? Energiforbruk av vaskemaskin (tørketrommel) i tillegg til vannforbruk og i det hele tatt bruk av vaskemiddel/skyllemiddel belaster vårt miljø. Jeg er helt med på å vaske klær en gang før det brukes og når det er skittent!! Små babyer svetter ikke så med mindre det er gulp, grøt eller noe på tøyet så er det faktisk rent!

Det samme gjelder den utrolig avfallsmengden som vi produserer hver eneste dag. Da merker jeg at innlegg som "jeg skifter bleie hver time selv om den ikke er spesielt våt.." også gjør meg irritert. Bleiene idag er så bra at de holder fukt unna huden i timesvis, tenk bare på hvor lenge det kan gå uten bleieskift på natta! Med mindre babyen har sår hud har den ikke vondt av å gå med samme bleie noen timer (selvsagt ikke hvis det er annet enn tiss i bleia).

Jeg vet at alle her inne bare vil det beste for sine små, men er ikke det gjøre sitt for at våre barn og barnebarn har et sted å leve i de neste årtier? De små ting kan faktisk gjøre en forskjell og tenk ikke at det spiller ingen rolle hva JEG gjør uansett- For det gjør det.

Minimer energiforbruket i DIN husstand og tenk på å ikke kjøpe for mye "søppel" i form av ekstra emaballage o.l. Resirkuler og kjøp økologisk så langt det lar seg gjøre - så gjør du fremtidige generasjoner en stor tjeneste:-)

Dagens utbrudd fra blekkulf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda, du har så absolutt et poeng. Men det fins jo en del grunner til at vi småbarnsmødre må vaske mye.

Jeg vasker alltid klærne før de tas i bruk. Har flere ganger fått kløe og utslett av nye klær, så da ser jeg det som en nødvendighet.

Også har vi disse barna som gulper x-antall ganger i løpet av en dag... Da må man nesten vaske både barnets klær og de som passer barnet, for det er mye gris. For ikke å snakke om når bleia lekker både det ene og det andre.

Jeg er helt enig i det du sier og har selv jobbet aktivt med å få ned klesvasken. Bytter ikke bleie bare for å bytte. Det er unødig søppel og penger koster det også.

Men det som til tider kan være litt irriterende er al denne emballagen som vi ofte blir tvunget til å kjøpe og som vi må kvitte oss med. Det burde det gjøres noe med!

Skrevet

Jeg er så enig så enig. Jeg har en sønn på 3mnd så kan bruke sine klær noen dager før jeg vasker dem. Så sant de ikke er skitne av tiss eller gulp. Jeg skifter bleie når det trengs. Dvs at han kan gå med en bleie i flere timer før jeg skifter. Og han har aldri til dags dato vært sår i baken. Bæsjer han, skifter jeg med en gang selvfølgelig. Jeg er ikke flink å kjøpe økologiske ting, det skal jeg innrømme, men jeg resirkulere alt av søppel. Håper å bli et fint forbilde for sønnen min når han vokser opp. Kan også nevne at jeg bare bader lillegutt en gang pr uke, og jeg selv dusjer 2ganger pr uke. Sparer vann og såpe der også.

Skrevet

bukser og jakker ol bruker jeg flere ganger, men bodyer vasker jeg etter hver gang,men det r fordi de blir møkkete av grøt,middag, gulp, og sikkel hver dag. men jeg passer alltid på å ha fulle vaskemaskiner når jeg vasker. Ellers tørker jeg bare undertøy,hånklær og sengetøy i tørketrommel. Ved siden av dette sortere jeg plast og papp/papir.

Skrevet

jeg er såååå enig.

jeg kjöper nesten bare ökologiske grönnsaker, og det vil jeg at babyen min skal få som förste smakspröver.

vi vasker klär en gang i uka, har vaskekjeller. også hadde jeg egentlig villet bruke töybleier, men har liksom ikke kommet så langt. jeg skifter bleie når den er skikkelig tung eller det har gått rundt 4 timer.

om han har gulpa litt på genseren og det er tört bruker jeg det om igjen.. men må også innrömme at så mye som han gulper hender det jeg ofte skifte hver dag.

jeg syns det er unödvendig å bade babyen hver dag som mange.gjör. for meg er et varmt bad litt luksus liksom. Gutten vår bades en gang i uka ca, med mindre han skulle väre skitten eller noe.

Skrevet

Man skal tenke på miljøet!!! Jeg grøsser hver gang jeg tenker på hvor mye søppel bare vi 3 produserer. Dessuten synes jeg det er helt forferdelig at vi for eksempel her i Oslo ikke har mulighet til å gjenvinne plast! Helt forferdelig. Man har ikke så mye valg, heller når det gjelder å handle i butikken mht emballasje. Det er altfor mye emballasje på alt mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...