Gå til innhold

Kan man ha urinveisinfeksjon uten symptomer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk utslag på urinprøven hos jordmor i går på det som kunne tyde på urinveisinfeksjon, hun skrev L+2 på helsekortet. Men kan man ha dette uten noen symptomer? Har aldri hatt det før, men har ikke merket noe uvanlig i det siste, men siden det slo ut må det vel være noe..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har fått utslag på det jeg også. fikk ikke antibiotika fordi jeg ikke hadde noen symptomer på det.

jeg har hatt det før og det var skikkelig fælt, men nå er det bare en "lett" versjon.. men det kan visst gå bort hvis du drikker mye appelsinjuice og lignende.. prøver det jeg.. skal tilbake til legen på tirsdag..

L+3 står det på min...

Skrevet

Hei,

ja det kan man desverre ha uten symptomer, særlig under graviditeten. Litt skummelt, derfor de tar urinprøver regelmessig av oss..

Det er ikke noe farlig å ta pencilinkuren som følger med:)

God bedring

Skrevet

Ja, man kan ha UVI uten symptomer, såkalt "stum" urinveisinfeksjon.

Skrevet

Huff da... får man penicillin uansett da (om man får utlslag) eller finner de ut at man faktisk har det eller ikke har det på urinprøven? Ble litt bekymret her nå...

Jordmor sendte inn prøven til dyrking, men om jeg ikke hørte noe så skulle jeg ikke bekymre meg, men da kan jeg jo altså ha det selv om jeg ikke får behandling...

Uff...

Skrevet

jeg har hatt uvi så og si hele svangerskapet. har kommet og gått. hatt tre antibiotika-kurer tidlig i svangerskapet, da jeg hadde en del symptomer. de siste gangene jeg har hatt utslag (L+3 seinest i går), har jeg ikke fått noe medisin for det... har da heller ikke hatt noen symptomer. bare drikk masse! jeg hadde problemer med å bli kvitt det, selv med antibiotika... men så drakk jeg masse (!) vann med sitron i, og da ble jeg kvitt det:) bakteriene liker ikke det sure.. så juice o.l er bra:)

etter hva legen forklarte; det som kan skje med barnet når mor har uvi er at det kan bli lite i vekst, eller bli født for tidlig. jeg har jo hatt uvi mye, og jordmor mener gutten vår vil bli nærmere 4 kg til termin, så her har han i alle fall ikke tatt noen skade av det. for tidlig født er han jo heller ikke, om han vil ut nå:)

men uvi kan jo være veldig ubehagelig for deg da! det kan jeg skrive under på!

Skrevet

Jeg hadde heller ingen symptomer nå siste gangen jeg hadde uvi, men legen sendte inn prøven til dyrking. De fant bakterier i prøven. Svaret jeg fikk fra sykehuset var å levere en ny prøve, og dersom de samme bakteriene ble funnet der, så skulle jeg behandles.

Legen vurderte det likevel til at jeg skulle behandles med en gang siden jeg er gravid.

Skrevet

Jeg har hört at det å ha urinveisinfeksjon under graviditeten, spesielt i slutten av graviditen er "farlig". Barnet kan faktisk få CP-skade, altså en hjerneskade av det, spesielt om det ikke blir behandlet i tide. Så dette ville jag ha tatt veldig seriöst!

Skrevet

Dersom man har uvi,men uten symptomer,kan det føre til nyre-bekken-betennelse...Og det kan jeg love dere er mye verre enn om man har uvi. Så om legen ikke mener du bør ha penicillin-kur,ville jeg enten sagt det til h*n,eller ringt legevakta.

Skrevet

Har vært myyyye plaget med UV infeksjoner.. det som funker for meg er og ta 1 g c- vitaminer hver gang jeg begynner og kjenne symptomer. Det kjennes ut som om jeg begynner og "fryse" nedentil.. og etter en stund så gir det seg. Mange bruker tranebær også..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...