sarinamor Skrevet 27. oktober 2006 #1 Del Skrevet 27. oktober 2006 Hei, Ville svare på innlegget ditt (Elias Noel), men fant det ikke! Anyway... Når det gjelder etternavn: Vi har tenkt å bruke bindestrek så babyen får sammen etternavn og rekkefølge både på norsk og meksikansk pass. Hadde tenkt å bruke bare farens etternavn, men mannen min vil gjerne at babyen får etternavnet mitt også (selv om det ikke er så enkelt å uttale og ikke er så kort). Selv om du bruker bare farens etternavn i Norge skal ditt etternavn stå på meksikansk fødselsattest og pass som "apellido materno". Du spør om hvilke navn vi har tenkt på... Vi har mange navn men vi vil ikke si noe enda fordi vi vil vente at babyen blir født (5 uker til!). Vi vet ikke om det er jente eller gutt. Grunnen til at vi ikke vil si noe er at vi ikke vil få negative tilbakemeldinger om det... Jeg vet at det er oss som skal bestemme til slutt, men det er ikke gøy når du liker et navn og mange har sagt at det ikke er fint... Hvor langt på vei er du? Jeg ble høygravid i dag Hilsen, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #2 Del Skrevet 27. oktober 2006 Eg fann heller ikkje igjen innlegget mitt... Menmen... Kan godt forstå at du ikkje vil "ut" med namna enno, det er jo litt deilig og halde dei for seg sjølv, og det er jo mange kritikarar her inne. Det viktigaste er jo at ein finn eit namn ein likar sjølv Vi skal jo bruke Elias uansett (viss det blir ein gut då), og det er jo ganske "almennt" akseptert *hehe* Eg er 7+2 i dag, så eg er jo heilt fersk i gamet... Kor i Mexico kjem mannen din frå? Mannen min er frå Guadalajara, så eg føler meg jo litt "Tapatía" sjølv *hihi* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sarinamor Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 27. oktober 2006 Det er meg som er meksikansk, ikke mannen min Jeg kommer fra Mexico City og har bodd i Norge i nesten to år. Mannen min er norsk, men føler seg ganske meksikansk, særlig når det gjelder mat (elsker tacos og tortillas og spiser alt med chilli). Hvor langt har dere/mannen din bodd i Norge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #4 Del Skrevet 27. oktober 2006 Ok, tenkte litt feil no. Trur kanskje du har sagt det før også at det er du som er meksikansk (?) Eg flytta tilbake til Noreg i juni 2005, og mannen min kom hit i september 2005, så vi har ikkje budd her så lenge. Flytta til Oslo i sommar Det er jo ikkje rart at mannen din elskar den meksikanske maten! Saknar det kjempemasse no når vi er her. Men heldigvis er det lett og få tak i cilantro og nopales (hermetisert) og chilisausar her i Oslo. Kjøpte inn eit lager med "Valentino muy picante" salsa før eg kom tilbake til Noreg, men no har vi berre ei flaske igjen... Saknar cecina og cambray (løken i México er jo den beste i heile verda!), men mannen min er ganske flink og lage meksikansk mat innimellom. Går mykje i ceviche her i huset! Har du barn frå før? Eg er førstegangsgravid, og alt er kjempespanande! Snakka akkurat med suegra, og hadde SÅ lyst til og fortelle ho at eg er gravid, men vi har bestemt oss for og vente litt til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sarinamor Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 28. oktober 2006 Jeg er også førstegangsgravid. Har ikke tenkt mye på fødselen enda, kanskje fordi jeg har eksamen på universitetet rett før termin og har fokusert mer på den... Håper jeg klarer det med så stor mage Det har vært deilig å være gravid. Det er så mange spennende ting som skjer hele tida og det blir bare bedre og bedre (så gled deg!). Det har begynt å bli tungt, ja, men jeg klager ikke. Vi flyttet til Oslo for nesten et år siden og det har vært mye lettere å få takk i meksikanske produkter her. Likevel, tar vi med oss mest mulig hver gang vi drar til Mexico. Det er en meksikansk kvinne her i Oslo som selger tortillas. Det er hvetetortillas, ikke mais, men de er gode (bedre enn Santa Maria, Old el Paso, ol). Jeg synes også at det er bra å vente litt med å fortelle familien om graviditeten. Vi klarte å vente til jeg ble 10 uker, eller noe sånt, men jeg ville gjerne fortelle alle at jeg var gravid! Særlig fordi jeg hadde så mange spørsmål og vær usikert på så mange ting... Jobber/studerer dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #6 Del Skrevet 28. oktober 2006 Eg er student (språk på UiO) og mannen min jobbar som barsjef. Vi trivast godt med det, har jobba eit år for at mannen min skulle få oppholdstillatelse, så eg var skikkeleg gira på og studere igjen. Studerer spansk (sjølvsagt!) og engelsk Oh, så kult at det er ei som sel tortilla. Litt kjipt at det ikkje er maistortillas då, dei er jo best... Tenkte og prøve meg på å lage nokre sjølv, og lære meg og lage frijoles - meksikansk mat er jo ikkje det same uten *hehe* Håper det går fint med eksamen før du skal føde då! Du får vel litt tilrettelagt eksamen, med fleire dopauser og slikt - trur ein har krav på det. Eg håper eg rekk mine eksamenar i juni, har foreløpig termin midt i juni, så vi får sjå. Får sjå om eg kjem meg på beina til messe i morgon. Har jo blitt litt fast innslag på søndagar og gå på spansk messe. Men eg er skikkeleg kvalm no, så eg må sjå det litt an på formen. Må jo innom og takke la virgen for at vi vart gravide så fort. Mannen min er overbevist om at ho hadde ein finger med i spelet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sarinamor Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 29. oktober 2006 Jeg studerer ved UiO også! Begynte med masterprogram i antropologi dette semester. Har to venniner som studerer (spansk) språk. Kanskje dere kjenner hverandre? En er fra Argentina og en fra Peru. Mannen min er stipendiat og vi tryves godt, men synes at Oslo er litt for dyrt. Det er mulig å kjøpe mel for å lage maistortillas her i Oslo. Vet ikke akkurat hvilken butikk selger det, men vet at det er en i Torggata. Har ikke kjøpt det selv, fikk vite det fra et annet norsk-meksikansk par vi kjenner. Håper at formen er bedre og at du klarer å gå på messe. Det er ganske slitsom med kvalm... Sitter og skriver en hjemmeeksamen nå... Det er så vanskelig å konsentrere seg når babyen sparker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #8 Del Skrevet 30. oktober 2006 Kan tenke meg det er vanskeleg og konsentrere seg når babyen sparkar! Eg gler meg til eg får oppleve det! Kom meg ikkje på messe i går, mest pga kvalmen, men litt fordi at mannen min ikkje kom heim før klokka 07:45 søndag morgon. Det var visst litt problem på jobben, så det tok lang tid før han kunne gå. Så han orka jo ikkje stå opp tidleg nok for å rekke messa. jaja, vi får ta det att... Har ein pakke maismel liggande, men veit ikkje om det er "riktig" mel - får berre prøve meg fram når kvalmen gir seg. No orkar eg ikkje tanken på mat eigentleg - ikkje eingong meksikansk mat (kanskje med unntak av nysteikte totopos med guacamole, men det har eg aldri prøvd og lage...) Det er vel same framgangsmåte som vanlege tortillas, men så frityrsteiker ein dei etterpå. Får sjå om eg ikkje får dreisen på det etterkvart. Har bestemt meg for å innvestere i ei tortillapresse neste gong vi er i México Lykke til med eksamenen din! Håper det går fint! No MÅ eg berre legge meg, stuptrøytt og har tidleg forelesning i morgon. Hasta luego Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sarinamor Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter #9 Del Skrevet 31. oktober 2006 Stakkar deg med kvalm! Jeg husker at jeg ikke kunne være i nærheten av kjøkkenet de første ukene. Å åpne kjøleskapet var det verste! Mannen min måte lage mat fordi jeg klarte ikke. Men det blir bedre! Svigerinna mi pleide å si at man bør spise knekkebrød før du står opp og at det hjelper... Jeg er kjempe lei av å skrive hjemmeeksamen! Jeg vil gjerne bli ferdig med den snart! Det eneste som hjelper er tanken om at etter at jeg har levert eksamen vi skal hente barnevogna vi har bestilt og jeg gleder meg til det! Jeg ville spørre deg, vet dere om AMENO? Det er en forening for meksikanere i Norge og de pleier å arrangere selskaper og slikke ting. De hadde fest den 15. september og skal ha noe for å feire "Dia de Muertos" i morgen. Jeg tror de skal arrangere en posada i desember også. Hjemmesidet deres er http://home.no.net/amenoweb . Jeg ville gjerne dra til den Dia de Muertos ting men vi skal ikke pga hjemmeeksamen og min stor mage (det er i Asker og vi har ikke bil). Saludos! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 31. oktober 2006 #10 Del Skrevet 31. oktober 2006 Så moro, har ikkje høyrt om den foreininga før! Skal sjekke ut heimesida no. Vi er berre registrert på www.oyeme.com - og der er det berre generell informasjon for latinos i Noreg. Vi har heller ikkje bil, så det må i så fall bli buss utover til Asker. Vi får sjå om vi får oss bil etter jul, så då kan de få sitte på i alle fall! Men akkurat no er forma ganske så dårleg, så tvilar på at eg er i fest-modus i morgon... Kva vogn skal de kjøpe? Er sånn i tvil på kva vi skal velge. Vi har jo lang tid på og bestemme oss då, skal jo ikkje kjøpe før til våren - men har lyst på kombivogn i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sarinamor Skrevet 2. november 2006 Forfatter #11 Del Skrevet 2. november 2006 Hei, Endelig ble jeg ferdig med hjemmeeksamen! Jeg er så lei av det! Jeg håper at den er god nok. Dia de Muertos i Asker er i dag, det var ikke i går! Likevel skal vi ikke dit. Vi har laget en ofrenda hjemme. Jeg skjønner når du sier at du ikke er i fest-modus... Jeg håper at formen blir bedre. Hvis kvalmen plager deg masse, så mye at du ikke kan gå på universitetet, kan du snakke med fastlegen din og se hvis det finnes noe som kan hjelpe deg. Jeg hadde ei vennine som hadde det ganske dårlig og fikk medisin fra legen som ikke var farlig for babyen. Noen sier at å være kjempe kvalm betyr at svangerskapet går kjempe bra Når det gjelder barnevogna, vi bestilte emmaljungas city cross med city bag. Den er litt mindre enn emmaljungas vanlig combivogn. Vi bestemte oss for den fordi den er ikke så tungt og ikke så stor (jeg er ikke særlig høy, så jeg ville ikke noe kjempe stor). Siden babyen blir født i vinter trenger baggen ikke å være så stor som det bør når babyer blir født midt i sommer. Jeg gleder meg til å hente den! Jeg kan fortelle deg mer om den i morgen. Så trist at det har begynt å bli glatt på gata! Jeg føler meg så stor at jeg ikke vil ut... Jeg er så redd av å falle ned... Ok, jeg må gå nå. Babyen sparker masse og det gjør litt vondt! Saludos! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 2. november 2006 #12 Del Skrevet 2. november 2006 Så bra du vart ferdig med eksamen! Det er så deilig!! Eg har to oppgåver eg må levere denne måneden, og har jo ikkje arbeidslyst i det heile. Men skal bli ferdig - det er jo eigentleg ganske interessante oppgåver og jobbe med. Huff, er ikkje glad for at vinteren er her! Det er heilt forferdeleg! Men det skal vist bli litt varmare igjen til helga - får håpe det. Det er litt tidleg at snøen skal komme allereie no! Så gøy det blir og hente vogna! Vi får kanskje kjøpe (eller få) storebroren min si vogn, dei skal ikkje ha fleire barn. Dei fekk begge barna sine i juni, så det passar jo bra for oss! Men dei bur i Bergen, så det blir jo litt langt for og hente den. Vi skal uansett få arve eindel ting frå dei, så vi får ta oss ein liten ferie dit for og hente alt. Håper babyen din ikkje sparkar deg så masse. Det blir nok ein liten futbolista eller noko Eller kanskje ein liten danser... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sarinamor Skrevet 6. november 2006 Forfatter #13 Del Skrevet 6. november 2006 Hei igjen! Håper at formen er bedre nå! Her har det gått ikke så bra. Hadde ganske regelmessige og ubehagelige kynnere hele helgen og måte ringe fødeavdeling. De syntes at det kunne være fødselen som var i gang (!) og anbefalte å bare ta det med ro og vente for å se hva som skjer... Så jeg har ventet og ventet og ingenting har skjedd. I dag har jeg ikke hatt kynnere så jeg tror at det var en "false alarm". Likevel må jeg ta det med ro og har sykemeldt meg. Tror at jeg fikk kynnere pga stress. Vet ikke om jeg kommer til å ta eksamen i desember. Det er litt kjedelig å være hjemme... Vi hentet vogna på fredag og den er kjempe fin! Nå har vi fått nesten alt vi trenger så det er bare å vente at babyen blir født! Det er fantastisk at dere får arve ting fra broren din. Vi har arvet en god del fra søstera til mannen min og det hjalp oss masse. Noen ting er så dyre! Det eneste vi kjøpte ny var vogna og noen ull klær. Jeg hadde også en "baby shower" da jeg var i Mexico siste gang og fikk klær og andre ting. Babyen sparker ikke så mye nå. Jeg tror det er fordi hodet har festet seg. Når du sier at det kanskje blir en liten futbolista, det var kjempe morsomt at første gang jeg følte spark var da vi så på en av Mexicos kamper på VM siste sommer. Hver gang det var kamp på tv sparket babyen! Mannen min, som hater football, virkelig håper at dette ikke et tegn... Jeg ville si til deg at jeg har noen svangerskapsbøker på spansk. Hvis du og mannen din er interessert kan dere låne dem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 7. november 2006 #14 Del Skrevet 7. november 2006 Så morosamt at babyen sparka under Mexico-kampen på tv! Her går det masse i latin amerikansk musikk - sjølv om babyen ikkje kan merke noko enno. Eg vil jo at han eller ho skal bli GODT kjent med latin amerikansk kultur! No høyrer eg på mariachi musikk, fordi eg skal ha ein presentasjon på universitetet om mariachi og Mexico. (Men det er greit om det ikkje er ein guitarrón-spelar, eller ein trompetist som skal komme i juni!!) Det var ekkelt med dei kynnarane då, at dei kom så regelmessig. Ein må jo berre ta alt med ro, sjølv om det er kjedelig. Og viss du ikkje får tatt eksamen i desember får ein jo utsatt dei til du er ferdig med permisjon viss du skal ha permisjon. Det går sikkert fint! Eg har også lyst til og kjøpe litt ting i Mexico. Vi har lyst til og reise i februar, så då kan vi få kjøpt inn litt klær og slikt. Det er jo litt gøy og ha andre ting enn berre kle frå H&M, og det er litt meire spesiellt og ha klær som ein har gode minner til. Trur mannen min kunne tenke seg og lese svangerskapsbøker på spansk, han orkar ikkje lese bøker på norsk fordi det tek så lang tid. Men han har jo lyst til og lære meir om kva som skjer i magen min og slikt! Så viss vi kunne fått låne dei hadde det vore kjempeflott!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sarinamor Skrevet 8. november 2006 Forfatter #15 Del Skrevet 8. november 2006 Lykke til med presentasjonen på universitetet! Det høres kjempe gøy ut å gi en presentasjon om mariachi og Mexico, særlig om mariachi Jeg var på sykehuset i dag og alt går bra med babyen. Alt begynner å bli klart til fødselen og det er bare å vente nå! Babyen veier 3 kg allerede! Jeg bør fremdeles ta det med ro, men får lov til å gjøre litt mer enn før. Neste uke (på tirsdag) skal jeg møte veilederen min på universitetet, så da kan jeg gi deg svangerskapsboka på spansk. Hvis det passer for deg vi kan prøve å møtes den dagen. Du kan få e-post adressa mi: [email protected] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. november 2006 #16 Del Skrevet 9. november 2006 Har sendt deg ein mail Så spanande det er å snart skulle føde! Det er jo berre nokre få veker att! Eg gleder meg så masse til og bli mamma, sjølv om det er lenge til for min del. Eg trur det må vere noko av det mest fantastiske ein kan oppleve! Vi sjåast på tirsdag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå