Ingenting Tingeling Skrevet 27. oktober 2006 #1 Skrevet 27. oktober 2006 Jeg har ikke slitt med spesielt hard mage i det siste, heller det motsatte vil jeg si, men allikevel så var det ganske mye blod i toalettet (da jeg tok en rask titt) nå nettopp. Nå veit jeg at det er vanlig med hemorider under graviditeten, og jeg har nok merket en liten utposing der bak som kan være noe sånt (har ikke hatt vondt). Jeg derfor ennå ikke begynt å tenke på kreft og ulceløs colitt og den slags. Men det var så mye blod, og det selv om jeg hadde temmelig løs avføring. Bør jeg ta kontakt med legen, eller kan jeg satse på at dette er ufarlig?
Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #2 Skrevet 27. oktober 2006 Tror jeg ville sett det an litt, og dersom det ikke kommer mere ville jeg heller tatt det opp på neste legebesøk. Høres ganske ufarlig ut. Luktet det noe spesielt? (Flere delikate detaljer, takk:))
Ingenting Tingeling Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 27. oktober 2006 He-he! Ikke noe spesiell lukt, nei. Ikke seigt og svart heller. Bare en god del friskt blod. Tror jeg følger rådet ditt og ser det an i helga. Satser på at dette er en av gravidebivirkningene. Tusen takk for raskt svar, forresten!
Frk. Vable Skrevet 27. oktober 2006 #4 Skrevet 27. oktober 2006 Selv om det mest sannsynlig ikke er noe farlig, sikkert bare en rift eller hemoride, så er det lurest å ta kontakt med lege når det gjelder slike ting som blod i avføringen... Det KAN jo være noe annet, selv om det mest sannsynlig går greit, og så er det jo betryggende å få en lege til å avkrefte at det er noe farlig også. Ta deg en tlf. til legekontoret og spør de, kanskje de sier at du ikke trenger komme og at det er helt vanlig i svangerskapet!
Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #5 Skrevet 27. oktober 2006 Tror nok du har rett i at dette er en av gravidbivirkningene, ja. Jeg ville sett det an, som du sier: ikke svart og seigt, ikke vond lukt... Desuten følges jo Hgb- verdiene dine opp i svangerskapet, og vil nok raskt vise synkende verdier dersom det er snakk om en tarmblødning! Men ikke nøl med å kontakte lege dersom det kommer mye mer, du blir svimmel osv... (Ja, jeg vet: du er helt sikkert ikke dum:)) En annen ting er jo at det ser ut som det er veldig mye når det blander seg med vannet i doet! Ha en fin helg, husk å studere avføringen, he he:)
Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #6 Skrevet 27. oktober 2006 Og VELDIG greit å nevne det for legen ved neste besøk, likevel:)
baffy Skrevet 27. oktober 2006 #7 Skrevet 27. oktober 2006 Jeg opplevde noe lignende i fjor høst (ikke gravid da altså) og unnskyldte meg selv lenge med at det bare var hemorider. Til slutt ble det så ille at jeg oppsøkte legen og det viste seg å være ulcerøs kolitt. Ikke meningen å skremme deg altså men det kan være greit å la legen kikke på det. Ikke spes. ikke undersøkelse det altså, han kikker opp i endetarmen med et lite rør. Da vil han raskt kunne fastslå om det er hemorider eller proktitt (u.kolitt helt ytterst)/ evt. ulcerøs kolitt. Siden du også er løs i avføringen kan være nok en god grunn til å få det sjekket opp, om ikke annet for å avkrefte at det er noe alvorligere enn hemorider. Ikke lurt å la en ulcerøs kolitt få utvikle seg hvertfall, jeg snakker av egen erfaring!
Frk. Vable Skrevet 27. oktober 2006 #8 Skrevet 27. oktober 2006 jeg ble litt nyskjerrig på hva ulcerøs kolitt var, og fant denne linken på nettet: http://www.helsenytt.no/artikler/ulcers.htm Her er litt av hva som står der: "Symptomer Det meste typiske symptomet på ulcerøs kolitt er blodig og slimete diaré. Ofte har pasienten sterk avføringstrang og må stadig på toalettet, særlig om morgenen og formiddagen. Treg mage kan imidlertid også forekomme. - Sykdommen kan utvikle seg gradvis over flere år med lite symptomer, og noen kan gå med ulcerøs kolitt i flere år uten å være klar over det. Men den kan også starte med en akutt alvorlig tarmbetennelse som krever rask sykehusinnleggelse og behandling. Hos en del av pasientene rammer sykdommen bare endetarmen og kalles da proktitt, men hos andre angripes hele eller større deler av tykktarmen. Slimhinnen i tarmen blir rød og hoven med små sår som blør lett. På grunn av stadige små-blødninger over lang tid kan pasienten bli blodfattig, slapp og trett." Kanskje greit å lese for de som lurer?? Sånne som meg...
Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #9 Skrevet 27. oktober 2006 Det var kort og greit beskrevet, ja! Er sykepleier og har jobbet på gastro... Men noen paralell fra hovedinnlegger her, som har opplevd en blødning - under svangerskap, etter å ha kjent noe som ligner på en hemoroide, det tror jeg ikke jeg vil trekke her. Men selvfølgelig: rektalblødninger skal alltid sjekkes- dette var jo mer et spørsmål om behov for øyeblikkelig hjelp eller om det er mulig å avvente litt. Som gravid får man målt Hgb, hennes regner jeg med er normal etter som at hun ikke skriver noe om at den er for lav, ergo har ikke dette pågått over lang tid. Men veldig greit at du legger ut litt info, ja:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå