Gå til innhold

Hva nå??

Tufsa:)

Anbefalte innlegg

Jeg studerer første året, og skal ha barn i slutten av juni. Jeg vil veldig gjerne ha et år med permisjon. Hvor tidlig må jeg si fra om dette til lånekassen? Jeg har en eksamen nå, før jul, og tre på vårsemesteret. Har jeg krav på fødeselsstipend selv om jeg skulle komme til å stryke? Er sammen med barnefaren, men han er vernepliktig, ferdig i sommer, da skal han begynne å jobbe igjen. Hva har jeg krav på? Takker for alle svar:)

Fortsetter under...

om du skulle stryke- ville jeg hatt dokumentasjon fra lege om tilstanden din, som kan forklare hvorfor du strøk-- altså, slitsomt-forskjellige plager som kan redusere deg

tror ikke det vil være et problem

dessuten er det med studier som i arbeid, med tanke på å opparbeide rett til fødselspenger/ fødselsstipend : du må ha vert i arbeid eller i studie i 6mnd av de siste ti mnd for å få permisjonspenger...

altså, om du ikke klarer eksamenene så tett opp til termin, har du likevel opparbeidet deg rett til fødselsstipend:) og da blir jo lån gjort om til stipend dvs du får summen av fullt lån og stipend utbetalt i mnd, men alt som stipend-- forsørgerstipend kan også søkes om, er ca en tusen lapp ekstra i mnd tror jeg

du vil få månedli utbetaling selv om permisjonstiden er i sommerferien:)

norge er verdens beste land å vere gravid i, og få barn i- vi er økonomisk sikret bedre enn noen andre kvinner i verden- dette kommer til å gå bra!!

du vil finne pengene strekker til til det du/dere trenger, om du er bevisst på bruken:) pluss ca 1000 kr i barnetrygd

derfor vil du ha ca 10.000 i mnd? noe sånnt tror jeg- og om han har inntekt også, har dere nok- skulle han ikke klare å finne jobb med en gang, hjelper sosialkontoret småbarnsfamilier med eventuellt bo støtte og ellers det det måtte vere behov for ( de kaster ikke rundt seg med penger, men dere skal klare dere)

selv om samboeren din jobber, får du samme sum fra lånekassen som hvist du var alene ( ja ikke overgangsstønad fra trygden i tilleg da selvfølgelig..)

hipp hurra! gratulerer med spiren!!! bekymringene dine kan du kaste langt av gårde:)

bare spør om mere hvis du lurer på noe annet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...