Gå til innhold

Ultralyder - er det farlig med "for mange" ?

Anbefalte innlegg

Sitter her og lurer...jeg har hatt litt blødninger etc som har gjort at jeg til nå har hatt fire ultralyder i løpet av de 12 første ukene. Forledrene mine er så skeptiske og sier "tør du det da??" Blir jo litt skeptisk selv jeg da.....Noen som vet om det er noen risiko.....?

Fortsetter under...

Det er jo forsket litt på dette, bl.a. mener man at det er overhyppighet av venstrehendthet blant de som har tatt mye ultralyd. Ikke det at å være venstrehendt er så ille, men det er også faktisk flere med hjerneskade som er venstrehendte..... Ellers er det ikke funnet så mye, men det betyr jo ikke at det kan påvirke likevel.

Selv hadde jeg 7 ultralyder i forrige svangerskap pga komplikasjoner, men håper på færre denne gang. Jenta mi har hele tiden vært noe sen utviklingsmessig, men det kan jo skyldes mange ting.

Annonse

Har lest det samme som deg, om flere venstrehendte, men jeg vet nå ikke jeg. Bortsett fra den ordinære UL så pleier jo kontrollultralyder å være fort gjort så... Har vært på endel ultralyder med begge mine første barn og eldstemann på 4 år er i hvertfall høyrehendt og veldig smart og minstemann på 2 år var/er supertidelig ute med det meste så på mine unger har det i hvertfall ikke hatt noen negativ innvirkning som jeg kan se noe til enda. Dessuten gjøres jo ultralyder av en god grunn som oftest og er blitt brukt i så mange år at jeg føler det er trygt nok.

Spurte min fastelege om dette , i tillegg til en venninne av meg som er nyutdannet lege nå og begge sa at det eneste de hadde funnet via forskning av ul, var at barn som hadde vært sett på mange ul hadde større sjanse for å bli keivhendte!! Hvorfor kunne de ikke svare for, men jeg regner med at siden legene setter opp nye timer for ul så er det en grunn for det.

De sier også at grunnen til bare 1 ul er kostnaden dette påfører det norske helsevesenet.

Jeg hadde ul hver uke til uke 12, deretter hver mnd i hele forrige svangerskap. Datteren min er ikke keivhent og er ellers frisk og rask. Tidlig ute motorisk og språkelig sett.

Jeg får samme oppfølgingen denne gangen også. Men, hadde jeg ikke hatt behov for dette hadde jeg nok begrenset det for sikkerhets skyld...

Håper det beroliget noe :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...