Gå til innhold

Leger og jordmødre tar oftere ks enn andre mødre

Anbefalte innlegg

Dette var overskriften som møtte meg da jeg logget meg på her i dag. Sier meg bare en ting og det er at ks ikke kan være så forfærdelig som de skal ha det til når de prater med oss. Tenker da på all den skremselspropagandaen jeg fikk første gang jeg var til samtale på sykehuset. Når til og med leger og jordmødre velger en såpass stor og omfattende operasjon fremfor å føde på den naturlige måten må det vel være en grunn for det. Har de sett for mye som kan gå galt under vanlige fødseler mon tro?

Fortsetter under...

Håper ikke BIM sender slike signaler men at de bare videreformidler det som stod i artikkelen. Den samme artikkelen var jo også slått opp i VG på fredag. Min samboer fikk seg en god latter da han leste stykket. Her har vi måttet kjempe for å få innvilget ks og til og med vurdert å ta dette på egen kappe og regning i utlandet, også viser det seg at de som har advart oss kanskje er den gruppen som tar ks oftest.

Annonse

heisann:)

var hos lege idag og hadde samtale om keisersnitt,jeg har jo selv vert me på fødsel.og dette var skremmende ettersom de ble en kritisk fødsel.ente endelig bra.

men legen sa da att ja mange leger og jordmødre også tok keisersnitt grunnet slike opplevelser når di var me og hadde fått litt skrekken i slike tilfeller.

derfor var de veldig vanlig att flere av dem gjor de.

dette sa hun uten att eg sa noe.og var veldig forståelsesfull me att jeg kansje ville ta keisersnitt etter denne hendelsen.

blir irritert på leger og jordmødre så legger så ut og må ha så enormt gode grunner for og få ta.greit nok en bør ha de.men mor bør bestemme,hun kjenner selv dette best.og har mor veldig sterk angst for fødsel.så vil eg si keisersnitt er de beste.

alle bør bi hørt og få den fødselen en ønsker seg.

Det må nok være opplevelser som har skremt disse legene ja.

Jeg tar dette som et hint om at keisersnit ikke er SÅ farlig som de skal ha det til (ja, selvfølgelig er jo alle operasjoner risikable). Det er et spørsmål om penger; Helsevesenet vil spare penger ved å tvinge flest mulig til å føde naturlig.

I mitt tilfelle vil de spare ingenting, fordi jeg vil ikke være i stand til å ta meg av ungen hvis jeg blir tvunget til å føde vaginalt.

Jeg tror også at penger har litt å si her. Har hørt at en vanlig fødsel i gjennomsnitt koster ca. 25. - 30.000,-, mens et ks koster ca. 50.000,-. Nesten dobbelt så dyrt, så det sier seg vel selv når man hører hvordan sykehusene er pålagt å spare.

Nei keisersnitt er slett ikke så ille som de skal ha det til!

Jeg syns det er dårlig gjort av leger og jordmødre og drive

med skremselspropaganda overfor gravide.

Alt kan jo skje gjennom en graviditet , tenk om de som

blir nekta keisersnitt og skremt i fra det alikevell blir nødt

til å ta keisersnitt p.gr. av komplikasjoner underveis? Det

må jo da oppleves som et mareritt med den svartmaling

som jordmora eller legen har gjort av keisersnitt ovenfor dem.

Jeg syns at leger og jordmødre som skremmer gravide

rett og slett skulle fått sparken!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...