Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når dere ser jenter i 17-22 års alderen med barn, hva tenker dere da? Har inntrykk av at de fleste her er eldre enn det, har utdannelse og stabile boforhold og inntekt, osv.

Jeg er 20 år, og har en liten jente. Jeg er alene med henne. Jeg føler veeeldig ofte, hver dag faktisk, at noen synes jeg er "en drittunge", at jeg er aaalt for ung, og skulle aldri hatt barn. Dette klarer jeg ikke, jeg er ikke moden nok, osv. Jeg får det aldri slengt i trynet, men jeg merker det likevel. Folk er ikke alltid så diskrè med blikk, o.l.

Men jeg forstår det hvis det er tilfelle. For hvis jeg selv tenker meg i andres situasjon, så tror jeg jeg ville tenkt akkurat det samme.

Men jeg ER likevel en utrolig flink mamma, bare så det er sagt, tross min alder.

Men er det mange av dere som kan få sånne tanker om at "uff, hun var nå litt for ung til dette vel, ? " osv... Svar ærlig.

Og ikke si dere synes det er helt greit, hvis dere ikke syns det, bare fordi innlegget over skriver det..

No hard feelings, just wonder!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg bare 22 år selv da.... men føler også at jeg får sånne blikk avogtil.... og ofte en hoven holdning fra eldre mødre... virker som om de mener at jeg ikke er en like god mor som dem bare fordi jeg er yngre..

Men må nok innrømme at jeg har tenkt sånne tanker selv ja.. men da har moren bare vært 16 år gammel og oppført seg ganske uansvarlig.

Men gode mødre kommer i alle aldre heldigvis...

Skrevet

synes 17 er litt ungt, synes liksom man bør ha unnagjort store deler av videregående skole før man blir "smelt på tjukken", men ser ikke ned på de som er foreldre i den alderen for det (venninna mi blei gravid når hun var 16 og når hun var 19 var hun mamma til to). Når det er sagt tror jeg ikke det er noen aldersgrense for gode og dårlige foreldre, de kommer i alle aldere og inntektsgrupper.

Det jeg ikke skjønner er hvordan aleneforeldre klarer å holde ut, synes det er så utrolig tungt å være mamma selv og det med hjelp av pappaen til Martin. Hatten av for dere!

Skrevet

Jeg ser ikke "rart" på unge mødre. Må innrømme at jeg ikke tenker på det en gang : )

Skrevet

Om man er god mor eller ikke avhenger ikke av alder, det synes jeg sier seg selv. Om man har utdannelse før man får barn, så er dette kanskje mer praktisk etc, men det gjør deg jo ikke til en bedre mor.. jeg tror det finnes gode og dårlige mødre i de fleste aldre.

Skrevet

jeg er heller litt misunnelig nesten jeg..hehe... husker selv når jeg var 16 år...ønsket meg inderlig en baby allerede da jeg... fikk første barnet mitt når jeg var 24...så jeg har ventet lenge..hehe..;) så nei, jeg ser ikke "ned" på unge mødre...

for øvrig , såhar jeg en tante som fikk første sønnen når hun var 17. giftet seg også som 17 åring...og nå er fetteren min 34 år og tanten og onkelen min er fremdeles gift..og har 3 barn og 3 barnebarn...min tante tror jeg må være en super duper mor..selv om hun ble mor i ung alder...

Skrevet

Jeg ser ( eller kanskje glor litt) på alle mødre jeg ser. Alle babyer også for den saks skyld. Vet ikke helt hvorfor, kan bare ikke la være. Har lyst å løpe bort å prate med de men vil ikke virke heelt loko heller he he. Så det er mulig jeg har gitt deg noen skrå blikk uten å mene det..

Hva jeg tenker? hmmm... Ikke noe negativt eller "dømmende" i alle fall. Alder betyr ikke noe for den omsorgen og den kjærligheten som barnet får!

Tror jeg tenker at dere er tøffe og at dere må være mer modne enn jeg selv var på den alderen. Å bli gravid var min største skrekk og jeg var absolutt ikke klar til å binde meg. Slik var det frem til jeg møtte sambo da jeg var 25. Jeg er 28 nå og gullet kom i vinter.

Fatter å begriper ikke at noen kan sende dere "slike blikk". Dere skal bare være stolte dere!!:)

Skrevet

Jeg ser hverken rart pá unge eller eldre módre. Var selv 35 da jeg fikk min fórste, og 36 da jeg fikk min andre og siste ná i vár.

Tenker heller at jeg synes det er tóft gjort á fá barn i sá ung alder. Tenker pá meg selv da jeg var pá den alderen og vet at jeg aldri hadde kunnet "ale" opp en unge. Sá jeg synes dere er tóffe og modige jeg :o)

Og det viktigste er á gi all kjaerlighet, visdom og behandle barna sine med respekt uansett alder.

Skrevet

Det å være ute og trille, er nesten som å kjøre motorsykkel (de hilser) ;o)

Jeg titter på og smiler til de fleste trillemammaer jeg møter.

Når det gjelder unge mødre, så tenker jeg helt motsatt av hva du sier.

Min erfaring er at dere unge mammaer (jeg er 32) takler både søvnmangel og stresssituasjoner bedre enne oss "gamlinger". Jo eldre man er, jo mer sliten og tom for energi (gjelder selvsagt ikke alle).

Jeg kjenner mammaer i alle aldre, og synes absolutt at de unge mammaene er kjempeflinke.

Når det er sagt, så tror jeg at mange 17 år gamle jenter kan være litt umodne til å takle mammarollen, og de ha alt for mye de bør gjøre og oppleve før de blir mamma. Det skjer mye på kort tid, og det er stor forskjell på en jente på 17 og en på 20!

Skrevet

hei!!

jeg må nok inrømme at jeg tenker at oj hun var ung!!! men dette er jo mest fordi jeg selv, når jeg var 20 ikke var særlig moden, og dette er jo den eneste referanse rammen jeg har. Samtidig tenker jeg at det er så mye kan gjøre før man får barn, tenker da på studier og reiser!!!Men jeg vet også at mange på 20 kan være modene og kjempe gode mammar!! og at ikke alle har behov for å gjøre masse før de får barn, men mest av alt ønsker seg en familie. Og det syns jeg bare er fint!!! Men jeg tenker også ofte at det kanskje ikke helt var planlagt hvis jeg ser en veldig ung jente med barn, og at de da ikke helt har vært bevist på det valget og ansvaret det er å faktisk oppdra ett lite menneske. Det var de tankene jeg hadde på dette!! men vit at jeg aldri dømmer noen før jeg kjenner historien dems, så meg får du ingen skjeve blikk av! lykke til viderer julijente!

Skrevet

Jeg er 23 år og tobarnsmor. Har utdanning, jobb, mann, hus og biler. Alder er kun et tall på papiret (selv om jeg synes 17 kan bli for ungt) Alt har med hvordan du takler din egen livssituasjon, og jeg er helt sikker på at du lever livet ditt til det beste for deg og ditt barn. Vær heller stolt over hva du klarer hver dag, og hva du klarer å tilby ditt barn, og tenk som så at når du er 40, så har du jammen meg en 20 årig "unge":-) Noen som får sitt første barn når de er 40, og det kan selvfølgelig være det rette for dem:-)

Skrevet

Syns Martin kom..... svarte bra: det er ikke aldersgrense på gode foreldre, og de kommer i alle inntekstgrupper og aldre:-)

Jeg er nå 36 år, og fikk min første datter da jeg var 20 år. Jeg har aldri følt alderen har hemmet meg, tvert i mot har jeg følt det som kun positivt. Jeg har følt meg respektert på lik linje som alle andre foreldre på helsestsajon, barnehage og skole, og ikke tenkt over at noen skulle reagere på det. Har følt det har vært flott for datteren min å ha en ung mor, men jeg har kanskje vært strengere med henne enn med de to siste nå. Vet ikke om man blir "bløtere" med alderen, eller om det er fordi det var min første:-)

MEN, for å si det sånn: hun er nå en flott jente på 17 år...så pen at jeg blir nervøs bare hun går ut av døra, men hun er for ung til å komme hjem gravid altså:-)

Så 17-18 syns jeg er litt ungt, ihvertfall hun, men mange flotte mammaer på rundt 20.

Så stå på:-)

Skrevet

Jeg har ingenting i mot unge mødre. Men jeg synes at mødre bør være modne og klar for ansvaret. Så lenge man er det, så er alder bare et tall...

Fikk høre om en venninnes familiemedlem som har blitt gravid. Hun er 17 år... Og ut i fra uttalelsene hun kommer med, så synes jeg at hun er alt for ung til å bli mor. Blant annet har hun termin en uke før 18års dagen sin. Hun sier derfor at hun håper ungen kommer til termin, for på 18års dagen skal hun ut og drikke seg drita! Hun har faktisk sluttet å røyke nå, men gleder seg til hun får ut ungen, da skal hun rett ut og røyke en 20-pakning. Og hun har bestemt at ungen kun skal bruke svarte klær (hun er selv kun kledd i svart)... Tja, husker ikke flere uttalelser, men det var mange tid hun sa som tydet på at hun ikke akkurat var moden nok for barn....

Og så har jeg ei venninne som var 17 da hun fikk sin første. Var riktignok ikke planlagt, men hun har vært en veldig flink mor for barnet sitt, og hun er nå en 15 år gammel flott jente! :o)

Har aldri tittet på noen fordi jeg har syntes de har sett for unge ut... Men når man ser en annen mor med barnevogn titter man jo alltid litt, ung eller gammel, men det er jo barnet man er nygjerrig på! :o)

Skrevet

Synes ikke at 20 er ungt jeg.... Var veldig voksen da jeg var 20 husker jeg. Fikk første da jeg var 30. Eneste forskjellen var vel at jeg da hadde en bedre økonomi og god jobb. Er ikke så mye mer "moden"..

Skrevet

Jeg synes ærlig at 16-17 år er for ungt. Ikke bare pga mors modenhet men fordi hun går glipp av mye av ungdomstiden sin. Den tiden kommer uansett ikke tilbake. Men på den annen side er det flott at hun tar ansvar for sine handlinger.

Nå man er rundt 20 så tenker jeg ikke så mye på det.

Egentlig så er det litt sørgelig at samfunnet vårt er lagt opp sånn at man må være godt over 25 før det er "akseptabelt" å få barn (jeg vet desverre av mange som synes det er helt uakseptabelt å få barn før man har jobb, enebolig og minst to biler). Denne holdningen gjør at vi blir for gamle før vi velger å få barn. Derfor rekker vi også for få av de. Jeg var 5 dager fra å bli 30 år da førstemannen kom, nå ønsker jeg at han hadde kommet mye tidligere (ikke min feil, han ville ikke komme tidligere hehe).

Skrevet

Ble gravid 3 dager før jeg fylte 18 og gullet kom 3 mnd før jeg fylte 19 :) Synes selv jeg er en kjempe flink mamma, hun får alt hun trenger av både kjærlighet, omsorg og materielle ting. Men jeg merke rogså at jeg får mange rare bikk, mange som spør om jeg er ute å går tur med lilelsøsteren min o.l. ( akkurat som at det er mer normalt for en liten baby og ha en nesten 20 år gammel storesøster) å det er veldig lett for folk å komem med kommentarer om at når jeg blir voksen så vil jeg forstå mer, elle rat jeg bare er en liten fjortis.. Fått høre den flere gange rher inne også (som oftest av folk som er mye yngre i hodet enn meg selv) Men jeg tror folk har for vane å glo på alt som ikke er "normalt" er du for ung elle rfor gammel så blir du glodd på.. Hehe husker en gang 2 damer som snakket høyt om meg. Sa "stakkars barn, se den mora a, blondine med store pupper, hun veit sikkert ikke hvem faren til barnet er engang" da ble jeg såååå lei meg, bare fordi jeg er blond å ikke har små pupper så betyr da ikke det at jeg er ei hore heller da, å jeg kler meg ikke "billig" men det er sånt folk antar bae..

Skrevet

Jeg er 21 år og fikk min første i juli:-)

Og nå er jo det meste sagt her og jeg er enig med de fleste! Og ikke minst glad for å høre at dere tenker slik! Jeg får, samme som deg julijente, mange skråblikk når jeg sier min alder blant flere mødre! De fleste sier jo at de trodde jeg var nærmere 30! Og som regel er de bare høflige og smiler (men man kan se hva de egenlig tenker)

Men noen kommer med mange dumme og unødvendige kommentarer!

Jeg har ingen ting i mot verken "unge" eller "gamle" mødre, men når noen sier til meg: -du må da være fryktelig ung?- (med et ekkelt tonefall) så har jeg mest lyst til å slenge tilbake: -ja og du må da være fryktelig gammel?- hehe, men jeg gjør det ikke, får da er jeg jo like teit! Jeg mener ikke, og da ville det være feil å si det!

Og som det er sagt tidliger: det er faktisk en stor forskjell på 17 og 20... jeg kunne ikke vært mor for 3-4 år siden! Men det betyr ikke at en annen 17 åring ikke kan det:-) og det betyr heller ikke automatisk at en 30 åring kan det! Det er stor forskjell på folk og alder er ikke det som skiller oss!

Skrevet

Det er jo helt vanlig å være 20 i hele verden bortsett fra her i nordeuropa når du får barn, og biologisk sett er det jo best. Jeg er 37 og har utdanning, reist hele jorda rundt og alt mulig men skulle virkelig ønske jeg hadde fått barn før. Kos deg med det!!! Det viktigste er at man har lyst og ønsker å være en god mor til barnet. Mange 35 åringer er dessverre fremdeles for umodne og ego til å få barn, merkelig nok.

Skrevet

Det er ikke alltid alderen det kommer ann på. En på 40 år kan være utrolig umoden, mens en på 20 kan være veldig moden. Jeg har møtt mange 35+ åringer som en skulle tro har glemt hvor gamle de egentlig er. Jeg syns det er for ungt å få barn når man er 16-17 år. Men tror nok de aller fleste, uansett alder, tilpasser seg mamma rollen når de havner i den situasjonen.

Jeg er selv 22 år (20 da jeg ble gravid, 21 da jeg fikk gutten min):) Og kan ikke si jeg har opplevd å bli glodd på eller fått negative tilbakemeldinger pga. alderen min. I mine øyne er det vanlig å bli mamma i 20-årene.

Skrevet

Kan ikke si jeg tenker særlig mye over det. Kan jo like gjerne være en som triller en annens baby også..

Har hørt at det ideelle er å få barn når man er 20.. de fleste er jo gjerne ikke klar for dette idag, men da er kroppen best rustet for det.. sies det... :-)

Nei, det finnes nok dårlige tenårings mødre, og det finnes dårlige eldre mødre.. har ikke noe med alder å gjøre..

Hadde ikke brydd meg om de blikkene... De vet ikke bedre og de tenker sikkert ikke over at de er så tydelige

:-)

Skrevet

Tror det varierer veldig fra person til person hvor moden og voksen man er for et slikt ansvar som et barn er når man er 17-20 år. Men helt ærlig så synes jeg 17 år er altfor ungt å få barn, da har man hverken fullført utdannelsen, festet fra seg eller opplevd verden. Ei jente på barselgruppa mi ble mor rett etter at hun fylte 17 år, og hun virket moden for alderen, fullførte videregående etterpå. Lillesøsteren min fikk sin første da hun var 19 år, noe foreldrene våre ikke taklet noe særlig, spesielt far var veldig "HVORDAN skal dette gå??", "det var TÅPELIG gjort", "hva med UTDANNELSEN din!?" osv i den dur, så stakkars søs fikk ikke så mye støtte der nei. Men da gutten ble født, ble låta straks en annen, og de ble superbesteforeldre... Jeg må nok innrømme at hvis jeg ser veeeldig unge mødre, så tenker jeg som så "var det et uhell eller, er ikke du litt i yngste laget?" Men 20 år er ikke så "galt", da er man tross alt mer voksen. Selv fikk jeg min første da jeg var 30 år, så om meg tenker vel folk "DEN gamle mora, stakkars unge!" Er nok litt misunnelig på de som fikk unge i 20-årsalderen, men samitidig, hvis jeg hadde fått barn da jeg var på den alderen, ville jeg jo ikke hatt akkurat de to flotte jentene mine som jeg har i dag! =0)

Skrevet

Jeg var selv 18år da jeg fikk nr1 og jeg syntes ingen skal ha lov å dømme noen. MEN jeg syntes at jeg selv var for ung, nå når jeg ser tilbake på det! Fikk lillegutt 2 dager før jeg ble 23år, og jeg koser meg mye mer som mor nå, jeg har slått meg til ro og har en veldig blid og hamonisk unge!

Det jeg merket og ser også på venninner av meg som ble tidlig mødre, er at vi koste oss i starten, men ble fort rastløse, sånn rundt da barnet var 8-10mndr, og det vil jeg si er ett tegn på at vi var for unge...

Jeg elsker jenta mi, men skulle ønske jeg hadde venta litt...

Ikke svar på ditt spm, men ville skrive det allikevel! MEN jeg tviler ikke på at unge jenter kan være gode mødre, for jeg mener jeg er det selv og :)

Hev deg over det og kos deg meg lille tulla di ;)

Skrevet

Jeg er 18 år blir 19 i Januar.Sønnen min er 6 måneder.Og han var planlagt..Jeg syntes ikke jeg er for ung vi har det kjempe bra,kunne ikke hatt det bedre:) Selv om jeg kan se på mange av mine veninner og se at de ikke er klare i det hele tatt.Men jeg startet "ungdommslivet" mitt ganske tidelig og tro meg jeg savner det ikke.Jrg føler meg som en kjempe flink mor.Skal ta skole til høsten , mens lillegutt er hos dagmamma.Har kun ett skoleår igjen.Etter skoleåret skal jeg jobbe litt så har vi planelagt nr 2. Begynte tidelig og bli ferdig tidelig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...