Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei folkens... Nå er jeg hel fra meg og vet ikke hva jeg helt skal gjøre... jer trenger hjelp og råd. :-(

Historien begunner slik: Jeg fikk diagnosen PCOS når jeg var på ferie i tyrkia i sommer.. Jeg tok kontakt med lege pga. at jeg nesten ikke har hadt menstrasjon det siste 1 1/2 året, og pga. endel hårvekst i ansiktet. Av legen fikk jeg da beskjed om ot jeg hadde pcos og at jeg skulle ta kontakt med min lege her i norge...

Jeg tok kontakt med min fastlege og ble henvist til gyn. avd. på sykehuset.. Og jeg ventet i nesten 2 1/2 måned før jeg fikk time... og det var som sagt igår...

Jeg gledet meg til å komme inn til legen i går, fordi jeg trodde jeg skulle få svar på mine spørsmål, men...... NEI NEI.... laaaaaannnngggtttt ifra. Jeg ble mer frustrert og sinna når jeg komm ut fra legen... Han kunne jo ingen ting.

Legen mente at systene i eggstokkene mine kunne være en tilfeldighet, også hårveksten, også, at jeg ikke har noen menstrasjon, han sa det kunne være pcos, kanskje ikke, han viste ikke hva han snakket om. Så spurte jeg han om det finnes urin prøve eller blodprøve for å finne ut om man har insulin resistens, men...gjett hva han sa....

Jo at det ikke finnes noen prøver for å finne ut om man har insulinresistens, det er bare tilfeldig at man finner ut av det, og det hvis jeg blir gravid engang. Jeg fikk tilogme skjeft for at jeg spurte spørsmål. Han mente at jeg hadde endel spørsmål, og at jeg ikke kunne forvente å få svar på de.... JEG FIKK IKKE SVAR PÅ 1 ENESTE SPØRSMÅL JEG LURTE PÅ. Ikke ble jeg satt på behandling, ikke fikk jeg svar, så nå sitter jeg her og lurer på HVA SKAL JEG GJØRE? hvem kan hjelpe meg, fastlegen min kunne veldig lite om dette her, så hvem kan jeg ta kontakt med for å få hjelp? Er det noen der ute som kan svare meg så hadde jeg blitt skjempe GLAD :-).....

Fortsetter under...

Hei.

Fastlegen må bare henvise deg videre til en gynokolog, ta alle nødvendige blodprøver du trenger.

Hvis fastlegen din er useriøs også ville jeg byttet fastlege.

Husk at du har rett til å bestemme hvilken lege du vil gå til, ingen kan tvinge deg til å gå til inkompetente leger som ikke bryr seg overhodet.

Sjekk litt rundt, hør her inne om noen kan anbefale en gynokolog/spesiallist i ditt nærområde.

Mange kvinner her inne sitter med masse erfaring og gode råd.

Og for Pcos er det masse man kan gjøre for å leve et fullverdig liv.

Mine råd er å bevege seg, spise frukt og grønt, drikke mye vann og tenke positivt! Litt vekt reduksjon kan hjelpe mye på psyken og formen. Hårveksten din kan du få dekket deler av fra Trygdekontoret til å få fjernet.

Det finnes et håp for alle med Pcos;0)

Lykke til.

Hei, så kjipt å høre om! Stakkars deg, det var jo ikke akkurat den beste behandlingen da!!

Du må bare be om å få en hnvisning til gyn. så hun kan svare på alle spørsmålene og sette deg på behandling.

Lykke til =)

Dette var ordentlig dårlig behandling syntes jeg! Du må dra til en gyn., for de vet nomalt mye mer om dette. Det var fastlegen min som antydet at jeg kanskje hadde pcos, han tok en blodprøve, og så ble jeg henvist til gyn. Før han i det hele tatt hadde tatt UL, så visste han at jeg hadde pcos. Jeg har fått veldig god behandling syntes jeg, og det betyr masse!

Så jeg syntes absolutt du skal bytte fastlege, hvis du har mulighet til det.

hei .. og mange takk for alle svarene jeg har fått.. men jeg vil rette på en ting.. Fastlegen min er kjempe flink...

men han jeg var hos er en gynekolog, og tillogmed en overlege... Og da begynner jeg å tenke, hvis ikke en overlege kan hjelpe meg og ikke vet noe spesielt om pcos hva gjør jeg?????

Først og fremst, stakkars deg!! Dette er utrolig synd, at du måtte oppleve dette. Jeg måtte, for 3 år siden, fortelle min gynekolog om Metformin. Han gav det til meg, siden jeg spurte om det. Nå, 3 år senere skriver han det ut til alle med PCO. Men, han er grei og var åpen heldigvis.

Det høres ut som du ikke bor i Oslo, fordi her er det vanlig (tror jeg) at kvinner får Metformin og det er mye informasjonutveksling mellom leger og fra utlandet. Kanskje du kunne undersøkt litt selv, på internet f.eks., og gått til din fastlege med en bestilling med hva slags behandling du vil ha?

Det hørtes ut på meg at det er 100% sikkert at du har PCO (du har alle symptomer), og at din gynekolog er veldig veldig teit!!!!

Annonse

Takk for alle svarene jeg har fått... :-)

Jeg bor på lørenskog, så det er ikke så langt ifra Oslo..

Er det noen som vet om man trenger henvisning for å få time hos en gynekolog?? Og er det noen som vet om en bra gynekolog rundt oslo området dere kan anbefale som KAN noe om pcos?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...