Gå til innhold

Spørsmål om bleiestørrelser m.m

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Man blir visst litt klokere av å stille dumme spørsmål, så jeg drister meg ut på med noen spørsmål ang. bleiebruk til dere mer erfarne..

Jeg er HELT grønn på temaet, så jeg lurer på hvor lenge bruker man bleien beregnet til nyfødt??Jeg har lest et sted at man faktisk kan starte med bleier beregnet for barn opp til 3 mnd. Er dette rikitg??Går bleiestørrelsen på vekt eller alder??

Hvor mange bleier bør man omtrentlig beregne i døgnet?

Jeg har også tenkt litt på tøybleier, men etter å ha snakket med andre foreldre som startet med tøybleier og endte opp med engangsbleier er jeg i tvil. I følge disse foreldra var det ekstra arbeid med tøybleier, samtidig som de lekket og var tungvint å bruke på tur. Jeg har derfor tenkt på at jeg kanskje kan bruke tøybleier hjemme, og engangsbleier når vi er på farten. Hvordan er det å bruke rispapir, blir bleien tettere for lekkasjer??

Alle gode råd mottas med stor takk :-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg (eller sønnen min) har vært papirbleiebruker i 3,5 år - men siden i sommer har vi brukt tøybleier på lillesøster (og har begynt med tøy på storebror også)

Kan derfor svare på litt av hvert ang. bleier!! Både papir og tøy!

Bleiestørrelsene blir vanligvis oppgitt i kg-anbefalinger. (både tøybleier og papirbleier)

Det er jo ganske så stor forskjell mellom barna hva nyfødt-vekten er..

Noen er jo 3500 gram - andre 4500 gram.. Noen er lange og tynne, andre mer lubne..

Noen barn kan bruke de helt minste størrelsene lenge - andre må starte med større bleier med en gang..

Mange av tøybleiebutikkene har også oppgitt mål som viser lår-målet, midje-målet osv - sånn at man kan måle på barnet.

Spennvidden på tøybleier er stort!

Fra brettebleier med brillebukse og ullbukse til bleier i vanntett materiale med fleece inni - som tas på som en papirbleie..

Mange synes det er lettere å bruke formsydde bleier uten sperrelag - og så bruke ullbukse eller et vanntett PUL-trekk utenpå..

Det finnes også tøybleier som er one-size, og som kan brukes fra nyfødt til barna slutter med bleier..

Rispapir -det trenger man ikke før babyen har begynt å få fast føde......

Morsmelksbæsjen er lett å skylle av - den går uansett igjennom rispapiret..

Arbeid: det er annet type arbeid med tøybleier enn med engangs..

Men opplever det som arbeid med papirbleier også... (er ikke så glad i søppelmengden, OG lukta av papirbleiene...)

Hvor mange bleier i døgnet? Det varierer voldsomt - fra baby til baby..

Mine barn bæsjet ofte som nyfødte - ved hver amming... dag og natt..

Skiftet sikkert 10 bleier om dagen den første tiden..

Tøybleielinker:

www.tettinntil.com (har eget tøybleieforum - med informasjon, linker mm)

www.kenguruloftet.no (tøybleiebutikk med info.. )

www.nostebarn.no (har tøybleier..)

Skrevet

Hei og tusen takk for utfyllende svar.

Jeg antar men kommer inn i dette ganske så fort, men det er greit å få litt info på forhånd. Har derfor kjøpt en pakke bleier for nyfødt, så får jeg se om det holder eller at jeg må dra å kjøpe ett nr. større når gutten kommer om noen uker..

Skrevet

Dei fleste nyfødde babyar passar inn i nyfødd bleia (2-4kg?), men dei fleste passar og inn i hakket over (3-6kg). Uansett så går ei pakke bleier så fort med at du kan kjøpe ein annan storleik etter ei vekes tid om den første ikkje er heilt passe.

Når det gjeld tøybleier så skriv Lurifaksmamman veldig greitt og utfyllande.

Vi brukte brettebleier i starten og gjekk over til formsydde etter nokre månader. Har brukt ullbukser utanpå heile tida. Vi bruker eingongsbleier når vi er på reise (er ikkje særleg fristande å dra med seg våte bleier på flyet ;-p), og har i periodar brukt det om natta og. Men det er ikkje alle som tåler å veksle mellom tøy og eingongs, i og med at det er veldig forskjellig miljø i dei ulike bleiene.

Viss du kjenner nokon som kan strikke (eller om du strikkar sjølv) kostar det lite å få nokre ullbukser, og brettebleier får du veldig billeg, så du må ikkje ut med all verda om du har lyst til å prøve tøybleier. Mange kommunar gjev og tilskot til tøybleiebrukarar, og ein del sponsar ein startpakke. Sjekk om din kommune har noko slikt tilbod.

Lykke til med resten av svangerskapet og fødselen :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...