Happy-32 Skrevet 26. oktober 2006 #1 Skrevet 26. oktober 2006 Er 38 uker i morgen, og har i dag vært på ul igjen. Det hadde ikke skjedd noe mirakel, den lille er fortsatt i seteleie og har vært det i minst 10 uker. Sjansene for at den snur seg nå er liten, legen sa at det var begynt å bli trangt og mindre forstervann. Så nå ser jeg realistisk på dette. Har vært i røntgen og fått vite at jeg har veldig gode bekkenmål og siden jeg har født før (2,5 år siden) så skal en setefødsel gå bra. Tenker på dette nesten hele dagen, har hele tiden vært innstilt på vaginal fødsel og er det fortsatt. Men jo nærmere jeg kommer termin, blir jeg mer nervøs. Noe av dette er vanlig fødselpanikk (vet jo hvilke smerter jeg går til denne gangen!) og noe er at babyen min skal komme ut "feil vei". Flere her inne som vet de skal igjennom setefødsel? Føler de aller fleste velger ks. Kunne vært fint å pratet med noen som er i samme situasjon og utveksle tanker. Inne på seteleie-debatten skjer det ingenting, så legger heller ut innlegget her.
åsså jeg da :=) Skrevet 27. oktober 2006 #2 Skrevet 27. oktober 2006 Er litt for tidlig å si for meg enda, er bare i uke 31 og lever i håpet er førstegangs, og mitt lille nurk ligger egentlig ikke i sete, men tverrleie. han strekker seg over hele magen min, vannrett og der trives han godt har kun snudd seg loddrett tre ganger siden jeg kunne kjenne han, og det er med rumpen ned.. Jeg tenker masse på at han kanskje kommer i sete, men er mer bekymret for at han ikke skal snu seg i det hele tatt(da blir det ks).... skal til legen 10 nov, da er jeg i uke 33, og hvis han ikke har snudd seg da skal vi diskutere alternativene jeg har... ks, snuing, setefødsel... men som sagt, jeg lever jo selvfølgelig i håpet, god tid enda...
Happy-32 Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 27. oktober 2006 Dytter denne opp igjen for å se om det er flere svar i dag....
Hanne og jentungen Skrevet 27. oktober 2006 #4 Skrevet 27. oktober 2006 Vil ikke oute noen, men spør inne på desemberklubben du.
Benedictemor Skrevet 27. oktober 2006 #5 Skrevet 27. oktober 2006 Jeg skal føde i setefødsel og er overhode ikke bekymret. Ingen av legene som stresser med det, så da gjør ikke jeg det heller. Nå har ikke jeg født før, så jeg vet jo ikke hva jeg går til, men etter at det ble kjent på jobben, i vennekretsen osv at jeg skulle føde setefødsel så var det utrolig mange andre som også hadde født slik. Mange sier til og med at det var "bedre" enn en hodefødsel fordi man får epidural og alt er så godt lagt til rette. Ikke bekymre deg, det gjør deg ingenting godt. Hva hjelper bekymringene mot? Ingen verdens ting. Babysen må ut og man er vel like "uklar" uansett hvor mye man tenker og bekymrer seg. Når du ligger der klar til å føde tenker du jo ikke: "jess, dette har jeg tenkt og bekymret meg så mye over at dette kan jeg. Setefødsel-bekymringen det er ikke noe problem. Her har jeg bekymret meg så mye at dette er jeg forberedt på" Lykke til med setefødsel, det kommer til å gå så bra! Vi er mange i samme båt
Karija Skrevet 27. oktober 2006 #6 Skrevet 27. oktober 2006 Jeg ligger også an til seteleiefødsel (eller keisersnitt). Er i uke 36 nå. Skal til ultralyd i neste uke, og tror ikke at babyen har snudd seg innen den tid. Han har ligget i seteleie lenge, og elsker tydeligvis den stillingen... Bekymrer meg ikke noe særlig for fødselen, men har jo begynt å forberede meg på at det hele kan ende med keisersnitt, - og det er jo litt rart når man har gått i månedsvis og preppet seg for en vanlig fødsel med "positiv" smerte. Blir forresten også litt rart med vaginal setefødsel siden man da gis epidural. Jeg har jo hele tiden sett for meg en fødsel (forhåpentlig) uten særlig smertestillende.
mamman til nyttårsbarn Skrevet 27. oktober 2006 #7 Skrevet 27. oktober 2006 Min har hele tiden ligget i sete, jeg er "bare" i uke 32 - så det finnes fremdeles håp (tviler på at han plutselig skulle snu seg nå). Jeg har tidligere født vaginalt, uten særlig bedøvelse - det var et mareritt! Denne gangen blir det definitivt keisersintt dersom han ikke har snudd seg i tide. Assistenten min (jobber som lærer) har tidligere hatt setefødsel, hun revnet totalt. Helsesøster på skolen frarådet meg også setefødsel - det er jo liten sannsynlighet for at man ikke revner mye el. blir klipt opp. Vending for meg er også helt uaktuelt, jeg vet jo at dette medfører mye stress for baby og at den kan snu seg tilbake igjen. Det er også en risiko for at han kan få navlestrengen rundt halsen. Nei, takke seg til - hvorfor i all verden skal jeg føde i sete når jeg kan ta ks? Ok, jeg må innrømme at jeg i utgp. var klar for å føde "vanlig" - selv om det er et utrolig smertehelvete - kunne heller kappet av meg armen:). Men dersom det blir seteleie til termin er jeg ikke i tvil, jeg er "ødelagt" nok der nede fra før av. Jeg hadde nok sett litt annerledes på det dersom det var min første fødsel, da visste jeg tross alt ikke hva jeg gikk til - det er det ingen som gjør!
buggi med 2 jenter Skrevet 27. oktober 2006 #8 Skrevet 27. oktober 2006 Hei! Blir nok setefødsel her også. Her er det liten sjangse for at hun skal snu seg i og med at jeg allerede er i 41+2. dvs 6 dager på overtid. Gruer meg en del til fødselen, spesielt nå da jeg jeg i tillegg er på overtid. Babyen vokser jo 200gram i uken. Ikke nok med at hun er stor når hun kommer ut, hun kommer feil vei ut også Jeg skal føde på Haukelang og har aldri fått spørsmål om hvordan jeg vil at min lille baby skal komme til verden. Tok røngen av bekkenet og fikk beskjed om at det var stort nok til å føde. Ks var absolutt siste utvei fikk jeg beskjed om. Har inntrykk av at Haukeland er veldig for vaginal fødsel. Så nå går jeg bare rundt her å venter på at fødselen skal sette i gang. Gruer meg til det skjer, men gleder meg til det er ferdig!
mensana Skrevet 28. oktober 2006 #9 Skrevet 28. oktober 2006 Nyttårsbarn: vet du at du får ks når du har seteleie? Hvor skal du føde? Jeg skal føde i Bergen og her er det visst et prinsipp om at vaginal setefødsel skal prøves og går det ikke blir det akutt ks. Jeg er 35 + 6 og her ligger gutten i sete enda. I ukomplett sete (med bena helt strake opp langs kroppen, ikke i fosterstilling). Det gjør at sjansen for at han snur seg er veldig liten..
Pusur_mor Skrevet 28. oktober 2006 #10 Skrevet 28. oktober 2006 Min baby ligger skrått med rumpa ned Er i uke 36+5. Skal tilbake på torsdag for å se om det er noen endringer. Fikk beskjed om at hvis hodet ikke var ned, så ble det ks. Dette fordi jeg tidligere har hatt bl.a vacuum på en av ungene. Bekkenet mitt er aldri blitt målt, men legen var veldig bestemt på at jeg skulle ha ks pga tidligere fødsler, samt at ungen ikke så ut til å være under snittet ihvertfall. Han fikk ikke målt hodet fordi babyen lå med ansiktet fremover, og hodet veldig høyt opp. Jeg gjør det som er det beste for ungen, men hadde jeg fått valget selv, tror jeg at jeg ville valgt vanlig fødsel ved sete eller hodeleie. Nå ligger ungen skrått og langt unna bekkenet, så det er ikke et alternativ i det hele tatt.
pluttis Skrevet 28. oktober 2006 #11 Skrevet 28. oktober 2006 jeg hadde sete fødsel for 3 år siden og angrer ikke ett sekund.. hadde en veldig fin opplevelse av hele fødslen. syns også det er mange som tar ks. men jeg syns du er tøff som gjenomfører det.. folk kikker rart på meg når jeg snakker om fødslen min.. lykke til og det går så bra skal du se....
Msmarita <3 04.12<3 Skrevet 29. oktober 2006 #12 Skrevet 29. oktober 2006 tv1 ligg i sete, ¨har gjort d i to mnd. gyn sa på torsdag at vi må bynne å forberede sete, for d e lite sannsynli at dn snur sæj.. uff
Happy-32 Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter #13 Skrevet 29. oktober 2006 Det er fint å høre at vi er flere som velger setefødsel, og ikke minst høre fra folk som har født i sete og syns det har vært en super opplevelse. Faktisk må jeg si at alle jeg har pratet med og som har gjennomført en setefødsel, syns ikke det var ille. Til deg som venter tvillinger, er det dine første barn? Ei jeg kjenner i byen her jeg bor fødte tvillinger tidligere i år, der tvilling 1 kom med rumpa først. Hun hadde født et barn noen år tidligere, og hun syns ikke setefødselen av tvilliing 1 var noe problem eller vondere enn de andre barna hun har født. Ønsker alle lykke til, uansett hvordan babyen(e) skal ut. For vondt er det jo uansett,men alt blir glemt i det øyeblikket vi ser gullet :-)
Oj, en baby!! :-) Skrevet 29. oktober 2006 #14 Skrevet 29. oktober 2006 Min baby har visst sittet på stumpen hele tiden. Uke 38 nå, og en stor baby. Så liten sjanse for at den snur seg. På Ullevål sier de at jeg må ta keisersnitt: er førstegangsfødende og babyen er trolig godt over fire kg (på sykehuset nevnte de at den kanskje er borti fem kg!..). Derfor vil de ikke at jeg føder vanlig. Likevel begynte legen å snakke om hvor fælt og farlig det kan være å ta keisersnitt - "festlig" å få høre det når den samme legen i tillegg sier at jeg faktisk blir nødt til å ta ks!.. - Hva er vitsen med skremselspropaganda om man ikke har noe valg?!.. Gleder meg ikke spesielt til keisersnitt. Men glad jeg slipper å presse ut en diger baby i seteleie. Min bror kom i seteleie og med navlesnoren rundt halsen - en dramatisk fødsel som jeg ikke hadde ønsket å oppleve.. Likevel går det sikkert bra selvom man føder i sete. Nå er det vel slik at over 50% av setefødsler ender i hastesnitt? Er hvertfall mye helsepersonell til stede under fødselen og hjelper, i og med at setefødsel er en høyrisikofødsel. De vet nok hva de gjør de gangene de anbefaler å føde i seteleie. Om ikke babyen var stor så hadde jeg kanskje prøvd vanlig fødsel.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2006 #15 Skrevet 29. oktober 2006 hei for 2 år siden fødte jeg ei jente og det var sete fødsel, jeg sier bare au au au.Ikke det beste jeg har vært m på men man ovrelever når man ser resultatet.Er da gravid igjen og har termin om drøye 7 uker,de skal følge meg opp slik at jeg da skal slippe å føde sånn igjen.Hvis det er sete igjen skal de prøve å få snudd han ellers blir det keisersnitt,det kan man velge hvis du vil men risikabelt for ting.Jeg sier bare lykke til til slle dere som skal igjennom en slik fødsel, vi er det sterkeste kjønn hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå