Gå til innhold

Leggetid for baby 5,5 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille jente er 5 1/2 mnd og jeg er fortsatt i tivl om når det er best å legge henne for natten. Hun sover ikke spesielt mye i løpet av dagen, siste lur våkner hun av sånn ved fire tiden. Noen ganger tar hun en halvtime også i halv seks tiden (da blir selvfølgelig leggingen litt forskjøvet). Pleier å bade og mate henne i syv-halv åtte tiden, og mellom halv åtte og åtte er hun stort sett kjempetrøtt og klar for sengen. Hun har fremdeles ett nattmåltid ca ved halv tre tiden og sover så til seks før hun spiser igjen. Problemet er at helsesøster mener at det er tidlig å legge henne klokken åtte... Er det noen her som har erfaring med at senere leggtid betyr at hun kanskje slutter med nattmåltidet, slik min hs tydeligvis mener.. Jeg er lettere forvirret, men synes det fungerer bra slik vi har det, og vil heller leve med det ene nattmåltidet. Sover deres barn natten gjennom uten mat ved denne alderen??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hallois!

jenta vår er også 5,5mnd.. hun har tre lurer i løpet av dagen. siste er "ferdig" i fem tida.. vi gir hu grøt litt før syv, går opp, steller henne, gir hu en flaske med 200ml mme og i seng.. da sover hu til 8. de siste tre dagene nå har hu faktisk sovet til 8.45-9.00 rart og deilig!

jeg synes ikke det err tidlig å legge hu kl 19.00. det funker jo supert her. men tror det er veldig forskjellig.. synes å lese at babyene er i seng alt fra 18-21. jeg tror det viktige er å få rutine på det. da føler også ungen seg tryggere. jenta har lagt seg her kl 19 fra hu var 2 mnd og sovet hele natta siden hun var 2 mnd og 1 uke. hu ligger forresten også på eget rom.

ja.. det var litt om oss :)

klem

Skrevet

For tidlig å legge de kl. 20 når de er over 5 mnd ????

Gutten min klarer ikke å være oppe lenger enn til 19, da er det natta for han. Og må si det er deilig å ha tid for seg selv på kvelden.

Min legger seg som sagt kl. 19, våkner kl. 06-07 og får mat og sover som regel igjen til 09-09.30. Ligger på eget rom.

Skrevet

og når det gjelder nattmåltidet, så har jeg tatt en nattavvenning på han så han får ikke mat før kl. 06-07

Nei, tror ikke jeg ville endret på noen av rutinene, ikke sikkert gullet ditt sover noe lenger eller kutter nattmåltidet hvis du legger hun seinere.

Skrevet

Hei.

Jeg synes du skal legge henne når hun er trøtt jeg. Det begynte vi med da snuppa var 3,5 mnd.( hun er 5 mnd nå). Hun har en lang og to korte lurer i løpet av dagen. Den siste til ca 17-1730. Kl 1830 får hun på pysj også er vi igang mad mating før hun legger seg ca 19. Hun får pupp og litt mme (har litt lite melk på kvelden). Da sover hun til ca kl 4 hvor hun får mat og legger seg til å sove igjen med en gang. Våkner mellon 7 og halv 8 på morgenen.

Skal etter hvert prøve å avvenne henne med nattmåltid, men det er i hvertfall veldig deilig å "få igjen" kvelden når barna har lagt seg tjihi. (har en på 5år også).

Finn en rytme som passer til dere er mitt råd. Uavhengig av hva hs sier :-)

Skrevet

Lille M legger seg rundt kl 20, og er 5,5mnd. Sover lite ila dagen, max 2t til sammen (når vi triller). Tror dere må velge litt her om dere prioriterer "voksentid" på kvelden, eller sove lenger på morningen. Vi måtte forskyve leggetiden frem til kl. 20 fordi vi ville ha tid sammen vi voksne - betyr bare at jeg må stå opp noen timer tidligere (7-9) hver dag. M'en får kun mm, og sover fra 20 til 6-7 før neste måltid, og så en time el to etter det, så kan ikke hjelpe deg ang. råd om nattmåltid, dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...