Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2006 #1 Del Skrevet 26. oktober 2006 Hei alle sammen! Har bare noen tanker jeg vil lufte med dere. Jeg har alltid veid mye, hatt høy BMI selv om jeg har vært slank. Tung beinbygning kanskje eller mye muskler, ikke vet jeg. Jeg er 170 høy og når jeg veier 75 kilo er jeg slank, selv om BMI ert for høy. Nå er jeg gravid og veide 86-87 da svangerskapet startet, dette gir meg jo en høy BMI og jeg har skjønt på legen at det innebærer mye ekstra risiko. MEN denne risikoen kommer vel litt an på hva overvekten innebærer? Jeg har fine blodverdier mht kolesterol, aldri hatt høyt blodtrykk og er i god fysisk form. Det bør vel telle litt det også? HVorfor er det sånn at vi automatisk har høyere risiko for feks svangerskapsforgiftning enn de med lavere BMI? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6844493-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-og-tanker-om-bmi-og-risiko/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cam_gutt_4_6 Skrevet 26. oktober 2006 #2 Del Skrevet 26. oktober 2006 BMI sier langtifra alt. Både muskler og beinbygning kan virke inn, pluss hvorvidt du er bred eller smal i kroppsbygningen.. Jeg har selv en BMI på 30,2 for tiden, men ser relativt slank ut fra siden.. Forfra har jeg alltid sett bred ut, selv da jeg var toppidrettsutøver og super slank! Din BMI er 29,6, så vi er ikke helt ulike der iallefall.. Risikoen for høyt blodtrykk, svangerskapsdiabetes og komplikasjoner under fødsel øker ved ekstrem overvekt, men ved å holde seg i form, unngå for mye søtt og fett, så tror jeg ikke vi har så mye å frykte. Når det gjelder svangerskapsforgiftning, så er faktisk det hormonelt betinget, og har ingenting med overvekt å gjøre. -Jeg har gått dramatisk til verks, og har startet på grete Roede kurs (startet denne uka!) og målet er å ikke gå opp noe i svangerskapet, og dermed i realiteten ha en svak vekt-nedgang. Trimmer og spiser sunt! Bare 8 uker og noen dager på vei.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6844493-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-og-tanker-om-bmi-og-risiko/#findComment-6847506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsa Skrevet 27. oktober 2006 #3 Del Skrevet 27. oktober 2006 Dette har jeg også lurt på. Som deg har jeg høy BMI (er 171 høy og "normalvekt" for meg ligger rundt 80 kg. Jeg har vært nede i rundt 75 og var da skikkelig slank). Når jeg ble gravid nå veide jeg 89 kg, og har nå gått opp til 97 (er 31+4 idag). Jeg er imidlertid ikke kjempestor, føler meg ikke feit på noe som helst vis og har mye muskler (p.g.a mye trening, bl.a. svømming). Legen min har ikke nevnt noe som helst om vekta mi i løpet av svangerskapet. Ikke har han sagt noe om svangerskapsforgiftning eller måling av BMI heller, men det er vel kanskje fordi jeg har lvt blodtrykk og er i veldig god fysisk form?? Trodde egentlig det kom til å bli mye pes omkring dette, men det har jeg heldigvis unngått. Tror det har mye å si hvordan man er overvektig, og hva det innebærer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6844493-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-og-tanker-om-bmi-og-risiko/#findComment-6853350 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cam_gutt_4_6 Skrevet 27. oktober 2006 #4 Del Skrevet 27. oktober 2006 Vi er jo overvektige, men ikke ekstremt overvektige.. Det er klart det er forskjell på en BMI på 30, og en som nærmer seg 40, så det er kanskje dette vi må se på? Hvis vi tenker at vi er tykke, og ser en med BMI 35-40, så er det kanskje lett å tenke at man ikke har så mye til overs alikevel..? Jeg hadde en BMI på 36,5 for ett år siden, og selv ikke da følte jeg meg spesielt tykk, selv om jeg selvfølgelig måtte bruke veldig store størrelser. Når jeg i ettertid ser bilder av meg selv fra denne perioden, så får jeg helt sjokk, for jeg ser faktisk ganske så tykk ut! -Det jeg mener er at det ikke alltid er så lett å se seg selv som man er. En med god selvtillitt vil kanskje miste flere kilo i speilet, mens en som har dårlig selvtillitt ser seg selv med kilo hun/han ikke har... Jeg er også gammel svømmer, og har min allerede brede kropp er preget av svømme-skuldre i tillegg, så jeg velger å holde fast på min oppfatning av hva som er rett vekt for meg uten å grunne for mye på BMI'en! (Regner ikke med at du svømmer nå i uke31, Pølsa, men er det lenge siden du la opp? Klarer ikke helt å huske når jeg la opp, men det var på 90-tallet en gang.. begynner å bli gammel også ;-) Er født i 74. Tror fysisk form er det avgjørende, og en tett kropp med en blanding av fett og muskler ser mye slankere ut enn en kropp hvor størsteparten er fett. Så lenge vi har det bra, er i form og trives, så bør ikke BMI'en være noen grunn til bekymring eller panikk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6844493-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-og-tanker-om-bmi-og-risiko/#findComment-6854366 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsa Skrevet 27. oktober 2006 #5 Del Skrevet 27. oktober 2006 Jeg la opp ganske tidlig på 90-tallet, men har svømt mye etterpå for treningens skyld. Er forøvrig også født i 74! Det er heller ikke så lenge siden jeg tok en trimøkt i bassenget, men tror ikke det blir så mange flere i dette svangerskapet. Uansett, jeg er enig med deg i at vi er overvektige, men det er forskjell på å ha mye muskler (som veier en del) og en relativt fast kropp og å ha bare fett, selv om BMI kanskje vil være den samme. Jeg skal ikke si at jeg har bare muskler lenger - dette er mitt tredje svangerskap i løpet av 5 1/2 år, og det vises jo på kroppen min, men jeg føler meg som sagt ikke fryktelig overvektig selv om jeg veier ganske mye, og dermed har en høy BMI. Lykke til med svangerskapet, Cam 74! I mitt forrige svangerskap gikk jeg ikke opp i vekt i det hele tatt, bare fordi jeg kuttet ut godteri osv. og begynte å trene mer aktivt igjen. Nå har jeg lagt på meg ca. 8 kg., men det er heller ikke så kjempemye, heldigvis. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6844493-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-og-tanker-om-bmi-og-risiko/#findComment-6856325 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cam_gutt_4_6 Skrevet 27. oktober 2006 #6 Del Skrevet 27. oktober 2006 Tenkte på body-buildere, de kommer jo helt feil ut av BMI'en.. Men BMI er en grei pekepinn på om man bør gjøre noe med kostholdet, iallefall. Da har vi sikkert svømt smmen ;-) Svømme-Norge er ikke så stort, så hvis du konkurrerte en del, så har vi sikkert truffet hverandre! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6844493-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-og-tanker-om-bmi-og-risiko/#findComment-6860171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå