Gå til innhold

Ikke løfte tungt?


VinterSol+2

Anbefalte innlegg

Alle sier så mye om at en ikke skal løfte..

men jeg føler meg helt fin, og syns det er litt dårlig gjort å bare se på om det skal løftes en eske på jobben ol...?

 

Og flerbarnsmødre løfter jo gjerne rundt på de barna de allerede har mens de går gravide?! Da må en jo kunne tåle en del så lenge det ikke gjør vondt vel?

 

Blir veldig glad for svar!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke er plaget m bekkenet, kan du nok løfte litt... Men ikke mer enn at d føles greit da!

Problemet kan vel være hvis du overanstrenger muskler eller sener og leddbånd, så kan skaden være gjort, og du blir plaget i lang tid fremover.

 

 

Men dem som har bekkentrøbbel må være svært forsiktige...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan løfte, men prøv å holde deg unna det over 10 kg. Pass også på at du løfter riktig. Ligamenter i leddene din er slappere, og det er lettere å få skader. Bekkenløsning kan også bli fremprovosert av tunge løft. en annen ting er at den glatte muskelaturen i bla.a blodårene dine er slappere, dette kan føre til åreknuter på bena og hemorrider. Det sies at tunge løft kan øke faren for dette også, ikke vet jeg... Ved veldige anstrengelser kan visst blodstrømmen til morkaken stoppes noe, derfor bør du holde deg unna de hardeste takene.

Her i huset har jeg en aktiv 1 åring på lca 10 kg som jeg løfter og bærer mye på, så jeg får ikke vært så forsiktig som jeg burde. Uansett er det nok mest deg det er farlig for, og ikke baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!

Får kanskje prøve å hjelpe til litt mindre jeg da.. blir en del tunge løft sånn alt i alt, med nye varer og sånn..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du føler deg frisk kan du sikkert løfte det du føler for, så lenge du løfter riktig. Og fysioterapeuten (?) som var her inne sa jo at det viktigaste er at ein ikkje løftar noko som er så tungt at ein ikkje kan puste medan ein løftar - altså dersom du løftar så tungt at du må holde pusten for og klare det er det for tungt! Men dette var hennar forslag altså, kan ikkje gå god for det!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...