Gå til innhold

Og et innlegg jeg fant om hvor tidlig man kan ta en graviditetstest...

Anbefalte innlegg

Hvor tidlig kan man teste?

Når et egg er befruktet graver det seg ned i livmorslimhinnen ca 6-8(-12) dager etter eggløsningen. Det begynner da umiddelbart å skille ut hCG, men det tar enda et par dager før nivået har blitt såpass høyt at det går an å påvise det i urinen. Med andre ord; de aller, aller fleste kan tidligst oppleve å få en positiv graviditetstest 8 dager etter eggløsningen, og senest omtrent rundt 16 dager etter eggløsningen. Det er mulig å få positiv test tidligere eller senere også, men det er ikke vanlig.

Noen graviditetstester reklamerer med at man kan teste opptil 5 dager før forventet mens. Vær oppmerksomme på at de med dette går ut fra en "lærebok-syklus" på 28 dager og med eggløsning på dag 14.

5 dager før forventet mens kan altså "oversettes" til 10 dager etter eggløsningen - for de som har 28 dager lange sykluser og eggløsning på dag 14. Det er også viktig å huske at implanteringen er en variabel ting. To kvinner som har hatt eggløsning på samme dag kan faktisk oppleve å få positivt utslag på forskjellige tidspunkter dersom egget fester seg tidlig hos den ene og sent hos den andre.

Fortsetter under...

hmm... Den var ikke dum!! Har ofte lurt på hvor tidelig man kan teste. Har ikm på søndag, tidligst, så jeg gleder meg som en unge til å begynne å teste. Var flink forige gang og venta 5 dager over ikm. Hadde fri fra jobben den dagen... Hehe.. Men er veldig spent denna gangen, så jeg tviler på at jeg greier å holde meg så lenge...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...