tulle15mai:) Skrevet 26. oktober 2006 #1 Skrevet 26. oktober 2006 jeg har invistert i stavmixer og lyst å lage noe middag til henne selv, enn bare glass.. jenta er 5 mnd. men veldig usikker på hva jeg skal lage eller mixe? kan jo ikke bare mose gullerøtter vel?? blir kjeme glad og letta hvis du gidder dele noen erfaringer? takk:)
mams1979+2små Skrevet 26. oktober 2006 #2 Skrevet 26. oktober 2006 Jeg har most gulrøtter, poteter og kyllingfileet.. (Hadde det til middag, og ga til minsten, og det skal jeg si falt i smak...) Har mosa fisk (uten bein og sånn da self), poteter og gulrøtter også.. Håper på flere ideer jeg og....
Attpåklatten :-)™ Skrevet 26. oktober 2006 #3 Skrevet 26. oktober 2006 Jeg begynte med potet og gulrot sammen jeg. Bare potet var lite spennende, men gulrot er søtt på smak. Nå er frøkna her 6 1/2 mnd og jeg har laget middag av alle de følgende ingrediensene, bland og miks utifra hva en har i skapet: potet, ris, gulrot, kålrot, gulrøtter, broccoli, tomat, ananas, hvitløk, persille, persillerot, kylling (kokes i små biter sammen med alt det andre) og kalvekjøtt. Nå hører det med til historien at frøkna vår elsker mat og forskjellige smaker, det er en fryd å se henne smatte og smake, du kan se at hun virkelig smaker på maten;-) Tror det er lurt å la de få smake forskjellige ting (jeg har gjort det med mine to eldste også) og ikke være hysterisk redd for å gjøre det. Tror at barn lærer matglede av oss voksne og at vi skal gjøre det til noe hyggelig og ikke stresse med det.
Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #4 Skrevet 26. oktober 2006 Har ikke laget så avansert middag enda. Kun potet og gulerøtter og noen ganger med blomkål, men tror han lillemann får litt luft i magen av blomkål. Har prøvd noen middagsglass men han nekter å spise, får i han grønnsakspure hvis jeg vanner den ut litt først. Men middagen min går ned så håper på tips her også : )
Dolla&Heidi&spire Skrevet 26. oktober 2006 #5 Skrevet 26. oktober 2006 Kan man fryse maten vi lager til våre små? (er jo litt ok å lage litt stor posrjoner av gangen...) Og hvor lenge kan maten stå i kjøleskapet?
M@mm@ til gutt og jente Skrevet 26. oktober 2006 #6 Skrevet 26. oktober 2006 Bør ikke stå mer enn et døgn i kjøleskap, men det er veldig greit og frye ned
M@mm@ til gutt og jente Skrevet 26. oktober 2006 #7 Skrevet 26. oktober 2006 Jeg har laget middag til gutten min helt siden han var 6 mnd, er 8 nå.Han vil ikke ha middagsglass fra butikken.En rett med potet, gulrot,kyllingfilet, ananas,kardemomme og olje er veldig populært.Også en med fisk, potet og broccoli går ned
konami Skrevet 26. oktober 2006 #8 Skrevet 26. oktober 2006 Jeg har grønnsaksmos over på rene glass og har de maks to dager i kjøleskap. Maten blir selvfølgelig gitt et oppkok før den serveres. Det er viktig at mat kjøles raskt ned (f.eks i kaldt vannbad) før den lagres. Opptint potet smaker visstnok ikke så bra, derfor fryser jeg aldri grønnsaksmosen. Kjøtt derimot er fint å fryse i porsjoner, den kokes og moses og fylles i isterningsbrett. Når minsten skal ha middag koker jeg grønnsaker og har i en eller to terninger med kjøtt (eller fisk), + en teskje rapsolje. Det går ned på høykant! I begynnelsen (6 mnd) moste jeg stort sett bare potet og gulrot og blandet i litt mm for at smaken skulle være litt kjent. Jeg reduserte gradvis på morsmelken. Nå er han 10 mnd og jeg har begynt å mose grønnsakene mer med gaffel enn med mikseren.
tulle15mai:) Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #9 Skrevet 26. oktober 2006 å så mange gode ideer, flott! moser dere det liksom klumpfritt i beg? kan vel ikke få te det kanskje med kjøtt og greier? går det ann å fryse middagene ned i de middagsglassene fra butikken? å nå blei jeg inspirert av dere, moro! da får jeg te å lage litt de kommende dagene
konami Skrevet 26. oktober 2006 #10 Skrevet 26. oktober 2006 Ja, helt finmoset i starten. Kjøttet blir godt moset med stavmikser, ikke noe problem. Ha litt av kokevannet sammen med kjøttet når du moser det, da går det lettere. Du merker fort om du må mose maten bedre. Det blir mye host og hark hvis du har for store biter. Det går sikkert bra å fryse i middagsglass. Pass bare på at du ikke fyller de helt opp. Da kan de sprekke. Jeg har en bok som heter "Mat for spedbarn og småbarn". Den er veldig fin og inneholder både oppskrifter og tips om mating. Fås kjøpt i bokhandelen.
tulle15mai:) Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter #11 Skrevet 29. oktober 2006 takk for mange gode tips!!! skal handle inn å prøve litt i morra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå