Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2006 #1 Skrevet 26. oktober 2006 Han er snart 8 mnd og har lenge våknet mellom 05 og 06 på mårran. Har hatt en "grense" for at 05.30 er det først morgen og morgenmat. Ligger først og pludrer, så sutrer han og til slutt gråter han, da er som oftest klokka mellom 05.30 og 06. Legger han klokka 19. Har prøvd senere, men dette påvirker ikke når han våkner på morgenen. Blir litt redd når vi nå skal skru klokka, vil han da våkne klokka 04???? Vente han av med nattflaske da han var 6 mnd. Får nå to flasker daglig, to porsjoner grøt og et middagsglass, er en stor gutt på 12 kg. Noen med lignende erfaringer? Hva gjør vi? Blir utrolig takknemlig for mange svar!!!!!!!!
så var vi 4 Skrevet 26. oktober 2006 #2 Skrevet 26. oktober 2006 Så heldig dere er da, Martin står opp kl 4 hver "morgen"... Hvorfor kan de ikke bare sove til kl 11????
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2006 #3 Skrevet 26. oktober 2006 He he! JA, kanskje vi blir med i 04-klubben etter klokka er skrudd tilbake ;o) Håper IKKE! Ja, hadde vært herlig å kunne dra seg til 11, men klokka 06 hadde også vært rimelig bra ikke sant? Hjelp oss med gode råd da noen! Må jo være noe vi kan gjøre???
Dolla&Heidi&spire Skrevet 26. oktober 2006 #4 Skrevet 26. oktober 2006 Off, jeg har desverre ikke noen gode råd... jenta vår vokner mellom 6 og 7 på morraen, og det er jo egentlig heilt greit. Men blir kjipt når klokka skal stilles tilbake. Legger henne mellom18 og 19 på kvelden, da er hun stuptrøtt!! En dag klarte jeg å holde henne oppe til kl 20, men vpkna allikevel kl 7 neste morra. Så dette blir en utfordring... hun er 6 mnd
så var vi 4 Skrevet 26. oktober 2006 #5 Skrevet 26. oktober 2006 hehe ja husker en tid da kl 6 var et umenneskelig tidspunkt å stå opp på Vi skal prøve å holde Martin oppe lenger. Vanligvis får han ikke sove etter 16, men i kveld sov han fra 17.30-18. Kanskje det hjelper... Han legger seg vanligvis kl 18
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2006 #6 Skrevet 26. oktober 2006 Ååååå misunner deg Dolla!!!!! Mellom 06 og 07 høres riktig så deilig ut... men forstår likevel at du kvier deg til klokka skrues...
en fin gutt og et lite + på cb Skrevet 26. oktober 2006 #7 Skrevet 26. oktober 2006 min gutt står opp 0630. uansett når jeg legger meg er jeg vrak da. kjente at jeg ble alvorlig bekymret for denne klokkestillinga:( go helg jenter:))
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2006 #8 Skrevet 26. oktober 2006 Ja, gjett om jeg er vrak klokka 05 da!!?? Alle her er jo HELDIGE! Hva med å gi meg råd noen???? Trenger det så sårt ) Go helg til deg også teodors mamma!
Beama Skrevet 26. oktober 2006 #10 Skrevet 26. oktober 2006 nå skal jeg ikke misunne deg siden jeg har en jente som er glad i å sove om natten... men nå i kulden har jeg begynt å legge henne i babysafen i sengen slik at hun holder seg varm.. har hele tiden spent den av seg... og med babysafen har hun plutselig gått fra å sove til kl 08 til kl 9.30-10 Kan jo være verdt ett forsøk...
Beama Skrevet 26. oktober 2006 #11 Skrevet 26. oktober 2006 men knytter ikke babysafen fast i sengen da... bruker den bare som en sovepose..
Mina06+Mats09 Skrevet 26. oktober 2006 #12 Skrevet 26. oktober 2006 Det var som jeg skulle sagt det selv, jeg har det akkurat på samme måten, her er det morran mellom 0430 og 0500 hver dag....*gjesp* Veldig trøtt da ja!! Skulle gjerne hatt noen råd selv...
nasse nøffen Skrevet 26. oktober 2006 #13 Skrevet 26. oktober 2006 hvis du gir han ei flaske med litt varm melk da? sovner han ikke da??
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2006 #14 Skrevet 26. oktober 2006 jeg gleder meg til klokke stilling... da kan jeg legge barnet mitt en time før, få mer tid sammen med mann og venner og familie... ...men jeg håper også selvsagt at nurket ikke våkner en time før... men det gjør ho sikkert. Nå våkner ho som regel i 8 tia, så syv er egnetlig greit nok det. Må jo venne meg til å våkne tidlig igjen jeg å... når jobben kaller... heldigvis en liten stund igjen..... Har lurt på om ho kanskje sover like godt om morran etter klokke stilling, for det er jo så mørkt ute da.. vi får se vi får se...
Filips mamma Skrevet 26. oktober 2006 #15 Skrevet 26. oktober 2006 Var hos helsesøster i dag og spurte henne hva hun ville gjort når barnet bare våkner tidligere og tidligere... Her i huset hadde vi noen morgener hvor han våkna 05.15 og det syntes jeg var vel tidlig for å starte dagen, så jeg lot han styre og hyle til kl. seks (innimellom gav jeg han smokken, la han ned i senga og signaliserte med stemmen at det var natt), for så å ta han opp i sekstida når han var stille (slik at han ikke oppfattet at han hylte tre kvarter for så å få viljen sin til slutt...). Helsesøster mente at vi som foreldre må kunne styre til en viss grad når vi vil at det skal være morgen i huset. De kan lære dette når de er ganske små. Vær tydelig i kroppsspråk og stemme på skillet mellom natt og dag, så skjønner barnet fort når det er vits i å prøve å stå opp og når det heller bare pent må legge seg ned å forsøke å sove igjen... Det funka hos oss. Etter tre morgener med konsekvent "styring" av når det er morgen, begynte han å sove til halv sju :-)
så var vi 4 Skrevet 27. oktober 2006 #16 Skrevet 27. oktober 2006 Åj det var et bra tips! vår HS sa bare at vi kunne prøve velling noe Martin ikke kunne fordra.
Tripp-trapp-tre-sko Skrevet 27. oktober 2006 #17 Skrevet 27. oktober 2006 Hvert barn, sin rytme. Forhåpentligvis sover de til riktig tid når de skal begynne på skolen, så det ikke blir et slit å få dem opp om morgenen! : ) Jeg har aldri forstått at det går an å legge barn rett etter barne-TV. Jeg er mor til fire, og ingen av mine barn har noengang vært trøtte nok til å ta natten før bortimot 22 i hvert fall. Hvordan får dere til å legge dem kl. 19? Jeg er altså vant til at barna er våkne til sent på kvelden, at de sover godt gjennom natten, at de vanligvis våkner i åttetiden om morgenen. Men denne minsten, du... han er også snart 8 måneder... Han har lagt seg vanen med å være veldig våken helt fram til klokken 5! Dermed blir nattesøvnen for ham - og meg - forskjøvet fullstendig. Han kan ligge og "dra seg" til over klokken 12 på dagen, men jeg må stå opp og være der for de andre, og nå kjenner jeg at jeg håper dette ikke varer så veldig lenge. Er selv på utkikk etter tips og råd, og fant denne trden. Jeg har dessverre ikke så mange råd å komme med selv, som ikke andre har bidratt med her. Skru av lys? Dempe TV, eventuelt andre lydkilder? Late som om du sover? Heheh, jeg har prøvd det meste. Vår situasjon blir noe spesiell da, vet ikke om det kanskje er derfor han har fått seg slik en absurd døgnrytme. Pappa begynte for en måneds tid siden i i jobb som innebærer ulike skift, gjerne doble, og den lille er kanskje forvirret. Og så har du det dilemmaet at mamma snorker og den lille hveser og pludrer (gråter faktisk ikke så mye), så for at pappa skal fungere på jobb, må han få ha soverommet de få timene han får sove mellom øktene. Da gjerne på det gunstigste sovetidspunkt for meg og minsten. Men det er sånn det er for tiden, akkurat nå. Vi holder på å lete etter en større leilighet, det trengs et rom til, minst : ) Egentlig, og det er kanskje vår største tabbe, så trives både mamma og pappa med å være våken om natten. Det merker den lille muligens, selv om vi prøver å lure ham med gjesp o.l. Jeg er spent på å se hvordan det går videre med våre søvnløse!
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2006 #18 Skrevet 27. oktober 2006 hadde aldri orket å ha datteren min oppe til kl 22. Når skal jeg få slappet av litt da? Synes det er veldig deilig at hun sovner fint kl 19, og jeg kan slenge på sofaen noen timer før jeg legger meg..... Det er jo hva man selv gjør det til, du kan nok snu døgnet til barna dine litt om du prøver å legge de i rett tid. Ingen barn som har noe å gjøre oppe til 22! Ettersom du har 4 barn, så regner jeg med de er i skolealder og....
Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #19 Skrevet 27. oktober 2006 Gutten min starter dagen mellom 5.30 og 6.00. Han har pleid å flaske når han våkner, men har ikke drukket mye - Tydeligvis ikke særlig sulten. Vi har nå bestemt at morgenen begynner kl 6.30. Vi lar han jodle og evnt gråte litt fram til dette tidspunkt. Gir ham smokk i blant. Han får ikke melk på rommet sitt. Når klokka er 6.30 står vi opp, og mat kommer først når han viser tegn på sult. Aner ikke om dette er en lur taktikk...det får tiden vise. Gruer meg jeg også, til klokka skal stilles (Gjesp!)
så var vi 4 Skrevet 27. oktober 2006 #20 Skrevet 27. oktober 2006 Det var nå et unødvendig og lite konstruktivt innlegg fra deg anonym. Hvis barna er fornøyde med å være våken til kl 22 og står opp kl 8 neste morgen er jo det greit for de.
pandabjørn Skrevet 27. oktober 2006 #21 Skrevet 27. oktober 2006 Gutten min våkner rundt 6 tiden om morran slik har det vært hele uka, før det har det vært både 4-5 men da har han bare fått vann eller smok.. når han våkner rundt 6 da skifter pappan bleie på han og så får han melk i senga si og så kan han sove 2 - 2,5 time til det er grøt ved 9-10.. hadde aldri orket å kle på han 0630 og meg selv så tidlig.. gjesp han får stå opp etter jeg har gitt han grøt da tar jeg på han sine klær )
Tripp-trapp-tre-sko Skrevet 27. oktober 2006 #22 Skrevet 27. oktober 2006 En finner liksom sine rutiner, da. Hvis du Anonym hadde lest innlegget mitt, ville hdu sett at jeg ikke klager på at barna er våkne til 22, bare funderer på hvordan noen eller de fleste får ungene sine trøtte mye tidligere på kvelden. Jeg har ett barn i skolealder, og det er ikke noe problem for henne å stå opp halv 8, ikke for meg heller. Det vil si... jeg snubler og snerrer litt for tiden, ettersom den minste holder meg våken til gryende morgen. Selv om de ikke sovner før i 23-tiden, er de blide og oppvakte dagen etter. Kanskje de ikke har så stort søvnbehov da. Ellers, hvis en regner på det, et barn som sover fra 22 til 8 har akkurat like mange timers søvn som et barn som sover fra 19 til 5. Jeg vil nok tørre å påstå at det passer oss bedre med den rytmen vi har. Husk også at det er uvanlig i Norge med unger sent oppe, mens i sør-Europea springer ungene oftest oppe til de stuper i stuen midt på natten - helt vanlig. Synes ikke du skal kritisere andres rutiner, jeg.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2006 #23 Skrevet 27. oktober 2006 Jr. sover 10 timer om natta uansett når vi legger ham. Det er rett og slett søvnbehovet hans. Hvis vi legger 19 må vi opp 05. Hvis vi legger 20 må vi opp 06 o.s.v. Vi må derfor velge sein kveld eller tidlig morgen. Vi er ikke så glad i å stå opp 05 så derfor har vi tilpasset hans døgnrytme til vår. D.v.s. at vi legger ham 21-22 slik at dagen starter i 7-8 tida. For de fleste barn tar det litt tid å snu døgnet så det må gjøres trinnvis. F.eks. 15 min pr. dag.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2006 #24 Skrevet 27. oktober 2006 Tusen takk for mange konstruktive svar dere!!! Må kanskje forsøke å holde han lenge våken på kvelden vi da. Evt legge inn en liten lure sent for å få dette til. Vi har jo prøvd å legge 1 time senere, men dette ser ikke ut til å ha noen innvirkning. Ellers kan det jo hende at det hjelper å gi han mere mat på dagtid, hadde gått ned i løpet av de siste to mnd. Virker veldig sulten når han våkner...
Antonita Skrevet 27. oktober 2006 #25 Skrevet 27. oktober 2006 Syns det beste rådet her er å bestemme selv når det er morgen, det skal jeg prøve. Men til dere som tror det hjelper å legge barn senere, de fleste barn våkner faktisk til samme tid om morgenene uansett når du legger dem. De liker en slags morgenrutine. Du ser jo så glad de er om morgenen! pludrer og ler og er uthvilte. Og babyer er trøtte om kvelden!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå