Gå til innhold

ungen ligger skrått (nesten tvers) 36+3. Legen sa ingenting om ny sjekk pga leiet. Er ikke det litt rart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt smånervøs, for jeg var hos legen i går og da lå babyen på skrått. I dag føler jeg at hun ligger enda litt mer på tvers. Han var heller ikke sikker på hvilken vei hodet lå, men trodde det var nedover. Jeg kjenner tydelige spark i høyre side og hikking i venstre. Alle bevegelsene kjennes nedover. Ser at mange er på ul i uke 36 og får tilbud om vending da. Legen sa ingenting om dette til meg. Antok bare at babyen ville legge seg ned etter hvert. (Siden jeg fortalte hun lå på tvers i helgen, og lå skrått nå) Min største skrekk er vending, men må jo uansett vite hvilken vei babyen ligger. Har time hos jordmor når jeg er 38 uker på vei. Er ikke det litt lenge å vente? Er livredd for at fødselen skal starte med et eventuelt tverrleie, da jeg kun brukte 2,5 time med førstemann. Er det krise om fødselen starter nå, eller vil kroppen automatisk bruke lenger tid, slik at jeg eventuelt rekker å få keisersnitt? Kan eventuelt ungen komme rett ut alikevel? (40 min kjøring til sykehuset utenom rushtiden). Lurer på å ringe jordmor i morgen, men føler meg litt dum, siden jeg var hos legen onsdag og han ikke var bekymret. Vet liksom ikke helt hva jeg skal si........... Er derfor ganske frustrert akkuratt nå. Hva mener dere?

Er det forresten noen som kan beskrive hvor de kjenner bevegelse ved tverrleie? Klarer liksom ikke å kjenne selv hvilken vei babyen ligger. Men føler ryggen ligger oppover i en slak bue, bena til høyre og hodet til venstre. (ut fra bevegelsene) Men er veldig usikker. For jeg kjenner en del liv nede ved skambeinet også. Litt flaut å ringe jordmor dersom jeg tar helt feil og babyen faktisk har lagt seg ned.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei :)

jeg er i uke 31+1, og min lille har låge i tverrleie hele tiden. jeg kjenner(og ser) bevegelser på sidene, veldig langt ut. når jeg ligger på siden, tar det helt av hvis jeg "legger meg på bena hans" hvis du skjønner... for det meste ligger han helt utstrakt, med hælene godt planta under ribbeina mine, kjenner nesten ut som om han får tak helt opp til tredje ribbein :) samtidig kjenner jeg ofte en "plippete" følelse nedmed blæra, nesten som han ligger og trommer....

Hvis jeg ligger på ryggen, ser jeg tydelige søkk nederst og øverst i magen, han ligger på en måte som en valk hvis du skjønner? vet ikke om det er mulig å se på bildene av magen min på album, men du kan jo se?

Litt rotete, men håper det var hjelp :)

jeg ville ringt til jordmor og hørt. jeg skal til samtale allerede i uke 33...

klem fra meg :)

Skrevet

Hei

Ved mistanke om sete- eller tverrleie skal legen henvise til ul-kontroll på sykehuset hvor du føder. Dersom sykehuset konstaterer slikt leie så må fødselen planlegges (mye bedre enn evt hastesnitt under fødselen). De fleste tverrleier blir keisersnitt. Ved seteleie kommer det an på både babyens størrelse og morens bekken mht om det er plass til vanlig fødsel eller om det må bli keisersnitt.

Jeg ville bedt legen henvise med en gang. En annen mulighet er at du selv ringer sykehuset, forteller om babyens leie, sier hvor langt du er kommet og ber om å få komme til slik kontroll snarest. Vanligvis tas kontrollen i uke 36 eller 37 (dersom det blir ks så hentes barnet gjerne ut 1-2 uker før termin).

Slik undersøkelse og planlegging i samråd med sykehuset er noe du har krav på (dette skal både lege og jordmor vite), så ingen grunn til å føle seg dum.

Stå på kravene! Lykke til!

Skrevet

Takk for svar!

Ser ut til å ordnes seg nå, med kontroll. Jeg skal prøve å ringe jordmor på mandag, for å be om kontroll hos henne først. Er da 37 uker på vei. Antar det er tidsnok. Lillejenta er ekstremt aktiv i magen. Snur på seg hele tiden, men legger seg stort sett på tvers. Har veldig liten mage, så egentlig utrolig at det fremdeles er plass til å snu seg slik. (Men ikke akkuratt behagelig for meg...) Så hun har fremdeles god mulighet for å legge seg rett. Men ser ikke ut som hun har tenktå slå seg til ro med det første....

Pratet med en svigerinne som er lege og hun rådførte seg med to andre leger. Samtlige sa jeg burde sendes til ul så snart som mulig, ved all tvil om leiet. (I uke 36 +). Hvis ikke jordmor er på jobb mandag og legen fremdeles mener hun vil legge seg ned av seg selv (og derfor ikke trenger å sjekkes opp), skal svigerinnen min henvise meg. Var visstnok ikke mulig å få ul for å sjekke leiet uten henvisning. Antar derfor at det er lite vits i å prøve føden. Nei, jeg skal knipe igjen til mandag og så forlange en skikkelig sjekk. Drittlei av å måtte ordne opp selv når dette skulle vært rutine for legen! Hadde veldig dårlig erfaring med legen i forrige svangerskap. Hun følgte ikke opp noenting. Blant annet så hun ingen vits i å bestillle overtidskontroll til meg da jeg var på kontroll 11 dager over termin. Kunne heller komme tilbake halvannenuke senere, om ingenting skjedde.....(Ringte da selv til føden og fikk komme til kontroll. De tok vannet og lot meg føde med en gang...) Har ny lege nå, men han virker ikke som om han har stort peiling på graviditet. I følge ham er det blant annet tull å sjekke hjertelyden når han kjenner liv..... Hvis jeg skal gjennom et nytt svangerskap nekter jeg å gå til annet enn jordmor. Hun vet iallfall hva hun driver med!

Skrevet

Da jeg gikk med sønnen min, så lå han først i hode-leie, men 1 uke før termin snudde han seg i side-leie. -Jeg ble sendt på UL-kontroll p åsykehuset, og fikk beskjed om å komme inn til forsøk på å vende babyen til hode-leie igjen dagen etterpå. -Kom tilbake etter en dag, (med nok en super-aktiv natt på krabaten), og da hadde han sannelig snudd seg i hode-leie igjen. -Og der ble han liggende helt til jeg ble satt i gang 1 uke på overtid! (svangerskapsforgiftning)

Tror det er ganske vanlig at de først finner plassen sin litt sent, men det er nok lurt å snakke med jordmor i uke 37!

-Og den legen ville jeg aldri stolt på ;-) 11 dager på overtid er MYE!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...