Gå til innhold

kan hvem som vil ta fostervanns prøve?

<3_2gutterogeijente_<3

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

du får ikke fostervannsprøve i din alder hvis ikke noe skulle tilsi dette. Det må da være noen i nær familie som har dows ol. Legen din må søke om dette. Jeg er selv 37 år og ingen ting tydet på at noe skulle være galt med fosteret og da ville de ikke ta prøve av meg. De tok en dobbelt test på Riksen med ultralyd og blodprøve. Denne testen er 80-90% sikker. Det er jo også en risiko å ta fostervannsprøve. Lykke til i svangerskapet.

hei hei..

her i England saa maaler de noe i nakken paa babyen naar man er paa sin forste ultralyd. Jeg tror det er nakkefolden paa babyen eller noe i den duren (er ikke helt sikker) og ved aa maale den kan de se evt unormalheter som paapeker Downs syndrom. Hvis det er mistanke om downs syndrom saa tilbyr deg fostervannsprove, men hvis alt ser bra ut saa gaar de ut i fra at babyen ikke har downs. Fostervannsprove kan jo fremkalle en abort saa derfor vil de helst ikke ta denne uten grunn.

Jeg er og under 30 men som sagt saa er det standard at de maaler den nakkefolden (eller hva det er de gjor) paa alle gravide her. Du kan jo kanskje sporre om de kan gjore det paa babyen din og?? Kan jo hende du blir litt beroliget da i alle fall..

Haaper det gaar bra med deg..

• 2 uker senere...

I Norge har vi ikke ul før i uke 19, og da er ikke nakkefolden så markert og lett og oppdage downs.

Det finnes duotest i Norge, noe som blir tatt før en evt fostervannsprøve. Da måler de nakkefolden rundt uke 12, og tar en blodprøve.

Det er ikke vanlig at de måler nakefolden - da regler sier at det skal en hatt genetisk veiledning for først. Det du kan gjøre på UL er å spørre om babyen har neseben - nesten ingen barn med Downs har neseben...

Husk at sjansene for et barn med downs er små nå du er så ung - tror de sa at sjansen var 1 til 1200 for oss før duptest (er 28 ved termin). Og at det er ting de ikke finner ut av før babyen er født og blirr litt større som er verre enn downs - vi skal ikke vite alt...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...