Gravidi Skrevet 26. oktober 2006 #1 Skrevet 26. oktober 2006 Leser så mye om vippestoler og ligge på teppe på gulvet osv, og blir litt nysgjerrig/usikker: Hvor lenge er barna deres våken om gangen? Og hva gjør dere da?Gutten min er snart åtte uker, og han spiser ca hver tredje time (bruker ca 30 min. på et måltid), er våken etter at han har spist, og så prøver jeg å få han til å sove etter at det har gått mellom en halv og en time etter at han har spist. Tiden går med til bleieskift og sånn og til å få han til å roe seg i senga. Så klart "snakker" og smiler vi sammen, synger, koser osv., men ikke sånn kjempelenge..Vi har han som oftest på fanget eller så gjør vi sånne ting når han ligger på stellebordet. Av og til har vi en sånn uro med musikk som vi kan feste på senga hans eller på lekegrinda.Synes det ofte virker som om det lett kan bli for mye og at han han blir sliten ganske fort. Det er jo noen ganger det tar skikkelig lang tid før han vil sove igjen, og da er det bedre å legge han ned litt før han "bør" sove, så han ikkke blir overtrøtt. Da er det liksom ikke så mye "dødtid" igjen i mellom der til å ligge på gulvet eller i vippestol osv? Han sover ganske bra på natta - skal bare ha mat kl 2330 og 0730 cirka. Nå skal det sies at vi ikke har fulgt helt det med selvregulering - vi tror det er fintå hjelpe barnet inn i gode rutiner - og han virker fornøyd. (Vi ville snu døgnet hans i starten - han var våken hele natta..., derfor ble det litt sånn at vi styrte rytmen) Forresten - hvor sover barna deres på dagen? Vår sover i kurven sin hele døgnet - den står på stua, rett utenfor soverommet vårt.På natta er det mørkt og stille, på dagen er det mere lys og lyd.
Juvena Skrevet 26. oktober 2006 #2 Skrevet 26. oktober 2006 Høres veldig bra ut sånn dere gjør det. Tror ikke du skal tenke at du stimulerer for lite. De har veldig godt av å ligge i fred og ro og. Jeg syns derimot det er viktig å komme å prate og synge når han lille (3mnd) roper etter oppmerksomhet. Ellers er det jo viktig å prøve å lese tegn på trøtthet, at de vil være alene, vil ha oppmerksomhet osv. Vår gutt sover i seng hos oss hele natten. På dagtid sover han enten i vogn ute eller i senga si, men da lar jeg det være ganske lyst der. Syns det funker fint. Min gutt sov også utrolig mye på natt da han var to mnd, men nå våkner han mer. Helsesøster sa at det er en periode i 3mnd`s alder at de trenger mer mat og at vi må få opp produksjon og amme oftere. Bare så du vet det hvis det samme skjer deg : ) Er litt frustrerende når det står på. Men nå etter to uker med tull og mye amming på nettene, sover han mye mer igjen,så det går seg heldigvis til...
Gravidi Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 26. oktober 2006 Tusen takk for svaret! Greit å vite det der med at ting kan endre seg. Når det gjelder tegn på trøtthet osv, er det ganske greit å lese syns jeg. : ) Men det er jo litt vanskelig å la være å smile og "snakke" med han når han etter å ha blitt lagt for å sove ligger og gliser og lager verdens søteste lyder - ser ut som han prøver å sjarmere meg i senk så jeg ikke skal gå min vei... Utrolig søtt! Når jeg putter i smokken ser jeg det store smilet bak smokken og må bare være med på leken litt! Snakk om å gi blandede signaler! : )
monztah Skrevet 26. oktober 2006 #4 Skrevet 26. oktober 2006 Hei hei! Har en liten frøken på 5 måneder (hu så fort tida går!), og husker så godt at jeg hadde det litt som du rundt 6-8 uker. (Bortsett fra natten da - vår jente har alltid sovet bra om natten, men våknet ofte for mat.) Dagene gikk så fort - det var ikke så mye man rakk å finne på med henne før hun skulle sove igjen. Hun spiste for så vidt utrolig langsomt i tillegg, synes jeg nesten kun satt i sofaen og ammet ;-). Men tror nok at i den alderen er det mer enn nok med stell & kos + mat + ligge på fanget. Etterhvert blir gutten din mer og mer interessert i omverdenen/leker, og da kan dere legge han på et teppe på gulvet med interessante ting hengende i et babygym el.lign. Vi hadde også jenta vår i en kurv i stua om dagen (og sprinkelseng på soverommet vårt om natta) helt til 8 uker, da hun ble mer var for lyder og vi la henne i vogna si på gangen for duppene.
Gravidi Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 26. oktober 2006 Takk for svaret! Det er så fint å vite at man ikke er helt alene om sånn man gjør ting... Et spørsmål til: Hvordan var det på kveldene for dere? Gutten vår vil ha mat oftere på kvelden og vil ikke sove i mellom... Da ligger han mest på fanget til pappa'n.. : ) Og så har jeg lagt merke til at folk snakker om at babyen "legger seg" for natta i åtte-tida eller noe. Skjønner ikke helt det - de legger seg jo hele dagen? : ) Er det sånn at man da kanskje legger dem inn på eget rom i åtte-tida? Er det noen som sovner for natta så tidlig? PS Jeg må forresten kanskje snart bytte nick! : )
monztah Skrevet 26. oktober 2006 #6 Skrevet 26. oktober 2006 Tror det begynte sånn at vi la snuppa i sprinkelsenga si når vi la oss for natta, og så hadde vi jo lyset av. (Hun sov alltid i kurven i stua før vi la oss.) Hun våknet jo for å spise da også (veldig ofte, faktisk annenhver time) men ville sove direkte igjen etter maten. Da var det på en måte natt for henne (og oss!). Vi var nok heldige der, med en baby som ville sove på natta...;-). Det er vel sånn at etterhvert, når babyen blir sånn ca 3-4 måneder, så har den godt av å bli lagt "for natta" i mørke og stillhet i kanskje 20-tida om kvelden (tror enkelte mener tidligere enn så også, men vi får ikke vår jente til å ta natta før kl 21 ;-). Men eget rom trenger jo ikke babyer! Men stillhet og mørke for å skjønne at det er natt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå