Traveltobarnsmor! Skrevet 26. oktober 2006 #1 Skrevet 26. oktober 2006 Uvant å lage mat uten melk, skam oss men vi har brukt mye ferdigposer før:) Noen tips til sauser og retter som kan lages uten melk eller med rismelk o.l???
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2006 #2 Skrevet 26. oktober 2006 Vi har pannekaker (følger samme oppskrift bare med rismelk), pizza (tips toro pizzabunn ferdig pose er uten melk)uten ost (der kan man jo ha både med pølse eller kjøttdeig), Kjøper kjøttboller uten melk og lager brunsaus selv med poteter til. (tips det finnes på maxi en ferdig pose med brunsaus til storhusholdninger uten melk, husker ikke hvilket merke det er.) Har kjøtt som kotelleter, biff, egentlig alt reint kjøtt og fisk, om man kan spise det, med tilbehør. Også steiker av forskjellige slag, svinestek, reinsdyr, elg, okse osv. Ja det tar mer tid, men sånn er det bare. Man har også to poser med ferdig gryterett fra toro som også er uten melk, den ene mener jeg er den italienske som er med spagetti, den andre er en vilt variant men den husker jeg ikke navnet på. Spagetti og kjøttsaus (tips, det er enten kjøttsausen eller spagetti sausen fra toro som er uten melk.) Finnes pølser uten melk både winer, røkte og grillpølser, da kan man jo enten ha de bare i lompe, brød eller så kan man lage potetmos (lager av ferdig pose, men husker ikke merke, men med rismelk så klart) Kylling og ris med salat (vi lager kylling fra bånn av selv, men kan jo kjøpe prior sin ferdig kylling, da evnt hel eller vinger eller lår.) Noen ganger har vi laget pizza snurrer eller horn, da lager jeg bare vanlig deig selv, med rismelk og smør uten melk også har jeg i horna bare skinke inni og i snurrene har jeg ketchup og skinke eller vossafår. Taco er jo også melkefritt om man tar bort ost og evnt rømme. Hva med wok... Pita brød er også uten melk der kan man jo ha noe kjøtt og sånt inni. Har hatt pomfritt noen ganger også den er også melkefri. Hamburger, med hamburgerbrød. Finnes noen karbonade kaker også som er melkefrie tror det er de økologiske. Går jo helt sikkert ann å lage suppe også fra bunn av men det har jeg ikke prøvd meg på enda eks fersksuppe og tomatsuppe. Det jeg har gjort er å lage lapskaus fra bånn av å fryst ned. Enkelt å tine og tar liten tid å varme når man skal ha middag. Et veldig enkelt middagstips er jo omelett med skinke og annet som ønskes oppi med grovt brød ved siden av. (og selvfølgelig soft smør uten melk på) Har bare ramsa opp sånn etterhvert som jeg har kommet på det så det ble litt rotete, men har funnet ut at det ikke er noen hindring med melkeallergi man få laget det meste likevel.... Kan sikkert sitte å ramse opp i sju lange og breie men syntes det har blitt endel nå så får vel stoppe der.... (om du vil at jeg skal finne mer eksakt merke på ferdig ting jeg nevner kan jeg finne det ut)
Traveltobarnsmor! Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 27. oktober 2006 Takk for tips, ja det går fint dette:) Bare å venne seg til. Har blitt litt flinkere etterhvert Men vet du om det går an å spise melkesyre?Hva er det?
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2006 #4 Skrevet 27. oktober 2006 Lurte på akkurat det samme selv i starten. Melkesyre har ikke noe med melk å gjøre, fikk jeg beskjed om, av vår ernæringsfysiolog. Hva det er har jeg ikke peilin på.
mnm Skrevet 29. oktober 2006 #5 Skrevet 29. oktober 2006 Hei, mange flotte tips, takk! Toro har en liten serie som heter "Kok og Kjøl". De har store pakker til Brun saus, gir 8 liter. Den har jeg kjøpt på en helsekostbutikk. Jeg vet at det finnes Tomatsuppe i samme serien. Hvis ikke helsekosten har det, så spør om de kan ta det inn. Det er slik vi kan påvirke vareutvalget. Selv har jeg et stort spann Tomatsuppe (gir 35 liter!) som jeg har kjøpt via barnehagen. Det selges bare til storhusholdninger. Fikk høre at gutten min var så glad i tomatsuppen deres, og da lette jeg forgjeves i alle butikkene uten å finne noe uten melk. Men nå har jeg for en stund...
Anonym bruker Skrevet 1. november 2006 #6 Skrevet 1. november 2006 Den sausen du prater om er den jeg nevnte tror jeg og den får man kjøpt på ica maxi. Kom på et par andre ting også: Risengrynsgrøt (ferdig posen til toro 5 min er uten melk) og jeg lager den da med rismelk, blir ikke helt det samme, men en som ikke er kjent med noe annet tenker jo ikke over det. (Obs rismelk syntes jeg kan gjøre maten/blandinger tynnere så ta litt mindre melk enn det står i oppskriften og heller spe på mer.) Man kan jo også lage semuliegrøt og havregrøt(lager denne på vann, men kan også bruke rismelk, evnt soya men det har jeg ikke prøvd). Dette kan jo være greie alternativer til varm lunsj også. Noe suppe har jeg enda heller ikke funnet som er melke fri.... Som tilbehør bruker vi alt fra kokte poteter, oppblåste poteter, potetmos, ris, spagetti, pasta i alle mulige varianter, salater, kokte grønnsaker, stekt championg eller løk. Tror også nuddler er uten melk. Pytt i panne er jo også en enkel grei reste middag, om man har igjen mye poteter og kjøtt fra dagen før. Vi pleier å kjøpe X-tra sine pytt i panner, den er uten melk. Et ferdig produkt til som er uten melk er Pasta Bolognes (skrives det sånn??) fra findus tror jeg det er. Rød pose. Det skal også finnes fiskepudding uten melk, men merke husker jeg ikke akkurat nå. I sommer traff vi virkelig inner tier for tre åringen våres. Han falt helt for grillspyd. Koste seg så masse da han selv kunne velge hva han ville ha på pinnen. Må bare legge til en ting til som ikke er middag, men toros sjokolade langpanne er uten melk. Den gule posen. Takk og lov for det når man ikke er så gla i å bake. Og et lite tips helt til slutt sjekk alltid fra gang til gang eller i så fall ofte varedeklarasjonen. Syntes de endres så ofte. Har plutselig kommet borti ting det ikke har vært melk i før som det har kommet det i og om vendt. (siste eks jeg har er en av de tingen jeg skrev over, spagetti sausen og kjøttdeig sausen til toro de er nå begge melkefrie.)
knall og fall Skrevet 1. november 2006 #7 Skrevet 1. november 2006 Som tomatsuppe bruker jeg TORO tomatsaus - den er uten melk og fungerer ypperlig som alternativ til vanlig tomatsuppe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå