Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2006 #1 Skrevet 26. oktober 2006 Jeg gir aller mest mme, og noen ganger får han smake litt på sånn middag på glass o.l Er det helt galt å gi bare mme og ikke noe annet når han er så gammel? Blir det for lite næring?
Cammy1 Skrevet 26. oktober 2006 #2 Skrevet 26. oktober 2006 Nå er min straks 6 mnd, og hun får nå to måltider med grøt i tillegg til mm. Jeg tror du bør begynne å gi noe mer, de sier jo at dersom baby bare får mm kan man vente til 6 mnd, men at babyer som får mme godt kan begynne med annen føde ved 4 mnd. Også er det jo dette med jern, jeg vet ikke helt om det er noe tilsatt i mme, men det er jo også en av grunnene til at de ihvertfall bør ha fast føde etter 6 mnd, ettersom jernlagrene er "brukt opp". Kanskje greit å snakke litt med helsesøster. Mange er jo slik at de gjerne vil gi barnet masse forskjellig med en gang det er mulig, men jeg er litt sånn at det er greit å vente lengst mulig, og gi henne det som er nødvendig. Så hun sa ihvertfall til meg at det var helt greit å fortsette med grøt, men at jeg ikke trengte å stresse med middag på en liten stund. Da i så fall bare for å venne seg til nye smaker sånn litt etterhvert.
Dolla&Heidi&spire Skrevet 26. oktober 2006 #3 Skrevet 26. oktober 2006 Det anbefalte er å kun gi mm/mme frem til barnet er 6 mnd, dersom det ikke er spesielle forhold som tilsier at barnet trenger ekstra mar tidligere. Ut ifra det vår HS har sagt og det jeg i tillegg har lest, har barnet behov for ekstra mat fra 6 mnd. Hvis barnet ditt virket fornøyd og aktiv trenger du ikke å stresse med det. Men du burde begynne å gi litt smaksprøver på grøt, middag eller litt frukt... Jenta mi har akkurat rundet 6 mnd og vi har så vidt begynt å gi henne litt ekstra mat. Lager litt grøt, det synes hun er godt- men får ikke i henne mer enn en 1/4 porsjon. Men stresser ikke med det for hun virker fornøyd. Og er superaktiv! I tilegg gir jeg henne litt fruktmos. Da tar jeg for eksempel 1/2 banan og en bit mango og moser det godt sammen med gaffel. Det elsker hun!! Regner med jeg begynner å se om hun vil ha litt middag til helga...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå