Gå til innhold

Hvor lenge bør man vente med prøving etter en sen abort??

1engel-1barn-1imagen-

Anbefalte innlegg

Hei. Har nylig gått igjennom en sen abort. Mistet mitt barn i uke 20. Sørger over dette. Men vil ha noe å se frem til. Alt føles så tomt og jeg ønsker å prøve igjen så fort jeg kan. Det beste er vel å vente til etter en mens?? Leser om mange som skriver om SA og MA. Men jeg har gjort en sen abort med igangsetting og vanlig fødsel. Trengte ikke utskrapning da morkaken kom fint ut av seg selv. er det noen som kan gi noen råd?? Noen som har opplevd det samme?

Fortsetter under...

Hei!

Så utrolig trist at du mistet den lille babyen din...

Det må være forferdelig vondt såpass sent i svangerskapet, du var jo halvveis... Og å måtte gå gjennom en fødsel...

Jeg har ikke mistet så sent noengang, men har mistet 5 ganger (seneste i uke 13). Jeg har vært veldig lei meg etter hver gang, men likevel klar for å prøve igjen. Eneste måten å komme videre på. Selv om det er veldig nifst å få positiv test igjen...

Jeg kan dessverre ikke svare deg på om du bør vente før du prøver igjen. Det jeg har fått høre er at jeg bør vente en mens for å kunne sette termin til neste. Ring og spør legen, jordmor eller sykehuset.

Ønsker deg lykke til videre. Håper du får masse støtte fra familie og venner og ikke minst legen din.

Klem fra

Hei!

Føler veldig med deg! Har selv mistet i senaborter både i uke 17 og nå sist i uke 16 - (i tillegg til MA/SA i uke 6,10 og 12). Den siste ble satt igang med medisiner og måtte fødes.Måtte tilbake etter tre uker for utskraping fordi ikke alle restene kom ut av seg selv.

Jeg har fått beskjed om at det er lurt å vente en mens før vi setter igang igjen. Men vet at andre har fått beskjed om at det ikke spiller noen rolle, siden terminen uansett kan tidsfestes ved hjelp av ul.

Tror det er lurt å komme seg litt før man setter igang. Det er en belastning å få positiv test før man er ferdig med å bearbeide alle hendelsene. Men, vet selv at det egentlig er det eneste jeg vil etter at det har gått galt...

Du må nesten føle selv hva som er riktig for deg.

Ta vare på deg selv i tiden fremover. Be om ekstra sykemelding hvis du føler for det. Ikke vær redd for å bruke tid før du er igang med hverdagen igjen.i.

Trøsteklem fra

Hei

Jeg vet hvor vondt du har det...

Jeg mistet selv min lille gutt i april i år i uke 34 pga knute på navlesnora.. Dette har vært steintøft og vi går i sorggruppe på sykehuset. Har dere fått tilbud om det? Jeg synes iallefall at det hjelper å få prate med andre som har vært gjennom det samme.

Vi begynte aldri på noen prevensjon etter at vi mistet han, men det tok likevel 4 mnd før jeg ble gravid igjen.. (Jeg blir veldig lett gravid) Jeg er 12 uker på vei i dag, men er selvsagt redd for å miste en gang til til tross for at sannsynligheten for det er helt minimal. Vi fikk beskjed av fødselslege at man ikke måtte vente på noen ny mens for å prøve igjen. Det går mer på om du føler deg psykisk klar til det med en gang? For det er tøft å begynne på nytt når du har mistet en gang...

Ønsker deg iallefall masse lykke til! Og ikke vær redd for å be om ekstra oppfølging når du blir gravid igjen!

Trist å høre! Men håper du kom "greit" igjennom det.

Jeg mistet i 21 uke og fikk beskjed om å vente 1 mens før vi prøvde igjen.. Jeg har ventet 3, og er først nå klar for å prøve igjen.

Jeg hadde 2 mnd sykmelding og det var veldig bra for meg. Anbefaler en liten pause fra jobb-hverdagen for ta vare på degselv.

Klem fra meg

• 2 uker senere...

Jeg mistet i uke 26 og ble kjempe lei meg, og legen rådet meg til å vente minst et halvt år........jeg ønsket ikke dette, jeg ville bli gravid med en gang og ble det innen jeg skulle på 6 ukers kontrollen igjen.

Husk at man er veldug fruktbar etter en abort eller fødsel.

Så mitt råd til deg er at du selv må velge når det passer for deg å prøve igjen, spiller ingen rolle hva alle andre syntes, du kjenner deg selv best, ingen andre. Så gjør det du har lyst til du lindaN77.

Lykke til

Annonse

Hei!

Takk for svar:) For å være litt detaljert så blør jeg enda, det er nå akuratt 14 dager siden jeg tok abort. Hvor lenge blødde du? Fikk du mens før du ble gravid? Og når ca kom den tilbake? Jeg tok en medisinsk abort uten utskrapning. Vet ikke om dette har noe å si om mensen kommer senere tilbake???De fleste sier jo at en bør vente en mens før en begynner å prøve igjen... Jordmoren min sa noe annet. hun sa at kroppen blir gravid dersom den er klar for det. Her kommer det mange spørsmål:) Setter stor pris på svar fra folk som har opplevd dette selv.

hei lindaN77..

vil bare begynne med og kondolere;(

jeg mistet engelen min 12.september 06 i uke 28.. var igjennom en vanlig fødsel uten noen form får utskraping.. åh, gud som jeg savner den lille gutten min..

men som du sier, jeg savner og være gravid (hadde termin 12.12) og alt bare føles helt tomt, helt tomt.. kunne gjort alt får og bli gravid igjen.. nå har jeg hatt mens en gang etterpå, så jeg håper det skjer noe snart,, men til deg: så sa jordmoren min at etter en mens er kroppen klar får en ny graviditet..

ønsker deg masse lykke til..

ps:er det du som er kommet inn på englesiden nå?:)

masse klemmer..

Hei

Jeg kondolerer og føler med deg. Jeg fødte en liten prinsesse på RH 1 septemer 06, i uke 23. Forferdelig vondt og tøft.

Men i går tok jeg test...og jeg er Gravid igjen. Fikk mens tilbake den 5 okt, så gikk det kun 19 dager (har vanligvis 26) så fikk jeg mens igjen....Så hvis du er klar er det bare å sette igang....det tok mindre enn 8 uker og tror og håper det går bra denne gangen. Krysser fingrene for deg og meg :-)

hei linda!

jeg mistet min baby i 9. måned

dagen før jeg skulle igangsettes og vet så inderlig godt hvordan du har det!

vi fikk beskjed om at vi kunne godt vente til første mens, men de anbefalte ikke og bruke prevansjon før den tid, så orket vi og ha sex med en gang så var det bare og sette i gang

var godt og oppleve at de forstod på sykehuset hvor stort ønske om og bli gravid igjen var!

vi blir tilbydt prøverør dersom vi ikke blir gravide innen 6 måneder

så det er bare og prøve så fort du er klar for det

ønsker deg masse lykke til og sender deg mangen gode tanker i sorgen

klem

skriv gjerne til meg om du har lyst

Er litt i samme situasjon - mistet i uke 19 og det er 4 uker siden. Var på kontroll i går og alt så bra ut - så også ut som om eggløsning var rett rundt hjørnet..... Gynekologen mente det kunne være lurt å vente til etter nyttår for å få bearbeidet sorgen skikkelig, men samtidig er det vanskelig når alt du ønsker bare er å være gravid! Gynekologen sa at de fleste ønsker å prøve igjen men at det kan bli et tøft svangerskap og jeg vil selvsagt få ekstra oppfølging. Perioden rundt termindatoen kan også bli tøff så jeg håper iallfall å være gravid til da! Er 37 år, så jeg føler jeg ikke kan kaste bort tiden heller.

• 3 måneder senere...

Hei!

Vil si jeg er litt i samme situasjon som flere av dere her.

Den 10. februar fødte jeg min lille jente i uke 20 pga. at vi valgte å avbryte svangerskapet pga alvorlig ryggmargsbrokk. Og jenta vår var mest sannsynlig ikke levedyktig utenfor livmoren dersom jeg hadde fullført svangerskapet. Det har vært en utrolig vanskelig tid for oss. Men det kommer seg sakte men sikkert.

Jeg blødde i 3 uker etter aborten. Og fikk mensen igjen nå mandag 12. mars. Har nå mensen og blør skikkelig mye og har vonde mensensmerter.

Men det er samtidig veldig godt å vite at kroppen fungerer og mest sannsynlig er på plass igjen. :)

Vi er klare til å prøve igjen så snart det lar seg gjøre. Men stresser ikke med at det skal skje med en gang.

Men håper selvølgelig at det skjer kjempefort ettersom det er det vi vil!

Jeg mistet i uke 18, vanlig fødsel, men utskrapning av morkaken.

Legen på sykhuset anbefalte å vente til etter 1.mens slik at slimhinnen i livmoren får bygd seg opp fin og tykk igjen slik at den er klar til å feste ett nytt egg. Jeg valge å følge den anbefalingen.

Det tok 7 uker før den første mensen kom, vi følte oss allikevel ikke klare, men etter 2.mens prøvde vi og det ble faktisk suksess.

Nå er jeg 5 uker på vei.

Jeg er glad jeg ventet litt, selv om jeg husker godt at rett etter at jeg mistet var jeg nærmest "besatt" av å bli gravid igjen.

Men alt dette er individuelt og det som var rett for meg er selvsagt ikke rett for andre.

Annonse

hei eg ser at me har gått gjennom det samme. me mista vår lille gut i veke 20. Fekk beskjed på sykehuset å vente til me var klar psykisk, slik at du fekk eit bedre svangerskap... no er nett mens tilbake så me har kasta all prevansjon og krysser fingrer og tær....

• 5 uker senere...

Uff det er mange som har opplevd vonde ting i forbindelse med graviditet og fortidlig fødsel. Helsigvis går det i de fleste tilfeller bra. Vi har selv opplevd å miste vår første gutt i uke 24, noe som var helt grusomt. Han ble født 31.aug.04. Husker ikke så mye i tiden mellom, men 28 des fant vi på ny ut at vi var gravide :) Vi har nå en nydelig liten jente på 1 1/2 og venter nå et barn til 28 sept. Hadde et langt og tungt svangerskap med henne ( pga. frykten for at noe var galt ), med tårer og tanker men det gikk fint. Denne gangen har jeg også tanker, men mye bedre enn da.

Ønsker deg lykke til og håper du får nyte graviditeten litt og... Det er så herlig så herlig :)

Ser nå at jeg var litt forrut min tid.. så du får spare gleden over svangerskapet til du blir gravid sikkert, men nyt det da. :)

Det er veldig individuelt slike ting, men vi følte at en ny graviditet kunne være god medisin for oss, og det viste det seg at det var. men har og hørt at en kanskje skal vente til 1'ste mens, men forskjellig..

Gode klemmer til dere i denne stunden..

• 4 uker senere...

Hei.

Jeg fikk beskjed om og vente til jeg hadde hatt en evt to mens.(skal jo vente litt med sex etter fødsel også :-)

Fødte en gutt i uke 30 (5/1-07) Nå er jeg gravid igjen, bare 8 uker men....

Ønsker deg lykke til :-)

Først vil jeg kondolere til alle.

Selv har jeg også opplevd abort i uke 13 den 12. april, men har fortastt ikke fått noen mens enda. Jeg har lurt på det samme som "ninikk70" og synes det er en meget god trøst å se at dere blir gravide igjen, og at kroppen kommer tilbake til seg selv. Godt å se at jeg heller ikke er alene om å foksuere veldig på å bli gravid igjen, nesten til det slitsomme. Uansett, tusen takk for at dere deler med andre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...