Gå til innhold

Kyssesyke og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om det kan være farlig å få kyssesyken når man er gravid?

På arbeidsplassen min har en av mine nærmeste kollegaer fått kyssesyke. Var til jordmor i går og spurte henne om hvor smittsomt dette er og om sykdommen evt kunne være skadelig for barnet. Hun sa at kyssesyken er veldig smittsom og mente det var tryggest å ta en blodprøve hos legen for å finne ut om jeg er mottakelig for sykdommen eller om jeg har hatt smitten før (de fleste som har nådd voksen alder har hatt smitten i kroppen i løpet av barne- og ungdomsårene og blitt immune- uten nødvendigvis å bli syke). Var til legen i dag og tok blodprøve, men må vente en liten uke på svaret. På legekontoret mente de at det var tryggest å holde meg helt borte fra arbeidsplassen til svaret kom.

Jobber i barnehage der det kan være mange potensielle smittebærere og der smitte brer seg fort, men synes likevel at dette blir littegrann hysterisk... Lurer derfor veldig på hvor farlig kyssesyken evt kan være for barnet?? Kunne ikke gi meg noe svar verken på legekontoret eller hos jordmor...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kyssesyken kan slå deg helt ut. Jeg var syk med kyssesyken i over ett år. 3 uker der jeg nesten ikke klarte å drikke og puste. Mat var i alle fall uaktuelt. Blir du skikkelig rammet kan det være veldig alvorlig for din egen almenntilstand, og det er jo ikke bra for babyen, men hvor skadelig det er vet jeg ikke.

Skrevet

jeg hadde kyssesyken da jeg var 17 år og har ikke vært så syk hverken før eller siden. 3 uker på sykehus med oksygen og næring intravenøst. leveren hovnet og milten hovnet. helt forferdelig. de neste 6 mnd fulgte en del ettersykdommer som lungebetennelse og annet moroskap. men jeg har hørt at det er direkte dråpesmitte. som regel deling av drikkeflasker og kyssing og sånn. svært få blir så dårlige. de fleste får litt vondt i halsen og feber. har ikke hørt noe snakk om at det er skadelig for babyen. men har heller aldri undersøkt det. ikke bekymre deg før du vet noe mer. mest sannsynlig er du ikke smittet. og mest sannsynlig har du hatt det før.

Skrevet

Hvis du har jobbet en stund i barnehage og ikke fått kyssesyke enda, så har du sikkert hatt det når du var liten.

De fleste får den som en vanlig forkjølelse før skolealder.

Jeg hadde kyssesyken når jeg var liten oppdaget vi da lillesøsteren min smittet saboeren min. Han ble kjempesyk, mens lillesøsteren min ble bare litt småforkjølet. Jeg tok en blodprøve og legen sa at mengden antistoffer tydet på at jeg har hatt det for mer enn 20 år siden...

Skrevet

Da jeg hadde kyssesyke blie jeg ikke noe særlig syk av den. Jeg var bare veldig trett og sliten. Ble gjerne kjempetrett av å gå på butikken. Men allmentilstanden min var god og mat lysten var god hele tiden. Men jeg slett med den ca. 6 mnd. En kamerat av meg hadde også kyssesyken på samme tid, og han lå på sykehuset i 3 uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...