Gå til innhold

Kyssesyke og graviditet

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det kan være farlig å få kyssesyken når man er gravid?

På arbeidsplassen min har en av mine nærmeste kollegaer fått kyssesyke. Var til jordmor i går og spurte henne om hvor smittsomt dette er og om sykdommen evt kunne være skadelig for barnet. Hun sa at kyssesyken er veldig smittsom og mente det var tryggest å ta en blodprøve hos legen for å finne ut om jeg er mottakelig for sykdommen eller om jeg har hatt smitten før (de fleste som har nådd voksen alder har hatt smitten i kroppen i løpet av barne- og ungdomsårene og blitt immune- uten nødvendigvis å bli syke). Var til legen i dag og tok blodprøve, men må vente en liten uke på svaret. På legekontoret mente de at det var tryggest å holde meg helt borte fra arbeidsplassen til svaret kom.

Jobber i barnehage der det kan være mange potensielle smittebærere og der smitte brer seg fort, men synes likevel at dette blir littegrann hysterisk... Lurer derfor veldig på hvor farlig kyssesyken evt kan være for barnet?? Kunne ikke gi meg noe svar verken på legekontoret eller hos jordmor...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6839203-kyssesyke-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

tror ikke det er så farlig for barnet... mest for deg... når du har kyssesyka blir jo levra og milten håven... du skal helst ikke springe eller få trykk på magen for da kan disse få hull på... og det er ikke bra...

men det er mulig jeg ikke husker riktig, men ring jordmor eller lege og spør... be de svare helt erlig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...