Gå til innhold

Svangerskapspenger vs sykemelding. Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos JM i dag, og hun sa (for n´te gang!) at jeg ikke kan jobbe mer nå pga fare for tidlig fødsel. Er i uke 30 nå. Jeg er jo ikke syk, men kan ikke få tilrettelagt på arbeidsplassen, så da sa hun at jeg kunne få svangerskapspenger, sånn som f.eks flyvertinner får når de er gravide.

Det jeg lurer på er om det er noe vesentlig forskjell på de to? Og får man også halv skatt i desember selv om man f.eks er sykemeldt eller på Svangerskapspenger?

Kan selvfølgelig ringe Folketrygden, men ville bare sjekke med dere først:))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det lønner seg å sykemelde seg for svangerskaps pengene går på samme periode som den tiden du på permisjonspenger etter fødselen. mens sykepenger går per år!! så da får du ikke feriepenger til neste år på permisjonen din da du begynner den nå.. Fikk 4 forskjellige svar på trygdekontoret så det er ganske villedende, de sa nemlig ikke at det gikk på samme regning som fødselspermisjonen før jeg selv spurte!! Sykemelder du deg får du ialle fall feriepenger for det og feriepenger til neste år på fødselspermisjonen din...

håper du forsto hva jeg mente??

ialle fall : del lønner seg å sykemelde seg fremfor å ta ut svangerskapspenger!!

Skrevet

Tenkte jeg skulle legge til, at hvis jeg har forstått riktig, så lønner det seg for arbeidsgiver at du får svangerskapspenger. For da slipper de å betale de første 16 dagene.

Skrevet

KBM - arbeidsgiver kan søke om å få refundert de 16 første dagene, når sykefraværet er svangerskapsrelatert. Det fikk min arb.giver refundert.

Skrevet

Jeg skjønte ikke hva bebis i magen prøvde å forklare...

Jeg går på svangerskapspenger (fordi jeg har en risikofylt arbeidplass) og har fått vite at jeg på ingen måte skal tape noe på det.

Hvis det er fare for for tidlig fødsel burde du vel sykemeldes. Problemet når du er frisk og har en jobb som meg er at legen ikke har en "kategori" å sette deg inn i hvis du skal sykemeldes...

Skrevet

Mille-k,

ok, vet du om du opptjener feriepenger den tiden du går på Svangerskapspenger og om du har halv skatt i desember?

Finner ikke ut noe om dette på nettet, men har sendt dem en mail- så håper jeg de svarer.

Får alltid inntrykk av at det gis forskjellige svar allt ettersom hvilken person man får fatt på...

Skrevet

Hei! Jeg er sykemeldt pga fare for tidlig fødsel, er også i uke 30. Legen min mente ikke at det var noe problem å være sykemeldt for det, selv om jeg ikke nødvendigvis er syk. Vet ikke hva forskjellen er, har ikke satt meg inn i det siden det ikke ble aktuelt, men det fungerer ihvertfall helt greit å være sykemeldt.

Skrevet

Jeg skulle i utg.pkt få svangerskapspenger, fordi jeg ikke var syk, men måtte redusere tempoet litt på jobb. Ikke vet jeg akkurat hvorfor, men fikk beskjed fra en venn om at jeg heller måtte sykmelde meg! Det hadde visstnok noe med feriepenger å gjøre ja...inmari dårlig gjort at de ikke kan gi riktig info om dette på trygdekontorene! Og utroooolig teit system, siden du føler at du må sitte å syte til legen over skavanker du ikke har for å få sykmelding...!

Skrevet

feriepenge grunnlaget blir beregnet på grunnlag av svangerskapspenger og fødselspermisjons pengene dette året og neste år går sammen... men om du blir sykemeldt regner de det på grunnlag av sykemeldingen DETTE året. dvs at om du har svangerskaps penger ut dette året og begynner på fødselspermisjon neste år regner de grunnlaget fra de mnd i år og du får ikke noe for neste år... men det gjør du om du blir sykemeldt !!

Selv får jeg syke penger fra de mnd i år og januar til neste år og grunnlag på permisjons tiden fra februar og ut året.. da får man liksom dobbelt og ikke bare for den ene.

Skrevet

Det var da fælt så innviklet dette var,da...;) Men da ser det ut til at det lureste er sykemelding, og det kunne jeg absolutt få sa legen.

Avventer ordentlig svar fra Folketrygden... Har termin 11.januar.

Skrevet

Maange på jobb har fått svangerskapspenger, har aldri hørt at det har vært noe problem i forhold til feriepenger etc...

Skrevet

Jeg skummet gjennom noen av svarene over her, og ser at det er lett å bli forvirret!

Jeg er selv flyvertinne og gikk i svangerskapspermisjon da jeg var ca to måneder på vei. Siden dette IKKE er selvvalgt - men en løsning arbeidsgiver må ty til dersom de ikke har annet passende arbeid å sette meg til - har jeg forstått at det er inntekt som jamnføres med vanlig lønn på alle måter; både hva opptjening av feriepenger, ferie, pensjon osv angår. Og da sikkert også halv skatt i desember (uten at jeg tør si det for sikkert da jeg ikke var i svangerskapsermisjon i den måneden det utbetales halv skatt).

Skrevet

Hmmm.. fant noe her.... Se siste ledd...

§ 14-4 Svangerskapspenger

En arbeidstaker har rett til svangerskapspenger dersom hun etter bestemmelser i lov eller forskrift blir pålagt å slutte i sitt arbeid fordi hun er gravid, og det ikke er mulig å omplassere henne til annet høvelig arbeid i bedriften.

En gravid selvstendig næringsdrivende har rett til svangerskapspenger dersom hun i sitt virke er utsatt for slike risikofaktorer som gir en gravid arbeidstaker rett til svangerskapspenger. Det er en forutsetning at risikofaktorene er dokumentert og at hun ikke har mulighet til å tilrettelegge sitt virke. Tilsvarende rett til svangerskapspenger gjelder for frilansere.

Fraværet under svangerskapet må medføre tap av pensjonsgivende inntekt. Vilkårene om opptjeningstid etter § 8-2 må være oppfylt før hun må slutte i arbeidet. Inntektsgrunnlaget for svangerskapspenger må på årsbasis utgjøre minst halvparten av grunnbeløpet, se femte ledd.

Svangerskapspenger ytes fra det tidspunktet medlemmet må slutte i arbeidet, og fram til tre uker før fødselen. Fra sistnevnte tidspunktet ytes det foreldrepenger etter bestemmelsene i §§ 14-5 til 14-16.

Svangerskapspengene beregnes etter de samme bestemmelsene som sykepenger fra trygden, se kapittel 8. Det ytes ikke svangerskapspenger for den del av inntekten som overstiger seks ganger grunnbeløpet.

Trygden yter feriepenger til arbeidstaker med 10,2 % av utbetalte svangerskapspenger. Feriepenger ytes for de første 64 stønadsdagene.

(Hentet fra: Besl.O.nr.40 (2005-2006)

Lov om endringer i folketrygdloven og enkelte andre lover (endringer i regelverket for ytelser ved svangerskap, fødsel og adopsjon) )

Link:

http://www.stortinget.no/beso/beso-200506-040.html#map2

Skrevet

Til Anonym flyvertinne...

Jeg har samme mening som deg, har forstått det sånn, men nå begynte jeg å lure...

Skrevet

Man får ikke feriepenger av svangerskapspenger

man får feriepenger av 12 eller 15 uker av fødselspenger

man får feriepenger av sykepenger men ikke av hele perioden om man er sykemeldt lenge over noen og førti uker mener jeg

man kan ikke være sykemeldt i mer enn ett år dvs at om man har vært sykemeldt i sv. skapet og skulle bli syk etter fødsel kan man risikere å ikke få sykepenger. Feks om man må ligge på sykehus og mannen må ta permisjon så får han permisjonspenger mens du får ingen ting.

Det med skatt er jeg usikker på

Skrevet

Tusen takk Mille-k, det gav jo en del svar! :)

Skrevet

Åh herregud! Er det mulig!?!?

Ok, da blir det sykemelding, da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...