Frk. Vable Skrevet 26. oktober 2006 #1 Skrevet 26. oktober 2006 Har hørt at det er lurt å herde brystvortene... Knipe på de, og sånn.. Gjør dere det og evt. når begynte dere med det? Vet ikke om det er tilfelle at det hjelper, men det er jo verdt et forsøk, kanskje? Vondt å være kjempesår når man skal amme...
Gjest Skrevet 26. oktober 2006 #2 Skrevet 26. oktober 2006 Har veldig lyst til å herde dem, men det er så forbaska vondt.. lar de være enn så lenge.. Får kna litt når det nærmer seg..
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2006 #3 Skrevet 26. oktober 2006 jeg er veldig flink til det... var utrolig vont i begynnelsen, men jeg syntes det hjelper! nå tåler de mere. det er mange som anbefaler og klemme på de, så ofte som mulig! uke 28
tessa4? Skrevet 26. oktober 2006 #4 Skrevet 26. oktober 2006 Jeg gjør det ja...Har hatt så ubegripelig såre brystvorter + området rundt i mange uker allerede, og fikk beskjed av jordmor på UL forrige uke om å smøre de hver dag med spenol og da samtidig dra og knipe litt. Det var veldig vondt de første dagene, men nå går det som en drøm. Jeg anbefaler på det varmeste å gjøre det...Bortimot all ømhet og sårhet er borte :-)
Frk. Vable Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 26. oktober 2006 Ok, får sette igang å dra litt i de når jeg kommer hjem, da... Er på jobb nå, så da tar det seg ikke så godt ut... hehe De er drittøm nå, men vet av erfaring hvor sår de kan bli av amming, så tror jeg skal slite meg gjennom noen knip, ja! Takker for svar!
catski Skrevet 26. oktober 2006 #6 Skrevet 26. oktober 2006 Trodde ikke man skulle klype så mye i dem, pga fare for lekkasje på råmelk.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2006 #7 Skrevet 26. oktober 2006 Jeg mener å ha hørt at man har gått bort fra det å herde brystvortene. Hvis man har rett ammeteknikk så blir ikke brystene såre (har ingen erfaring selv, men snakket med andre). Det er jo sånn at selve tappen skal nesten ned i halsen på ungen. Har fått anbefalt en ammevideo som viser en idiotsikker ammeteknikk. Det har visst med hvordan man legger babyen inntil brystet. Denne videoen finnes på : www.ammehjelpen.no Har snakket med flere som har brukt denne teknikken og da går det visst som en drøm. Babyen vil ta puppen på riktig måte hver gang. Det er ihvertfall verdt et forsøk. Jeg har ikke sett denne videoen enda, men har planer om å studere den nøye når det nærmer seg fødsel.
findus Skrevet 26. oktober 2006 #8 Skrevet 26. oktober 2006 Prøve å holde meg unna brystvortene jeg - så jeg ikke stimulerer dem til å begynne å renne fra nå av og ut svangerskapet... Har oppdaga at jeg kan klemme ut "vann" allerede nå, så prøver å være forsiktig. Håper jeg slipper å lekke noe særlig før det er bruk for melk, i hvert fall!
mathilde Skrevet 26. oktober 2006 #9 Skrevet 26. oktober 2006 Nei- jeg koser meg med at akkurat nå har de det bra på egenhånd. Det gikk bare en-to dager med litt ømme brystvorter etter forrige fødsel, så den torturen styrer jeg utenom
MammaDilla Skrevet 26. oktober 2006 #10 Skrevet 26. oktober 2006 Jeg har fått råmelk i puppene mine, men herder de fordi om. Og jeg har ingen problemer med lekking.. Kommer kun ut hvis jeg kniper på dem på en litt spesiell måte..
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 26. oktober 2006 #11 Skrevet 26. oktober 2006 Ikke herd brystvortene! Skal klippe litt fra denne linken - http://www.sst.dk/publ/Publ2003/Vellykket_amning.pdf side 96 (Det er forøvrig en superduper bok om amming for helsepersonell - og den kanskje viktigste boka i ammehjelpspensum!) 11.1 Forberedelse af brystvorterne Amning er en normal fysiologisk proces, som følger naturligt i forlængelse af svangerskab og fødsel. Under svangerskabet sker der fra naturens side en forberedelse af brystet til den senere amning. Al anden forberedelse af brystvorterne er unødvendig. Man har tidligere antaget, at vestlige kvinder havde sartere hud end kvinder fra andre kulturer. Dette har dannet grundlag for mange forskellige råd om brystvorteforberedelse gennem tiden. Der er intet holdepunkt for, at lyshudede, blonde eller rødhårede kvinder hyppigere skulle få problemer med brystvorterne end andre. Hverken hærdning af brystvorterne, påsmøring af cremer, eller udpresning af råmælk (colostrum) har nogen påviselig effekt i forebyggelsen af ammeproblemer 1,2. De, der er nysgerrige efter at se, hvordan colostrum ser ud, kan selvfølgelig presse en smule ud, men udpresning af colostrum under graviditeten har ingen virkning på senere mælkeproduktion 2,3. Da ingen former for forberedelse af brystvorterne har vist gavnlig effekt på det senere ammeforløb, bør sundhedspersonalet undlade at anbefale dette. I stedet må man oplyse den gravide om principperne i god ammeteknik, og at amningen – bortset fra den første begynderømhed – bør være smertefri. Hvis der er smerter ved amning, kan det være tegn på, at ammeteknikken ikke er god. Hilsen ammehjelper-fjummsi
aprilbaby2007 Skrevet 26. oktober 2006 #12 Skrevet 26. oktober 2006 Har ikke herdet brystvortene de andre gangene og det har ikke vært noe problem. Så jeg kommer nok ikke til å gjøre det denne gangen heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå