Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2006 #1 Skrevet 26. oktober 2006 Hei! Vi venter vårt første barn i februar. Fra før har vi en alldeles nydelig hund som til nå har vært "barnet" vårt. Lurer veldig på hvordan det blir med en baby i huset. Har bestemt meg for at hunden skal få lukte på babyen og hilse på den med en gang vi kommer hjem, slik at det ikke blir overspennende med babyen. Hunden er veldig snill, og glad i barn. Er opptatt av at den fortsatt skal føle seg som et viktig familiemedlem, selv om jeg vet at tiden ikke vil strekke til som før etter babyens ankomst. Noen med hund som har erfaringer å dele, eller tanker rundt dette?
ღMaria har TO prinsesserღ Skrevet 26. oktober 2006 #2 Skrevet 26. oktober 2006 hei..har hund selv..men ikke baby...bare barn...men jeg vet at hunden kan bli veldig sjalu..pga oppmerksomheten blir litt borte..så hvis du passer litt på det så tror jeg det kommer til å gå bra...en sjalu hund kan gjøre mye rart..hehe
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2006 #3 Skrevet 26. oktober 2006 Hei =) Jeg og sambo hadde en hund på 7 år da vi fikk nr 1. Var masse påhunde sider og spurte om råd... det beste rådet jeg fikk var og la hunden hilse på ungen når han ønsket det (aldri sleike i ansikt, men bakhodet er greit) så det gikk kjempe fint... Men jeg hadde som regel at jeg lot aldri barn og hund være alene på samme som! det er jo tross alt bare en hund, og de lever av instingter.... er litt lettere og miste en hund enn en baby, synes nå jeg =) Vi måtte avlive hunden 2 år senese pga av sykdom, men tok oss bare 3 mnd å hente ny, merket så stor forskjell på ungen, så ser absolutt verdien og la barn vokse opp i lag, de har også ett helt sykt vennskap.Må si jeg og sambo har flirt mange ganger når de raser... har også tenkt at jeg er sjokka over alt hunden finner seg i =) Men, med denne "nye" hunden, har jeg tillat og "bite/klipe" barna når han har fått nok. Synes det er bedre at han tar de forsiktig, enn at han skal få panikk og skambite hvis ungene gjør noe som gjør vondt for han.... Dette ble litt langt. men lykke til =)
@nnis82* Isabell er født :) * Skrevet 26. oktober 2006 #4 Skrevet 26. oktober 2006 Hei hei Venter selv første i februar og har en nydelig blandingshund på snart to år råd vi har fått er at når pappen er på sykehuset så kan det være lurt at han tar med noe hjem som barnet har hatt på seg slik at hunden får lukte på og venne seg litt til lukten, når dere kommer hjem fra sykehuset kan det vere lurt at pappaen bærer barnet i hus siden det da er noen dager siden hunden har sett deg og dermed vil være ekstra glad for at du kommer hjem, og som andre her sier la hunden få hilse på barnet Andre ting jeg har tenkt å gjør er å ta frem vuggen og gjør denne noenlunde klar og la den stå fremme slik at hunden blir vant til den, og at denne er et område han må være forsiktig:) "Forsiktig" er en kommando vi har innarbeidet godt hos ham så det er litt greit syns jeg da:) Til deg Anonym vil jeg si at jeg er enig med deg i at du lar hunden "bite" barna når han har fått nok eller gjør noe han ikke liker. Dette har jeg gjort med broren min på 5 også, for han kan bli veldig røff og da har jeg sagt at han må huske at Rocco biter når han får nok og det er han heltinneforstått med. Som din hund sikkert gjør er min slik at han gir beskjed at nå gikk du for langt. Han skader ikke
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2006 #5 Skrevet 26. oktober 2006 Ja, han advarer først med knurr før han"biter" eller kliper... Jenta mi er flink og sladre på han når han gjør det, og da bruker jeg bare å si: hva gjor du?
@nnis82* Isabell er født :) * Skrevet 26. oktober 2006 #6 Skrevet 26. oktober 2006 he he.. barn er så søte
Hufsetutta Skrevet 26. oktober 2006 #7 Skrevet 26. oktober 2006 Takk for gode råd, spesielt dette med å la vofsen få lukte på noe fra babyen før den kommer hjem. Og at jeg hilser først på hunden når vi alle kommer hjem med babyen. Jeg er helt enig i at det etterhvert vil være barnet jeg må sette begrensninger for, slik at hunden får sin frisone. Hunden er snill (men den er tross alt et dyr, og kan ikke forklares ting), derfor vil jeg være nøye med at barnet lærer seg hva som er akseptert og hva som IKKE er akseptert atferd rundt hunden. Tror egentlig det vil gå helt fint, og at de to vil få stor glede av hverandre etterhvert. Venter en gutt, og blir han like glad i å gå på ski som foreldrene sine, så får han gratis "drahjelp" fra vofsen.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2006 #8 Skrevet 26. oktober 2006 Hei dere! Så gøy at andre også vil dere erfaringer med hund og baby. Vi har selv en hund på 2 år, og lurer veldig på hvordan det vil bli med et ekstra fam.medlem i huset. Jeg er veldig enig med @nnis82 og har tenkt på det samme selv. Takk for rådet om å la pappa bære inn babyen (det har jeg ikke tenkt på,men skal absolutt gjøre det) Så tror jeg det er viktig å ha regelmessige lekestunder med hunden både på gulvet inne og ute slik at hunden vet at han fremdeles er elsket- selv om vi kommer til å ha det travelt. Et barn har utrolig godt av å vokse opp med en forståelsesfull, omsorgsfull og lekende hund! Lykke til dere!
mamma til Rinde,Luna og Storm Skrevet 26. oktober 2006 #9 Skrevet 26. oktober 2006 vi har bestandig hatt hund,og da min bror ble pappa,så ble hunden veldig var for babyen..om den gråt så varslet hunden og var veldig opptatt av at babyen skulle trives.. vi oppdaga senere at hunden så på barnet som en del av sin flokk/familie og de hadde det ganske morsomt sammen.. nå som den hunden er borte pga alderdom er det veldig vanskelig for barnet å skjønne.. vi har sagt at hun gikk seg bort i skogen da hun skulle ut å tisse... men jeg tror det er sunt for barn å vokse opp med flere forskjellige dyr,slik at de lærer dyrenes natur og oppførsel..=)
@nnis82* Isabell er født :) * Skrevet 26. oktober 2006 #10 Skrevet 26. oktober 2006 Har blitt fortalt at den sjalusien hunder kan få overfor et nytt barn i huset er det rett og slett samme som vanlig søskesjalusi som kan forekomme:) Det bra at en er opptatt av at hunden skal få frisoner for barna må lære seg å være snill med hunden. Vår liker ikke at folk tar den i halen og dette hadde jeg tenkt å venne hunden av med, for det er jo ikke noen hemlighet at barn syns det er gøy å dra hunden i halen, dette ble jeg frarådet å gjør fordi barna skal lære at et sted går grensen til hunden også Gleder meg til å se hvordan det går med bebisen og hunden, og er nok mer optimistisk enn de fleste rundt meg Jeg og sambo og våre nærmeste ser ikke noe feil problem, men har en del venner som spurte hva vi skulle gjøre med hunden siden jeg var gravid, svarte bare at jeg er ikke den første med hund og bebier og blir nok ikke den siste heler
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå