Gå til innhold

Til dere som røyker..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere lest siste utgave av bladet Gravid??

hvis ikke så bør dere gjøre det, før dere kjøper neste pakke med røyk..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fint for deg at du er så perfekt selv at du fritt kan tillate deg å fortelle andre hva de skal gjøre!

Skrevet

snakk heller med legen din om røyk. det har jeg gjort -en spesialist faktisk, og han sa at så lenge du holder deg til maks tre om dagen er det ingen fare for skader på forsteret. Skal ikke forsvare røykere eller meg selv, vet at det ikke er så smart å røyke, selv så har jeg sluttet, men allikevel. det er så mye som er farlig for fosteret at det ikke er til å holde ut! egentlig skulle vi gravide blitt satt i en boble uten forurensing og bare spise økologisk mat....

Skrevet

har det siste gravid bladet kommet?

Skrevet

Litt "morsomt"at en lege har funnet ut at 3, DET går bra det...ingen som kan det vel! Når man røyker har den lille i magen 20% mindre oksygen.Det sier seg vel selv at når man får mindre oksygen flere ganger om dagen, kan gi skader?? Og å si at et par ikke skader?? Det blir jo en del alikavel i løpet av et svangerskap!!

Skrevet

Jeg blir litt provosert jeg når jeg leser at helsepersonell går rundt og sier at 3 røyk for dagen er greit og at det ikke er skadelig.. Helsepersonell burde advare mot røyk og ikke gå rundt å si slike ting. De skal liksom være med på å få gravide til å slutte og da hjelper det ikke mye når de på en måte godkjenner at man røyker litt for det er tull.. At man røyker når man er gravid er en privatsak men at leger og " spesialister" sier at det er greit synest jeg er helt forkastelig.. Dette er ikke ment som non kritikk mot dem som røyker jeg bare synest det er villt hvor mange som sier at det er greit å røyke 3 om dagen, når det støtt pg stadig blir advart mot det...

Skrevet

Innlegg som disse er da svært lite kontruktive!

Selv har jeg sluttet forlengst, men aldri i verden om et innlegg som dette ville fått meg til å slutte

Skrevet

Dette innlegget var nå vel ikke ment som noen provokasjon, men kanskje kan det være til hjelp for dem som vil slutte med røyken og trenger det lille ektra sparket bak.. man trenger ikke bli nærtagen av alt som blir ytret her inne vel ?

Skrevet

Nei, men folk er så jævla hårsår når det gjelder røykeinnlegg...

Alle vet at det er farlig og at man ikke burde gjøre det som gravid, men det er sinnsykt vanskelig å slutte for noen.

Kan ikke de som røyker bare røyke?? Og de andre kan være fornøyd med at de ikke gjør det og ikke blande seg alt for mye.

Det er ingen som gidder å slutte fordi noen lager et kjefteinnlegg her inne (ikke at DETTE er et av de, men tenker på alle de andre innleggene).

Dette må folk finne ut av selv hvordan de syns det er best å slutte.

Jeg har prøvd på flere måter, men det var bare siste som funket...!

Så klapp på skulderen til meg!!! ;)

Skrevet

Hvis du gidder å kikke i margen på sida her, finner du reøyedebatten!

Regner med at du bare la inn innlegget på feil tema .-)

Hvis ikke kan du vel egentlig bare HOLDE KJEFT!

Vi som røyker, vet at det ikke er optimalt, men som du ser av svarene her, er det flere leger som sier at det er ok med noen få om dagen.

Min lege sa max 7 om dagen. Det er bedre at mor røyker litt og har bra livskvalitet, enn at hun er humørsyk, og potte sur hele svangerskapet.

Skrevet

Bedre for hvem?

Det å få barn er begynnelsen på et oppofrende liv der man skal ta seg av en baby og gjøre alt som er i ens makt for at den lille skal ha det best mulig. Med all tilgjengelig informasjon så bør ikke VALGET(ja for det er et valg man har!) være vanskelig, kolikk, lav fødselsvekt, ADHD, lærevansker etc etc.

Det viktigste er at informasjonen kommer frem! Ikke noe å bli sur for vel? Skulle tro noen hadde tråkket på et ømt punkt?

Skrevet

Litt av en lege du har mikka1...

Ganske useriøs type, og røyker helt sikkert selv. Hvordan en fra helsevesnet kan uttale seg om at det går bra med 7, eller 3...det er helt ubegripelig.Hvordan VET h*n det?? Kan h*n garantere det?? Din lege gjør det "lettere"for deg å fortsette å røyke,enn å kanskje hjelpe deg å slutte...Sånne leger er dårlige leger!!

Skrevet

Hvorfor er det egentlig allment akseptert å røyke??? Og spesielt når man er gravid?? Leser stadig vekk om kommende mødre her inne som blir rasende når de som ikke røyker kommenterer de som gjøre det. selv om de sinte ikke røyker selv, så slenger de av seg kommentarer som: Hun har sikkert dårlig samvittighet nok om ikke dere skal hetse henne bla bla bla...

Hvorfor er det dumt å gi en røyker dårlig samvittighet da?? Hun gjør jo noe galt!!! Alt dagens vitenskap vet om skader forårsaket av røyk nå burde få enhver røyker til å kutte røyken I ALLE FALL når en er gravid. Skal vi bare begynne å vende det andre kinnet til for alt mulig nå da: En mor som slår barnet sitt kanskje? Stakkar, hun har sikkert dårlig samvittighet nok om ikke vi skal begynne å kjefte...Eller en mor som drikker mye under svangerskapet: Hun har sikkert også dårlig samvittighet om ikke vi skal gjøre dagen hennes verre med negative kommentarer...

Ærlig talt forlkens!!! Vi er såpass voksne at vi vet hva vi gjør og ikke gjør. Eneste grunnen til at røykere blir forbanna, er nettopp fordi vi har truffet et ømt punkt. Og hvorfor skal vi ikke få lov til å treffe dette punktet, bare for å skåne den stakkars personen som ikke har det bra med seg selv pga røykingen..?? Broren min ble født med hjerneblødning og har astma, skal tro om det har noe å gjøre med at moren min drakk og røykte under svangerskapet?? Hmmm..Med meg røykte hun også og jeg er plaget av eksem. Venninna mi ble født med hjertefeil, moren hennes røykte også. Søskenbarna mine har alle sterk astma og falsk krupp og jeg vet ikke hva. Moren røykte. Selvfølgelig er det ikke sikkert at røyken forårsaket dette og ja, det finens like mange eksempler på de som ikke har fått noen men selv om moren røykte.

Men saken er: Hvorfor? Hvorfor er det enkelte ting som ikke er lov, som å slå barna, mens det å røyke er lov??? Hvem er det som bestemmer dette? Og nei, jeg prøver ikke å si at det burde være lov til å slå. Og ja, jeg signerer med anonym, så slå dere løs og gå på meg av den grunn..

Skrevet

Guuuuud, blir dere ALDRI lei røykedebatter, det må jo kun være interesant for da kan dere si "jeg røyker ikke, jeg er flinkere enn dere" Nå sier jeg det engang for alle, dere og meg selv er såååå flinke, hurra! Sånn, er vi ferdig med dette da?

Skrevet

Det er bare tull, selv en røyk om dagen er skadelig, enten du er gravid eller ei!

faktisk har du 80 % mer sjanse for å få hjerte og kar lidelser om du "bare" røyker en om dagen.

min mor røkte mens hun gikk gravid med meg, og jeg har det helt fint, men vi er alle skapt forskjellig, og man vet veldig lite om senskader av røyking under svangerskapet, f eks at man kan få KOLS selv om man selv ikke har røkt selv osv...

synes det er utrolig at dette er en diskusjon i år 2006, vi VET at det er skadelig.

folk må få bestemme selv om de vil skade sin egen kropp, men jeg synes det er helt forferdelig å røyke når man er gravid og risikere å skade et uskyldig barn!

dere som røyker mens dere er gravide, kommer dere til å sitte med en sigg mens dere ammer!!!??

Skrevet

Nei, han røyker ikke selv!

Han er en av nordnorges fremste forskere på barnløshet, og spedbarnmedisin og fosteranalyse!

Han heter Dr. Odland.

De "bivirkningene" som dere beskriver er worst case.

Man kan få hjertefeil og synsforstyrrelser av hodepinetabeletter også.

Skrevet

Til anonym, som skrev det lange innlegget kl 13.20 Jeg må bare si at det var et KNALLBRA innlegg!!!! Ja, hvorfor skal vi "skåne" gravide som røyker når vi ikke skåner mødre som slår barna sine etc? Dessuten har vitenskapen i dag kommet så langt at det nytter ikke å sette seg ned å holde for ørene å tro at det ikke skader barnet at mor røyker under svangerskapet. Så selv en dokumentar hvor fosteret var filmet i mors liv mens mor røyket. Hver gang mor tok et drag av sigaretten fikk barnet en kvelningsfornemmelse.

Jeg har også et søskenbarn som røyket under svangerskapet, og ungen hennes har i dag så kraftig astma og allergi at hun av og til får anfall som gjør at hun må rett på sykehuset. Dyna hennes må i fryseren hver dag, you name it...Neida, det er ikke sikkert at barnet ditt blir skadelidende hvsi du røyker under svangerskapet, men risikoen øker!!!!

Fy skam til alle dere som røyker når dere er gravide - fryktelig egoistisk!! Synes ikke synd på dere som sliter med å slutte. Hvis ikke et barn i magen er god nok grunn, så vet ikke jeg...

Godt å få av seg litt steam...så er det bare å finne frem peanøttene og vente på at det hagler inn kritikk til innlegget mitt :-)

Skrevet

Skjønner ikke hvordan du kan bagatelisere at du røyker... Og han er en dårlig lege når han kan komme med en slik påstand, når man VET at man øker faren for dødfødsel,krybbedød, og andre "mindre"farlige ting,som astma,alergi ol...Og si at 7 røyk om dagen ikke er farlig...herregud, hvordan har han kommet frem til det?

Ja,det er "worst case"...men hva om det skjer barnet ditt?? Du har et ansvar nå...det er ikke en menneskerett å få barn.Det minste man burde gjøre er å skåne de små for det man kan skåne de.

Og argumentere med at hodepinetabeletter kan gi skade, er et dårlig argument.Jeg putter ikke i meg 7 paracet om dagen,...det er SVÆRT sjelden jeg tar en paracet, og da skal jeg f.eks ha hatt sterk hodepine leenge...Forskjell på det og ta seg flere røyk om dagen gjennom hele svangerskapet.

Men du er optimist da, det skal du ha, Får håpe barnet ditt ikke får noen varige men av mors dumhet.Ikke for at du fortjener det,men for barnets skyld.

Skrevet

merkelig at alle som ikke røyker er så opptatt av alle andre som røyker. Skjønner ikke hvorfor man skal rakke ned på de. Tenk heller på dere selv,så går det bra. Er jo ikke dere det går utover om en annen dere aldri har sett før røyker? synes dette er skikkelig teit tema å ta opp gang etter gang. Har selv sluttet å røyke,men rakker ikke ned på andre av den grunn. Blir så sinnsykt mye krangling her inne....:( Ellers så lykke til alle sammen:)

Skrevet

DISSE INNLEGGENE ER FOR RØYKEDEBATTEN!!!!!

For guds skyld....la dette ligge....blir så dårlig stemning her inne...

Alle vet at røyking og graviditet ikke funker og er galt,men fei for deres egen dør...og sjekk at alt er i orden før dere legger dere opp i hva andre gjør eller ikke.

Skrevet

gguud!! la nå di som vil røyke,røyke..og ferdig med saken..vanskligere er det ikke...!

"ALT" er jo skadeli for gravide..kan jo så vidt gå ut av døra vi...

tar meg selv en røyk en gang i blant får og roe nærvene hvis jeg får et raseri utbrudd..bedre det enn at jeg går løs på noen rundt meg..

syns nå jeg..prøv heller og ikke trekke så mye røyk ned ,ikke ta STOORE lange trekk og ikke mer enn 3 om dagen..er mitt tips.. selvom det beste er og slutte.. men vet selv hvor utrolig vanskli det er..

Skrevet

?????????????????? Merkelig respons du gir her synes jeg... Ingen har vel snakket om å være "perfekt".....

Skrevet

Bare en liten ting - uten å melde meg inn debatten:

Det må da være lov å komme med de innleggene man vil her. Såvidt jeg har notert, er dette det mest "aktive" forumet, sa da er det gjerne her man vil lufte synspunktene sine. Ser ikke helt problemet med at det blir dårlig stemning "her inne" av sånne debatter. Det er da vel bare å la være å gå inn på de aktuelle linkene, det vel?!? Man trenger jo ikke lese alt som blir skrevet....

Synes forøvrig å se en tendens til at enhver som prøver seg med et innlegg som går litt på tvers av det "poplære" fort får dritt og personlige kommentarer slengt tilbake, selv om innlegget er saklig nok. Det må da være rom for konstruktiv diskusjon også.

Skrevet

Jeg har ingen problemer med en konstruktiv debatt rundt dette temaet og er heller ikke redd for å bruke nick. Har aldri aktivt røkt selv, men har vokst opp som passiv røyker med to røykende foreldre. Min mor, som forøvrig er verdens beste mor, røkte under svangerskapet på 70-tallet. Jeg har i dag en kronisk sykdom som sannsynligvis ikke har noe med hennes røyking under svangerskapet, men hun klandrer allikevel seg selv. Er ikke dette en typisk reaksjon hos en mor å klandre seg selv hvis noe går galt med barnet?

Som en bihistorie vil jeg nevne at min mor har aldri klart å motivere seg selv til å slutte å røyke (etter 40 år) og hun hadde gladlig blitt med på å kjeppjage Høybråthen fra landet da røykeloven ble innført. Hun fikk et hjerneslag for noen måneder siden og da nevrologen sa til henne at sjansen for et nytt slag i løpet av kort tid var 5%, men 10% hvis hun røykte, var det akkurat som om det dukket opp en lyspære over hodet hennes. Hun klarte å slutte å røyke på dagen.

Mitt råd til dere som røyker og som ønsker å slutte, er å involvere både lege og jordmor, samt be om støtte fra samboer, familie og venner. Å slutte og røyke er tøft, men det er mulig! Ha tro på dere selv og ikke la dere knekke selv om dere innimellom sprekker.

Når det gjelder legene som mener det er OK med 3-7 røyk om dagen er jeg veldig skeptisk til om de virkelig har sagt det eller om de har blitt misforstått. Alle ledd i helsevesenet skal være godt inneforstått med de risikofaktorer som er forbundet med røyking i svangerskapet.

Skrevet

Bless you Cinta07...

Takk for fint innlegg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...