Gå til innhold

Oktober: Jeg har fått brystbetennelse!


Heidi *har to skjønne gutter*

Anbefalte innlegg

Allerede! En og en halv uke etter fødselen fikk jeg brystbetennelse og lå med 41 i feber og dødsvondt i høyre bryst! Klarte knapt å ligge på høyre side... For ikke å snakke om å kose meg med hverken baby eller toåring... Hadde lege her og fikk antibiotika. Dagen derpå var brystet veldig rødt, og det kommer ikke mye melk fra det! Jeg pumper og masserer, men det kommer veldig lite melk. Babyen nekter å suge fra det brystet... Så nå har jeg endt opp med å kunne gi ham bare fra ett bryst, og det er jo ikke nok. Det har løsnet litt i det andre, men det kommer stadig ikke så mye. Det jeg pumper ut derfra får han, selvfølgelig... Men det blir mye skriking fordi det ikke er nok mat, så jeg bet i det sure eplet og kjøpte morsmelkerstatning.. Det var viktigere for meg å kose meg med barna mine enn at jeg på død og liv skal fullamme når det ikke vil seg slik!

Så nå håper jeg på at det skal ordne seg med brystbetennelsen sånn at jeg får tilbake melken i det brystet, og at han vil akseptere å suge fra det igjen, men om jeg blir nødt til å slutte å amme så vil ikke det være verdens undergang heller...

Hva synes dere om amming og ammepress? Jeg synes det er fryktelig massivt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du!

 

Jeg kom hjem fra sykehuset med stefflokokker i brystvortene! Er førstegangs og har ikke helt peilig på hvordan dette med amming skulle være, så jeg maste og peste på alle pleierene på sykehuset. Joda, alt var fint sa de.

Da jeg skulle reise fikk jeg en jordmor til å se på det for siste gang, slengte ut puppen som var sår og blodete..

"Det går seg nok til skal du se!" fikk jeg til svar, og dum som jeg var reiste jeg hjem i god tro på at det skulle fikse seg..

Jeg hylte om kapp med lillegutt i to dager, han fikk ikke i seg nok og jeg hadde så vondt at jeg trodde jeg skulle dø! Tårene trilla!

Så jeg troppa opp på sykehuset to dager etter jeg hadde reist, og tvang de til å ta prøve av meg!

 

Helsesøster kom hjem til meg dagen etter, og jeg fikk låne pumpe. Har siste dagen på antibiotika i dag, men det ser ikke til å hjelpe. Den ene brystvorta er fremdeles kjøttkake, den andre er ok.. Har slengt Marcus til der når han har vært krakilsk, men ellers så må jeg pumpe. Synes det er et mas uten like, men på den andre side så ser jeg jo hvor praktisk det er å kunne amme også.

 

Er utrolig sliten av hele greiene med pumping og flaske og en unge som vræææææler, for han får vondt i magen av antibioktikaen min.. Så noen ganger gir jeg morsmelkerstatning, bare fordi jeg ikke orker mer vræl.

 

Møtte ene barnepleieren fra sykehuset på lørdag (kjenner henne litt fra før da hun er kona til sjefen på jobben) og hun sa at jeg må kjenne selv om jeg vil amme eller ikke, og at det ikke er noe nederlag å gi opp. Hun mener at helsepersonell må bli flinkere til å innse at ikke alle er skapt for amming og at det ikke alltid er verdt det for en hver pris..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten litt stygt å si det; men det er godt å høre at det ikke er bare meg...

Kanskje det er noe sånt jeg har på høyre bryst, for Trym NEKTER å spise fra det brystet...

Så her er et måltid slik: Han får fra venstre bryst, så må jeg varme en flaske (har jeg utpumpa morsmelk får han det, har jeg ikke får han erstatning...) og til slutt må jeg pumpe høyre bryst! Tar fort vekk to timer, det, fordi han har masse luft i magen av antibiotikaen og må rape hele tiden! Så kommer koking av utstyr i tillegg... Blir noen timer for dagen det...

Jeg håper jo det går seg til, men jeg skjønner ikke hvorfor han ikke vil spise fra det ene brystet...

Jeg er innstilt på at dersom det ikke bedrer seg snart, så gir jeg opp amminga! Viktigere å kose seg med ungene, og som du sier; det blir endel vræling!!

For i tillegg til å bruke alle disse timene for dagen på å være meieri, så har jeg en toåring som også vil ha sin bit av mammaen sin!

Det er ikke alltid verdt det for en hver pris, noen ganger lever de faktisk over med morsmelkerstatning også!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått brystbetennelse på begge brystene. Det er veldig vondt å jenta mi nekter å suge mer av meg. I tillegg har jeg bekterier i melken så hun kan ikke drikke den.

 

Jeg har startet med mme, å kommer ikke til å amme mer når jeg blir kvitt denne dritten!!

 

Jenta mi er 12 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er med på denne jeg også.

Var innlagt i nesten en uke med 40 i feber. DRITTVONDT

Prøvde å prøvde dette med amminga til slutt kom det ikke noe mere melk ut og Julie hylte for hun ble ikke mett, noen hun aldri ble etter vi kom hjem for jeg hadde ment hele tiden at jeg ikke hadde nok melk.

Nå får hun mme og jeg har fått en ny unge. Go og mett.

Ja det er litt ekstra med koking av flasker osv men det er ren rutine

Julie er 3 uker i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uskyld meg jenter, men har dere virkelig tenkt til å gi opp amminga etter 3 uker...? Det er for dårlig synes jeg. Selv om man har gitt mme i noen dager, så kan man fint ta opp igjen amminga. I tilfelle barnet ikke vil ta den ene puppen, så kan man også fullamme med en pupp bare så det er sagt.

Vil også nevne at jeg sliter med brystbetennelse selv. Og ja, det er et helvete. Og en toåring ved siden av som er litt av en utfordring om dagen.... Gleder meg til dette er over og kan kose meg med denne lille. Samt ha ork til å ta meg av toåringen også. Men jeg har aldri vurdert å slutte å amme av den grunn.

Nei, jeg må bare si det - når dere først har fått til å amme, så ikke gi dere nå fordet.

 

Bare for å vise at det går an å amme etter noen dagers pause så har jeg ei venninne som gjenopptok amming etter 3 mnd. Hun hadde diverse betennelser og såre brystvorter.

Så det går an. :-)

 

Lykke til jenter. Føler med dere alle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint at du og noen du kjenner klarer det, men det gjelder vel ikke for alle!!!!

Jeg klarte ikke å fullamme på en pupp, lille vennen hylte hele dagen, for det var ikke nok mat... Bestemte meg for at det var viktigere at han var mett og at jeg klarte å nyte tiden med ham enn å på død og liv skulle fullamme... Så han har fått både pupp og mme, og det fungerte for oss!

Ikke døm folk som gir opp ammingen, det er et individuelt valg som må respekteres!

Nå har jeg blitt frisk igjen fra brystbetennelsen, og begge brystene fungerer. Likevel får han en liten flaske mme etter siste måltidet på kveldene, for han klarer ikke å roe seg skikkelig på bare bryst! Og selv om det er viktig med morsmelk, så er det også viktig med mette, fornøyde barn som klarer å sove!

Har også en toåring som reagerte på at lillebror skrek mye og at all mammas tid gikk med på lillebror. Man må se helheten i tilværelsen...

Så ikke døm! Det er sterkt nok ammepress likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...