Gå til innhold

Ang. multivitaminer (ift. jerntilskudd kontra ikke jerntilskudd og papayaekstrakt)


Maigutt07 + maijente10

Anbefalte innlegg

Jeg blir ikke klok på om det er lurt å ta multivitaminer med eller uten jern. Hun i helsekostbutikken sier at det er farlig med for mye jern + at det kan føre til kvalme, og sier at jerntilskudd kun skal tas dersom det vises på blodprøve at man har lave jernlagre.

Samtidig leser jeg på internett både at jern er viktig for fosteret + også dette med at jerntilskudd ikke skal tas dersom man har fulle jernlagre.

 

Dessuten inneholder multivitaminene jeg kjøpte i dag (Multivitaminer fra Sunkost) 15 mg papayaekstrakt, og jeg har lest at gravide og prøvere skal holde seg unna papaya fordi det blir brukt som prevensjonsmiddel og fosterfordrivningsmiddel bl.a. i Østen. Skal jeg la være å ta disse multivitaminene da kanskje, eller gjelder dette kun papayafrukten og ikke ekstrakt?..

 

Noen som vet noe om dette og kan hjelpe meg litt med råd?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen min mente at det med for mye jern ikke var farlig for barnet, men at du selv kan bli litt trøtt og få litt fordøyelsesproblemer av det. Papaya vet jeg ingeting om desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...