Gå til innhold

Skriver dere brev til føden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos jordmor forrige uke. Der tok jeg opp blant annet at jeg begynte å gru meg skikkelig til fødselen, fordi jeg hadde en tung fødsel sist, og i tillegg var skikkelig sliten etterpå pga det.

Hun sa at for det første så trodde hun aldri i verden at 2 fødsel ble like tung, og at det fleste ble positivt overrasket over hvor enkel den er i forhold til den første.

Hun anbefalte også å skrive et brev til føden ang mine opplevelser med første fødsel, og hvordan jeg ønsker at min 2 fødsel skal bli. Både i forhold til meg selv, og til jordmor.

Men jeg klarer ikke å komme i gang, vet liksom ikke helt hva jeg skal ta med å ikke, og hvordan jeg skal skrive brevet.

Flere som har tenkt eller har skrevet et slikt ønskebrev e.l?

Tips taes imot med stor takk :) :) :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tenkt å skrive ned noen ord i forhold til nettopp en lang og hard fødsel fra før! Fikk bl. annet epidural først når det hadde gått nesten 20 timer.... hvis de ser det kommer til å ta lang tid nå vil jeg faktisk ha det før!!

Når jeg var hos jormor sist, fikk jeg et forslag på hva brevet bør inneholde, siterer her:

1. Hva er viktig for meg at jordmoren vet om meg for å kunne hjelpe meg på best mulig måte?

2: Hvordan reagerer jeg når jeg er redd?

3. Hva trenger jeg fra jordmor når jeg er redd?

4. Hvordan ønsker jeg at min fødsel skal være?

5. Hva tenker jeg om amming og tiden etter fødsel...

Er ikke alt her jeg tenker å skrive, men ihverfall fortelle om hvordan jeg hadde det sist.... Får jeg en like sær og sur jordmor som tok imot sønnen min - kommer jeg til å kreve en annen...

Kommer til å skrive at jeg skal ha klyster, f.eks - noe de glemte å gi meg sist....

Skrevet

jeg hadde ikke så innmari hard fødsel sist, men jeg skrev et lite brev eller notat, på et ark som jeg hadde med.

skrev at jeg helst ville slippe å bli klippet, hvis det var mulig å unngå det.

denne gangen har jeg skrevet det samme, at jeg ikke vil klippes hvis jeg kan slippe, og at jeg vil prøve akupunktur og badekar (som sist). og hvis jeg ombestemmer meg, så skal de få høre det fra meg!! (tenker på epidural)

bare skriv det du tenker og føler. men det er kanskje greit at det ikke er flere a-4 sider, for de skal jo ha tid til å lese det også!! ;)

klem, og lykke til!!

Skrevet

Dette er det oppsettet jeg har brukt for og skrive fødselsplan og litt av det den inneholder. om det hjelper noen..

FØDSELSPLAN FOR

Ledsagere:

Ved innkomst ønsker jeg:

· En gjennomgang m/jordmor ifht. fødsel og fødselsplanen.

· Klyx

· Informasjon i tilfelle keisersnitt

· Dersom babyen ligger i seteleie vil jeg ha keisersnitt.

Smertestillende:

·

Under fødselen ønsker jeg:

.

· Ønsker at jordmor er tilstede mest mulig.

· Å være lengt mulig oppegående

· At det snakkes rolig på rommet

· Dempet belysning i rommet

· At fosterhinnen punkteres tidlig

· At jordmor kommer med veiledning evt. forslag underveis etter behov

· Veiledning/instruksjoner fra jordmor på pusting og trykking under veene.

· (Å bli katetrisert v/behov)

· Å føde sittende evt. knelende i senga over en saccosekk. (Obs – jeg ønsker ikke å ligge på ryggen. Ønsker heller ikke å føde på fødekrakk. )

· Epsiotomi fremfor å revne.

· Vil ikke bli klappet eller strøket på.

· Ønsker å få kjenne på hodet når det er på vei ut.

· Å få babyen lagt rett opp på magen min

· Vil at navlestrengen skal pulsere ferdig før den klemmes av!!

· Jeg ønsker hjelp til amming.

· Ønsker å få være litt alene etter fødselen sammen med ledsagere.

· Obs BT fall under fødselen ved epidural, jeg har lavt BT i utgangspunktet.

Ved et evt. keisersnitt ønsker jeg:

· ledsagere skal får være med inn

· Å få informasjon underveis

· Å få se babyen før den stelles

For barseloppholdet ønsker jeg:

·

Skrevet

Tusen takk for svar:) det oppsette var jo helt supert nyttårsbarn*liten gutt28.12.06 !!

Da setter jeg igang med det samme:)

Skrevet

Jeg har oxo startet nå! Bra jeg ble minnet om det! ;)

Skrevet

Har ingen plana om å skriv nå brev... gjor det ikke sist heller... men hadd en uførskammet lett fødsel... einaste di skal få beskje om e å gje h.... i å mas på sambo om klepping av navlestreng... det gjor det nesten utrivlei sist...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...