Gå til innhold

Prevensjon etter fødsel..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvilke type prevensjon dere skal begynne på etter fødsel? Noen som har erfaring med spiral? Er det smertefullt å få satt inn/fjernet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minipille er vel det vanligste å begynne med.(f.eks Cerazette.) Hemmer ikke melkeproduksjonen slik p-piller gjør. Spiral kan være litt ubehagelig å sette inn. Bør vente en stund etter fødsel med det. Man har jo et sår i livmoren som skal gro først.

Skrevet

en setning: INGEN PREVENSJON!!!! har fått nok av disse hormonforstyrrelsene av kroppen min ..har hørt at trionetta p piller som jeg tok da jeg ble gravid med første mann for 6 år siden skal nå gå ut av produksjon ,så hold deg unna dem... p-sprøyten bør du også holde deg unna ,jeg begynnte med den rett ettr fødsel og fikk ikke mensen før datteren min var 3-4 år det sier litt tenkte bare at det var positivt at jeg slapp å ha mensen men dette er ikke bra for kroppen vår.. hold deg unna den og spør du meg....

har "naturlig prevensjon" funker ganske bra vet du hva det er-.:::::???????

gubbe i offshore bransjen heheheheheh

termin 28 desember -06

Skrevet

Heia! Jeg tilhører riktignok ikke 3. tri, tilhører 2. tri, men jeg har barn fra før:) Jeg skal ha spiral etter at denne her blir født, hadde det før jeg ble gravid også, og har vært veldig fornøyd med det. Jeg har hatt vanlig kobberspiral, for jeg tåler så dårlig hormoner. Synes det gikk veldig greit å sette den inn, litt ubehag er det jo, men det går fort over. Det var enda mindre ubehagelig å fjerne den, kjente det ikke i det hele tatt egentlig, bare kjente at hun "rotet" litt inne i vagina.

Spiralen kan sitte i 5 år, og er vel det rimeligste prevensjonsmiddelet (bortsett fra avholdenhet...*ler*), og ikke trenger du tenke på det etter den er satt inn.

Skrevet

Sprialen kan settes inn på 6 ukers kontrollen, og de hadde ikke gjort det om det var noen fare med det.

Skrevet

hahaha har ikke så lyst å sende han til offshore da..

P-piller er uaktuelt fordi jeg glemmer å ta dem. Brukte P-ring før jeg ble gravid. Greit nok, men litt styrete.HVor lenge må en vente med spiral?

Hvorfor kan de ikke finne flere typer til mannfolka?!

Skrevet

Høres lurt ut. Vet dere om det tar lang tid å bli gravid igjen etter at en fjerner spiralen? Når en tenker på barn nr 2..??

Med P-ringen tok det bare 1 mnd..

Skrevet

Spiralen er vond å sette inn, men det er verdt det, den sitter der i fem år og gjør jobben sin!

Skrevet

Hvor raskt du blir gravid etterpå er veldig indivduelt. Det er ingen ting som sier at du ikke kan bli gravid med det samme i alle fall, men det er det å få det til å klaffe da;)

Skrevet

Jeg satte inn hormonspiral (Levonova) etter førstemann og var kjempefornøyd med den. Har vært skikkelig hormonforstyrra av p-piller tidligere, så jeg var i utgangspunktet litt betenkt, men det fungerte kjempebra. Fordelen med spiralen er jo at når den først er satt inn kan den sitte i 5 år før du må ta den ut, den virker kun lokalt- altså ikke på annet enn reproduksjonsorganene! Da jeg tok den ut, hadde jeg en blødning, så var jeg gravid igjen...

De sier at den kan settes inn på 6 ukers kontrollen etter fødsel, men min lege anbefalte å vente litt lenger, så jeg satte den inn etter ca 12 uker.

Skrevet

Men tar det ikke lang tid før man kan bli gravid igjen senere om man bruker spiral? Venter mitt første barn....og jeg vil jo kanskje ha flere om et par år...Har brukt p-sprøyta og nuvaring før...og la på meg sinnsykt med kilo på kort stund. Tåler ikke hormoner..så da vet jeg ikke hva jeg skal bruke...får holde meg unna sex da...ehm

Skrevet

Det fins hormonspiral og kobberspiral. Begge er regnet som veldig sikre. Min erfaring med hormonspiral er at jeg ble gravid igjen tre uker etter jeg tok den ut - da hadde jeg hatt den i nesten 2 år. Så det trenger ikke ta så lang tid.

Skrevet

Hei!

Jeg satt inn Levonova hormonspiral 6 uker etter forrige fødsel hos fastlege. Det var litt ubehagelig å sette den inn. (En venninne satt inn hos gynekolog og syntes IKKE det var vondt). Jeg hadde småblødninger de to første månedene etter innsetting - var oppgitt over blødningene og vurderte å fjerne den. Heldigvis gjorde jeg ikke det, for etter dette hadde jeg ikke mensen eller bøldninger/smerter i det hele tatt. Jeg var kjempefornøyd! Når jeg fjernet spiralen gikk det 4 mnd før jeg var gravid med tvillinger:-) Jeg anbefaler hormonspiral!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...