Gå til innhold

Celleprøve etter å ha blitt gravid?

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som har tatt celleprøve (for å sjekket at man ikke har kreft) etter at man har oppdaget at du er gravid? Legen min foreslo at jeg skulle ta en slik prøve, da det er ca 2 år siden jeg har tatt en slik. Jeg er usikker, og redd for at det kan skade spiren min på en eller annen måte. Jeg er 6+2, og når jeg evnt. tar testen er jeg 7+2.

Fortsetter under...

Joda, det er vanlig. Når man tar GU så tar de celleprøve og bakterieprøve. Hvis du har tatt celleprøve tidligere dette året, så slipper du.

Jeg tok celleprøve og bakt.prøve i januar. Og da jeg var til legen i september nå, og hadde GU på 1.kontroll, så ville han ta ny bakterieprøve for å se at alt var bra der inne, Men trengte ikke ny celleprøve. :)

Annonse

Hei!

Jeg tok celleprøve av livmorhalsen hos fastlege da jeg var på første kontroll.

Ba om utskrift av resultatet hvor det stod at det var plateepitel av ukjent årsak og at det anbefaltes ny prøve innen 6 mnd. Jeg ble selvsagt litt bekymret og tok med svaret til gyn, han sa jeg fint kunne vente med ny prøve til etter fødselen da resultatet ofte vil vise forandringer under en graviditet.

Han sa også at det er helt ufarlig og ta celleprøve selv om man er gravid, eneste er at man kan bli unødig bekymret da det kan komme litt blod etter u.s.

Ble litt langt svar det her, men konklusjonen er at det gikk helt fint med meg:)

Da jeg var gravid første gangen så tok legen GU og celle og bakterie prøve,tror det er helt vanlig;o) JEg var da 6 uker på vei.

Jeg regner med at legen tar disse prøvene denne gangen også;o)

IKKE TA DEN PRØVEN NÅ!!!!!!!!!Jeg fikk høre av legen min at en slik prøve kan øke sjansene for SA betraktelig siden de må skrape på livmortappen.Vent med den prøven til etter at du har født istede!!!!!!

Huff nei vil ikke skremme noen...det beklager jeg...

Men fastlegen min sa at det ikke er lurt å ta den under graviditet.Kanskje det har noe med om man har mistet før,men det var iallfall det han sa....Unskyld visst jeg skremmte noen,var ikke min mening altså...

Annonse

I en brosjyre jeg fikk hos legen stod det faktisk at det er anbefalt å ta den i begynnelsen av svangerskapet og at det stort sett er rutine. Legen min er stort sett veldig oppdatert. Jeg tok den da jeg var på kontroll i syvende uke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...