Gå til innhold

Flere her som..?

NydeligeGuttenKom05.03.07

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer på... Hvor mange her jobber like mye nå som før dere blei gravide?

Jeg jobber 100% i en stressende jobb, har fått beskjed om at hvis magesmertene ikke gir seg, (hatt litt vondt i magen i det siste, som kan komme av stress) så må jeg sykemelde meg helt eller halvt... Er også utrolig sliten etter jobb, mye vondt i bena.. Men syns det er vanskelig.. Føler meg jo ikke akkurat syk.. Hvor "syk" må man være for å sykemelde seg? Stress er vel ikke akkurat det beste for fosteret..

Men er jo "bare" halvveis, å har jo ikke lyst å bare gå hjemme helt til fødselen, men gjør jo seff det som er best for babyen..!

Flere som føler at det er litt vanskelig å gå til det skritte å sykemelde seg?

Hadde satt pris på flere synspunkter=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

dette har vært heftig diskutert tidiligere her....

Hør med legen din han vet nok hva som er best...

Jeg har sagt før at man burde ha litt livskvalitet, og blitt totalt nedstemt på det.

Hadde jeg vætr deg, ville jeg fått delvis sykemelding og resten avktiv, sånn at du åp "gode" dager kan jobbe litt mer.

Skulle du føle deg bedre etter hvert, jan det jo hende du kan øke til 100% senere :-)

Lykke til

Skrevet

Jeg og jobber like mye som for.. Jobber fra 9 til 5 og det er ikke det at der er saa lange arbeidsdager men det blir mye sitting og jeg faar veldig vondt i ryggen og hoftene av det saa jeg synes det nesten er litt vanskelig aa gaa til tider..

Spydde til og med hver dag fra uke 6-uke 18 flere ganger om dagen uten at jeg hadde sykemld.. Satt og spydde paa jobben og var saa daarlig at jeg var helt fortvilet..Vet ikke hvorfor jeg ikke gikk og ba om sykemld men snakket med legen om at jeg var saa daarlig og da sa han bare at det var helt vanlige graviditets symptomer.. Ja det er greit nok det, men naa som jeg ser tilbake skjonner jeg ikke hvordan jeg orket det. Satt med hodet i soppel spannet mellom telefoner og konferanser.. Kommer aldri til aa gjore det igjen, neste gang skal det bli full sykelmld det kan jeg love deg.. Alt jeg hadde var to dager vekke fra jobben...

Jeg og var saa redd for aa ikke vaere syk nok og alle vet jo at kvalme og trotthet er normale svang.sympt.. Men du kan jo sporre legen om dere kan prove med halv sykemld forst en periode for aa se om det hjelper.. Det kan jo hende at du bare trenger littegrann mindre ansvar og litt mer hvile..

Lykke til..

Skrevet

jeg jobber 100% ennå, er i uke 17. Jobben min er ikke spesielt stressende for tiden men er sliten likevel. Har en datter på ett år og hus å holde i orden. Da går kveldene og helgene med til å komme seg. Jeg skal prøve å jobbe fullt ut november så kan det hende jeg må jobbe redusert. Jeg tror jeg burde jobbet litt mindre allerede nå men synes at det er veldig vanskelig å gå til legen og be om sykemelding akkurat som deg.

Sist jeg var gravid presset jeg meg og jobbet helt til siste slutt, ble kun sykemeldt 50% de siste to ukene før permisjon. Jeg hadde masse kynnere og var fryktelig sliten, det orker jeg ikke nå.

Du må kjenne etter selv hva som er rett for deg. Snakk med legen din, du og barnet ditt er myyye viktigere enn jobben!

Skrevet

Jeg er 25+6,og ble i denne uka sykmeldt 20 % pga stress på jobben.Jormora anbefalte det, og sa at det va bedre at jeg sykmeldt meg litt enn at jeg plutselig måtte bli sykmedt 100%,noe jeg absolutt vil prøve å unngå.

Du trenger jo ikke å sykmelde deg helt, 1-2 dager i uka kan ha en positiv effekt.da kan du kanskje yte mere de dagene du er på jobb?

Skrevet

Jeg ble 50 % sykemeldt for 1 mnd siden. Legen ville 100 %. Sliter med bekkenløsning og kynnere.....

Glad jeg valgte 50% for det fungerer så bra og arbeidsgiver er så fornøyd ;o)))

Skrevet

Jeg er ikke så langt kommet i mitt sv.skap, men har et lite tips av erfaring fra forige sv.skap. Da jobbet jeg 100% og vell så det i hele sv.skapet. Var ikke borte en eneste dag, fordi jeg var selvstendeig næringsdrivende. Men på slutten fikk jeg beskjed fra jordmor og lege at jeg måtte begynne å ta det med ro, fordi stresset hadde fått fram symtomer på sv.skapsforgiftning, og jeg lå i faresonen. Fosterlyden var også til tider noe ugjevn. Fødselen kunne derfor på grunn av dette komme for tidlig.

Jeg fødte en kjempefin og vellskapt gutt tre uker for tidlig. Og i ettertid har jeg tenkt på hvor mye som egentlig kunne ha skjedd om jeg ikke slappet litt mer av på jobben. Det er jo noen skjøre nurk som er verd å ta hensyn til.

Lytt til kroppen jenter og tenk også på den lille.

(Yrket var for øvrig blomsterdekoratør.)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!

Litt greit å høre andres synspunkter som er i samme situasjon!

Er litt vanskelig å bare sykemelde seg litt på jobben hos meg.. Så jeg får se hva som skjer utover.. Skal i hvertfall lytte til kroppen! Den lille betyr alt=)

Skrevet

hei..jeg har det akkuratt som før...jeg jobber 110 prosent nesten...jobber 6 dager i uken..noen ganger 7....det er stressende og slitsomt..mye press..jeg er selv daglig leder..så er mye mas...jeg får vondt når jeg jobber og stresser...så jeg tror jeg må vurdere ting her snart...

håper du finner ut av det...lykke til

Skrevet

Har du blitt anbefalt å ta sykemelding bør du gjøre det. Det er jo lurt å høre på noen med erfaring!

Jeg har også en hektisk jobb i media, men jeg synes det er veldig kjekt. Tror det hjelper på å holde meg frisk og rask når stresset kommer. I tillegg er jeg frilanser, og ganske redd for å være borte for mye, iom at det ikke er noe fast.

Skrevet

Jeg er nå 28 uker på vei, og har vært 100% sykemeldt i over en måned nå, pga en stressende jobb. Var helt utslitt, har i tillegg fått bekkenløsnig, og jeg kjenner det er veldi godt for kroppen min å bare være hjemme å ruge. Jeg synes så absolutt du er syk nok til å sykemelde deg. Det er vanskelig å be om den første sykemeldinga, men når det er gjort går alt mye lettere. Når du har en så stressende dag at du får kynnere flere ganger i løpet av arbeidsdagen, bør du sykesykemelde deg, for disse kynnerne kan utvikle seg sånn at fødselen starter altfor tidlig. Ikke bra. Din jobb akkurat nå er å bære frem et barn, og du skal tenke på deg selv og barnet du bærer. Jeg håper ting ordner seg for deg, og ønsker deg all lykke videre.

Skrevet

Tusen takk for mange fine svar=)

Men noen her som veit hvordan det da er med penger i permisjonen? Jeg hadde tre dager i uke på jobb frem til august i år (hadde da jobba et år de tre dagene + noen ekstra timer i uka i samme jobb). Å nå i august fikk jeg ny kontrakt med 80%, mand.-tors. Men jeg har jobba 100% helt siden august. Men den siste dagen i uka blir jo bare ekstra, så den forsvinner jo i og med at jeg ikke har den i kontrakten.. Defor ville jeg jobbe så mye som mulig av disse fredagene frem mot permisjonen.. Men regner de da et gjennomsnitt siden jeg ikke har fastlønn? Jeg er jo fast ansatt.. Men det man får når man er sykemeldt, er det det samme som man får i permisjonen sånn ca.?

Huff.. skulle ønske ikke alt, eller det meste hadde med penger å gjøre, men det blir jo til det.. Ikke akkurat billig å leve..

Dette ble litt rotete, men håper noen skjønner!

Skrevet

Jeg jobber egentlig i barnehage med småbarn fra 0-3 år. Sier seg vel nesten selv at jeg ble sykmeldt tidlig. Begynte å få vondt i ryggen fra 8. eler 9.uke, og har vært sykmeldt siden. Hadde så vondt da jeg kom hjem fra jobb, at jeg måtte ligge i sengen hele kvelden og helt til dagen etter. Snakket med legen om det, og han sa at et svangerskap ikke skulle være sånn. Jobben fikk ikke slite meg ut i svangerskapet, sa han. Og han ba meg huske på at jeg skulle ta meg av et barn etter ni måneder, og at det ville vært veldig kjipt å ikke kunne løfte det pga av dårllig rygg forårsaket av jobb i svangerskapet. Så jeg blir sykmeldt en måned om gangen, og legen tror ikke jeg kommer til å jobbe før etter mamma-permisjonen. På en måte synes jeg dette er deilig, for jeg får tid til å hvile og gå turer, og jeg gjør det med glede.Sier til sjefen på jobben at jeg er i fin form, og koser meg med å være hjemme. Ingen grunn til å spille syk, når det er jobben som forårsaker det syke. Sier det som det er jeg, og sjefen ba meg nyte denne tiden og tenke på meg selv og barnet. Dra på kafe, sa hun... og det skal jeg gjøre!!

Skrevet

Jeg har sagt det mange ganger før,og sier det igjen, at ingen takker deg for heroisk innsats på jobben mens du gikk gravid og hadde masse plager og vondter og var sliten. Det skjer ikke!!!

Jeg mener at alle burde lytte til seg selv under graviditeten. Når man føler seg sliten og at det blir for mye,så snakk med legen. Finn ut en løsning ang sykmelding/delvis sykmelding.

Det går an å jobbe halv dag (iallfall enkelte arb.plasser) kortere dager,halve uker, alt er mulig.

Arb.giver HAR PLIKT til å legge til rette for at du skal kunne arbeide lengst mulig.

Jeg selv nøler ikke med å kontakte legen ang. sykemelding, for det er faktisk jeg selv som vet best.Jeg har vært s.m siden jeg ble gravid til jeg var over 12 uker,pga div plager+ at jeg mistet i sommer,var redd det skulle skje igjen..

Jeg vet at vi har mest igjen for det,om så hvor glad vi er i jobben og arb.giver.

*GlaGla*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...