Gå til innhold

Stoette fra Norge i utlandet

BarniHodet og enihverarmkrok

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Wurm!

Nå er det ekstremt lenge siden du svarte på denne tråden, men jeg håper du fremdeles er medlem i BIM.

Jeg har bodd i Tyskland i over 7 år nå, og er "endelig" kommet så langt at min partner og jeg har satt i gang "prøving" :-)

I denne sammenhengen kommer sprørsmål opp, da jeg, hvis jeg starter familie her nede, antagelig ikke kommer til å flytte hjem til Norge igjen.

Får jeg spørre deg om dine erfaringer?

Jeg har fremdeles ikke meldt flytting til utlandet, men har jobbet og skattet her nede hele tiden. Hvis jeg melder flytting, skal jeg da melde nåværende dato eller "tilbakedatere" til 2001...? (Norsken min blir ikke bedre av å bo her nede ;-)

Vet du om man kan få noen problemer med skatt/trygd siden man ikke har meldt flytting i flere år?

Ville vært veldig takknemlig over et kort svar med dine erfaringer, hvis du har tid og ork!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det lenge siden siste innlegg på denne tråden, men tenkte jeg likevel skulle svare. Jeg er ingen ekspert på området, men vet at det er to forskjellige "utflyttinger" man må melde/ søke om. Det ene er selve bostedsaddressen, dette er ikke noe problem å melde om til folkeregisteret. Derimot må man søke om skattemessig utflytting. Dette må altså søkes om, man kan ikke bare melde fra. Det tar gjerne tre år hvor man leverer selvangivelse til begge land før dette innvilges. Men det finnes avtaler slik at man unngår dobbeltbeskatning på inntekt. Eier man derimot eiendom/ akjser etc i norge kan man nektes skattemessing utflytting. Dette er derimot ikke noe stort problem, bare papirarbeid da man må levere to selvangivelser. ( det samme gjelder hvis man har inntekt i norge).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...