Gå til innhold

Stoette fra Norge i utlandet

BarniHodet og enihverarmkrok

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke rettigheter har man til pengestoette i forbindelse med graviditet og foedsel hvis man bor i utlandet?

Har det sammenheng med hvor lenge du har bodd der, eller om du har meldt flytting eller ikke? Har det noe aa si hvis du er gift eller ikke?

Kan noen gi meg litt info?

Er ikke gravid enda, men proever. Er ogsaa nygift.

Tusen takk paa forhaand!

Skrevet

Har du meldt utflytting har du ikke rett pá noe annet enn det du fár i fra det landet du bor i. Ikke engangsstótte eller barnebidrag eller fódselspenger eller noe fra Norge.

Har du ikke meldt utflytting sá fár du alt dette da de ikke vet at du bor i utlandet. Men da er det jo á gamle litt da......

Jeg bor og skatter i Spania og har fódt 2 gutter her nede (i fjor og i ár) og har kun rett pá det jeg fár herfra.

Angáende det á vaere gift eller ikke. Det tror jeg ikke har noe á si. Men er du f.eks. alenemor sá har i hvertfall Spania stótte for det.

Bor du her nede eller? Ser jo av nicket ditt at det er spansk (eller portugisisk)?

Skrevet

Bor i Barcelona. Har akkurat gifta oss, og maa jo melde fra om det til folkeregisteret, men maa jeg da ogsaa melde flytting?? Er det lurt for noe i det hele tatt i tilfelle? Eller kan jeg bare vaere gift og bo her, uten at jeg trenger aa melde flytting? Jeg er jo innskrevet her, empadronada, og i seguridad social, men det vet de jo ikke hjemme?!

Off... saa mye styr!!!

Og her i spania faar man jo omtrent null stoette! Og vi trenger det, fordi vi bare har ei loenning i huset!

Skrevet

glemte aa si TUSEN TAKK FOR SVAR!!!!!!

Skrevet

Jeg bor oslo i Barcelona, gift med spanjol og fikk førstemann nå i august. Er ikke mye støtte man får her nede nei.. Jeg har meldt utflytting og har dermed ikke krav på noe fra norge. Det du eventuelt kan gjøre for å fortsatt ha rett på støtte fra norge er å studere over nett, eller melde deg opp til eksamen og lese på egenhånd ( du må nok også avlegge og stå på eksamen, hvis ikke er det mulig stønaden blir omgjort til lån.. kan ikke helt regelverket på dette.. sjekk lånekassen). På denne måten "lurer" du jo ingen, og trenger ikke melde utflytting, bare adr.forandring. Ellers må du jo etterhvert melde flytting hvis dere skal bo her..

Har dere giftet dere her eller i Norge? Bor du i Barcelona by eller i områdene rundt?

Skrevet

Skulle stå at jeg også bor i barcelona da.. ikke oslo... skal hjem til uka og gleder meg masse :) :) :)

Skrevet

Jeg hadde litt brevveksling med Folkeregistret i Norge som jeg sender deg kopi av, kanskje det oppklarer litt.....

Til Folketrygdekontoret for Utenlandssaker:

Kan dere være så snille og svare meg på følgende?

Jeg har jobbet og skattet til Spania i X år, men ikke meldt utflytting fra Norge. Grunnen er at jeg ikke har hatt fast kontrakt, og ikke visste om jeg var nødt til å melde utflytting eller ei. Ná har jeg ENDELIG fast kontrakt, og lurer nå på om jeg skal/bør melde utflytting fra Norge?

I mars skal jeg føde mitt første barn her nede i Spania, og lurer på om

jeg har rett til fødselsstønad fra Norge, evt. et engangsbeløp? Gjennom

den spanske stat har jeg krav på 100euros i måneden fram til barnet

fyller 3 år,men lurer på om jeg oxo har rett til noe fra Norge? Og evt. hvis ja, hvilket skjema må jeg fylle ut?

Svar fra Folketrygdekontoret:

For å ha rett til fødselsengangsstønad eller fødselspenger fra Norge må

man være medlem i den norske folketrygden. Tar man seg jobb i et annet EØS-land (uavhengig av om man har meldt flytting) går man ut av folketrygden og blir omfattet av trygdelovgivningen i det landet arbeidet utføres.

Jeg kan altså ikke se du vil ha rett til noe fra Norge.

Når det gjelder spørsmålet ditt om å melde utflytting må du sjekke dette med folkeregisteret. Du trenger ikke melde fra til vårt kontor.

Ná forstár jeg det sánn at du Deseando ikke jobber her nede, sá da er du vel heller ikke registrert som jobbende i et EÓS-land, sá da har de jo kun registrert at du er og har jobbet i Norge. Du kan jo gamble pá det, men det er jo for jaevlig á eventuelt bli tatt pá fersken senere....

• 3 uker senere...
Skrevet

men det er jo ikke ulovelig å motta støtte bare fordi man bor i et annet land? man har jo krav på støtte om man er norsk student og bor i utlandet...

Skrevet

Nei, det er ikke ulovlig á bo og studere i utlandet og fá stótte hjemmefra. Men hvis du flytter til utlandet for á bo og jobbe sá kan du gjóre det en viss tid uten á melde utflytting, men etter 6 mnd (tror jeg det er det som stár i lovene/reglene) sá má du melde utflytting. Som sagt ikke helt sikker, men jeg vet at du til slutt má melde utflytting, var selv nemlig veldig treg med dette (etter mange ár) og fikk beskjed om at jeg fikk gjóre det snarest for á ikke komme i problemer med folketrygden og skatteetaten. Poenget er nemlig det at hvis du bor og skatter i et annet land sá faller du inn under trygdereglene i det landet du bor i.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Du maa ikke melde utflytting nei, uansett hvor lenge du har bodd i utlandet. Det er faktisk omvendt.Det er utrolig vanskelig aa melde utflytting fra Norge, selv om man bor i utlandet lenge. Det er mye som spiller inn her.. Maa og si (ja er litt forbanna paa Norge for dette) at man har nesten ingen rettigheter oekonomisk fra Norge uansett da.. Ikke faar man ledighetstrygd osv.. Men likevel faar man ikke melde utflytting.>har selv proevd dette i flere aar, uten hell. Det er rett som du sier da at du skal innrette deg etter de trygdereglene i det landet du bor, og evt betale skatt i det landet du bor i, men dette skal foeres paa din selvangivelse. Dette for aa hindre dobbelbeskatning og skatteunndragelse.

Skrevet

Jeg hadde ikke problemer med á melde utflytting :o) Det tok meg 10 minutter med trygdekontoret pá hjemstedet mitt. Og ikke trengte jeg á oversette jobbkontrakt, husleiekontrakt og slike ting heller. For mátte jeg ha gjort det sá hadde det blitt svindyrt. Tror det kan avhenge sterkt av hvor du hórer til.

Jeg sluttet á levere inn selvangivelse i Norge fra det áret jeg flyttet til Spania. Og har aldri hatt problemer med ligningsmyndighetene pga dette.

Ledighetstrygd fár du hvis du har meldt deg arb.ledig i Norge fór du drar til utlandet. Jeg fikk denne trygden de fórste 3 mánedene da jeg dro. Men jeg visste mye mer om disse reglene enn aetat pá hjemstedet mitt........

Skrevet

heisan!

jeg bor ogsá i Spania. jeg meldte midlertidlig flytting til Spania og fikk innvilget barnetrygd (alenemor) for et ár...

Skrevet

Da har du vaert heldig memo, for jeg har proevd i flere aar aa melde utflytting men de lar meg ikke gjoere det..Og naa som jeg er saa og si selvstendig naeringsdrivende, er jeg skattepliktig til Norge (glad for det sann sett da skatten er lavere enn her), men faar ingen rettigheter i Norge da,saa jeg blir litt lei av skattestaten vaar til tider ja..

Skrevet

Hei,

jeg kan ikke helt skjoenne at det er vanskelig aa melde utflytting fra Norge? Jeg meldte flytting til Folkeregisteret paa vanlig maate. Saa lenge man har finansielle forhold i Norge (Laan, bankkonto etc.) maa man levere selvangivelse, men ikke skatte til landet hvis man er vanlig loennsmottager i et annet EU-land. Jeg har naa ingen bankkontoer eller noe igjen i Norge, etter 8 aar i Tyskland, og maa naa heller ikke levere selvangivelse.

Jeg skatter kun til Tyskland og derved synes jeg der et helt greit at jeg ikke har noen rettigheter i Norge lenger, men maa forholde meg til det landet jeg faktisk bor og arbeider i. Hvis man er student eller oppholdet er midlertidig, er det naturligvis helt anderledes - da har man jo ikke "flyttet" paa den maaten jeg har gjort det.

Hvis jeg er paa ferie i Norge og maa til lege der, saa faar jeg regning paa det fulle beloepet av legen, som jeg maa betale selv, og kreve tilbake fra min forsikring i Tyskland. Det har skjedd et par ganger og gaatt greit - man maa bare passe paa aa faa detaljerte regninger med diagnose paa.

Skrevet

Heisann Wurm!

Er enig med alt du sier her. Men jeg har faktisk bankkonto i Norge, og má ikke levere selvangivelse. Og jepp, det er bevegelse pá den kontoen :o) Men det er jo ingen lónnskonto da....

Kanskje snart?

Jeg rekner med at alt avhenger av saksbehandler og kontor du tilhórer? For jeg tror kanskje de er mer "liberale" med regler for utflytting og slikt pá smákontorene rundt omkring i bygdene?? Men rekner med at du kanskje har vaert sá uheldig á fá en skikkelig dritt som saksbehandler nár du har próvd?

Skrevet

Hei Memo!

Kan hende det er lettere paa bygda - jeg hadde Oslo som siste bostedsadresse i Norge. Du har nok rett i at alt kommer an paa saksbehandleren. Mange av dem er ikke akkurat lette aa ha med aa gjoere, iallefall hvis man faller litt utenom malen for hva som er vanlig.

Der var litt rart aa ikke maatte levere selvangivelse mer, for aa vaere aerlig. som om et av de siste baandene til hjemlandet ble kappet. Den tyske selvangivelsen er en utfordring saa er nok tilsist glad jeg bare trenger aa bekymre meg for et land.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei

Jeg er mildt sagt forvirret. Bor og er gift utenfor EØS. Fikk et barn for et år siden i utlandet, søkte om engangstøtte, fikk ikke. Begynte å studere med lån fra Lånekassen, søkte om barnetrygd, fikk ikke.

Nå venter vi barn nummer to i juni, er det noen vits å søke om engangstøtte igjen?

Hvilke fordeler får jeg ved å melde utflytting, skal jeg da slippe å betale skatt til Norge, både formuesskatt og inntekt på utleie av bolig,. dag betaler jeg mye skatt til Norge, og synes det er litt surt fordi jeg ikke får motta noe støtte når jeg får barn i utlandet.

En annen ting er at dersom kan har bodd i Norge frem til man er ca 36år, vil man ha rett til alderspensjon fra Norge (med dages regler). Vil denne regelen falle bort hvis man melder utflytting?

Personlig er jeg nesten redd for å sende disse spørsmålene til Folketrygden fordi jeg er redd for evt å miste noe jeg kunne ha rett på, selv om jeg jo foreløpig går i kraftig minus etter at skatten er betalt.

Kan noen hjelpe?

machen

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på reglene hvis man ikke har meldt flytting til utlandet selv om man bor der. Selv meldte jeg flytting til Skottland for 7 år siden og hadde ingen problemer med det. Så lenge du ikke eier eiendom eller har noe arbeidstilknytning til Norge så kan de ikke nekte deg. Har fortsatt studielån :-( og bankkontoer og aksjer i Norge og må ikke levere selvangivelse heller. De får årsutgaven og det er alt. Betaler kun skatt her heldigvis.

Men sjekket reglene nå og jammen meg har de gjort det vanskeligere å melde utflytting. Fant denne linken på skattedirektoratet, vet ikke om det hjelper

http://www.skatteetaten.no/Templates/Artikkel.aspx?id=10408&epslanguage=NO

Og denne til Nav som forklarer støtte i utlandet

http://www.nav.no/1073748693.cms

Her står det også om medlemsskap i folketrygden.

Håper dette hjelper.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei,

naar du eier og leier ut eiendom i Norge, maa du fortsatt skatte for det. Men som du sier saa har du jo ingen rettigheter mer, saa jeg ville kontaktet NAV utland, og be dem skrive et skriv om at du skal slippe aa betale trygdeavgiften. Den er jo 7,8 %, og naar du da ikke har trygderettigheter likevel (antar jeg??) saa er det ikke vits i aa betale den.

Det gjorder hvertfall jeg. Jeg fikk ikke ledighetstrygd fordi jeg bodde i utlandet (maatte flytte hjem foerst noe som var uaktuelt) og har ingen andre krav paa trygder heller, saa da er det jo ikke vits aa betale den avgiften og det var de enig i, og de skrev et brev til Likningskontoret og meg om at jeg skulle slippe det.

Jobber du?

I tillegg saa sier loven at du skal innrette deg etter det trygdesystemet i det landet du bor i...Saa har du sjekket der hva du har krav paa??

Skrevet

Hei Memo,

ja har vel kanskje vaert litt uheldig ja..Har faatt brev etter brev hvor det staar at man ikke "bare" kan melde utflytting saann uten videre, og at jeg fortsatt maa skatte til Norge i X antall aar etter at jeg har flytta og bla bla bla.. Ga opp til slutt jeg.. Saa naa skatter jeg til Norge, men vet ikke hvorfor for jeg faar jo ikke en dritt igjen for det og blir litt irritert paa akkurat det da..

Skrevet

Memo, skatter du da i Spania?? Fikk du selvangivelse fra Norge? Og har du kontoer etc i Norge?

Skrevet

Hei,

Ja man kan jo ha frivillig medlemsskap i Folketrygden, men det er nesten ikke verdt det for det er vannvittig dyrt!! Naar jeg ble fortalt hvor mye det kosta saa var det bare aa glemme.. Hadde ikke raad rett og slett

Skrevet

Jeg skatter til Spania ja - har gjort det siden jeg flyttet nedover hósten 2001. Fikk jo norsk selvangivelse sendt til den adressen jeg hadde i Norge, men fikk foreldrene mine til á skrive under pá den og oppgi null i inntekt - hadde jo ingen inntekt i Norge - og dette var fór jeg meldte utflytting.Gjorde det faktisk i mange ár. Det siste áret har den norske selvangivelsen kommet til min bostedsadresse her i Spania, men jeg har kastet den - da jeg er utflyttet og ikke har noen forbindelse med norge nár det gjelder inntekt og beskatning.

Har ei venninne her nede som gjorde det motsatte - pá den norske selvangivelsen fylte hun oxo ut det hun tjente i Spania, og fikk store problemer i flere ár etterpá - da de nektet henne utflytting til Spania, og dobbeltbeskatning. Mátte tilslutt sette advokat pá saken, og det ble lóst, men etter mye om og men.....

Har ikke noe kontor i Norge, da jeg ikke er selvstendig naeringsdrivene her nede.

Men som nevnt tidligere tror jeg det har mye á si hvilke folk som sitter pá ligningskontoret i Norge. Jeg kommer fra et lite hól utafor Trondheim, og der var det ikke noe problemer á melde utflytting i det hele tatt - mátte ikke en gang oversette jobbkontrakt eller noe.....

Skrevet

Mente ikke kontor Memo. kontoer, som i bank kontoer....?

Skrevet

Jepp, har en brukskonto i Sparebank1 - og den har jeg alltid hatt. Kjekt á ha for de i Norge hvis de vil sette inn pengegaver, og for meg :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...