Gå til innhold

Hva feiler det enkelte leger?

Anbefalte innlegg

Jeg blir så sinna.

I dag har jeg lest enda et innlegg, der legen bare har sagt at "ja, dette er helt sikkert en abort, du får bare se hva som skjer". Hva feiler det leger som kan si noe sånt, UTEN å være sikker.

Jeg opplevde det samme for ca en mnd siden. Hadde hatt litt blødning, og var selvfølgelig veldig redd, men fattet når jeg kom til legen. Der tar vi en veldig ubehagelig GU, og legen sier bare at hun tror livmorhalsen har åpnet seg, og at dette mest sannsnlig er en abort, jeg blir SÅ lei meg, hadde aldri trodd at jeg skulle gråte hos legen, men jeg stortutet. Det eneste hun hadde å si, selv om jeg var helt knust, var at dette var helt naturlig, skjedde med mange, og at jeg ikke måtte prøve igjen før etter 3 mnd. Hade bra. HVORFOR sier leger sånne ufølsomme ting??? Har de ingen respekt for at vi faktisk har blitt glade i det lille frøet som ligger der inne? Jeg var på UL dagen etter, og der var alt i sin skjønneste orden, livmorhalsen var lang og LUKKET. Det må jo bety at legen som undersøkte meg ikke har peiling, og da kan hun da ikke bare si at det blir en abort. NEI, jeg blir gal av leger. Har helt klart bestemt meg for å forholde meg til Jordmor resten av svangerskapet.

Huff, skikkelig hormoninnlegg. Men jeg mener at leger må respektere at vi blir glade i det lille frøet vårt, og ikke leke med følelsene på den måten.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6826402-hva-feiler-det-enkelte-leger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff at leger kan være så umennesklige.

Der var jeg veldig heldig i mitt første svangerskap hadde en lege som var helt fantastisk.

Da jeg var på kontroll i uke 11/12 fikk jeg det plutselig for meg at noe var galt for jeg hadde ingen symptomer og verket mye i magen, og da fikk jeg klar beskjed fra legen at slike tanker skulle han ikke ha noen ting av for dette kom til å gå så bra atte.

Og så fant han fram en slik maskin for å prøve å finne hjertelyder fra babyen, han advarte meg at det ikke var sikkert at han kunne finne noe men at han skulle prøve så godt han kunne.

Han holdt på i ca 5 minutter og så fant han et fantastisk dunkende hjerte og sa bare da at der ser du det var det jeg sa dette skal gå bra.

Det er leit å høre om så mange som har vonde opplevelser i forbindelse med abort og legebesøk. Jeg tror at for legene er det omtrent dagligdags at folk mister sin lille spire, og for mange er det nok umulig å forstå hvor knyttet man blir til det lille frøet så fort. De har vel oftest en medisinsk tilnærming til det meste, tror jeg.

Selv hadde jeg et flott møte med legen og alle på sykehuset da min ma ble oppdaget. Jeg ble ivaretatt på beste måte, legen ble oppriktig lei seg på mine vegne og hun var nær og god mot meg på en profesjonell måte. Hun forsto sjokket mitt og lot meg gråte og svarte godt på alt jeg spurte om. Det gjorde jo ikke selve ma-opplevlesen noe bedre, men mange ganger har jeg tenkt hvor takknemlig jeg er for at jeg ble ivaretatt så godt hele veien. En god opplevelse midt opp i alt det andre vonde.

Så det finnes gode leger også! Det er bare så synd ikke alle får møte dem!!!!

Dette er fordi:

1. De fleste leger (merk;de fleste, ikke alle) utdanner seg til lege pga. prestisje, høy status i samfunnet og høy lønn, ikke pga. omsorg for å hjelpe folk.

2. Det er et stort nederlag for de fleste leger å innrømme feil, de skal jo kunne alt, derfor trekker de ofte feil konklusjoner istedenfor å innrømme at "dette kan jeg ikke" og evt. spørre andre om hjelp.

3. Sosial omgang, empati og kommunikasjon er vel ikke akkurat de fagene det fokuseres for mye på på legestudiet tror jeg, er ihvertfall mange som da hoppet over den forelesningen. Som nevnt i pkt 1 er det ikke dette som er hovedfokuset akkurat.

4. Som følge av manglende evner nevnt i pkt 3 klarer mange leger ikke å trøste når de frembringer dårlige nyheter.

5. Mange leger kan ikke nok om f.eks. graviditet, så en jordmor er nok absolutt å anbefale med mindre man trenger en sykemelding...

Godt vi har internet også, alt jeg nå kan om graviditet har jeg lest på internet, legen sa ikke at jeg bør ta folsyre engang....

I fare for å erte på meg gravide leger eller legestudenter nevner jeg igjen at dette ikke gjelder alle leger, men nok mange, mange leger dessverre... Og de bør tåler denne kritikken, de får jammen meg godt nok betalt og får tenke at kritikken er "innpakket" i lønna....

Enig med hovedinnlegger..

Synd og si det Tina, men almennpraktiserende leger har ikke PEILING på GU.. Har skjedd litt for mange ganger med fler jeg kjenner, og jeg stoler ikke på bedømmelsen til fastlegen. Jeg reiser til privat gynekolog på undersøkelser..

(Som tileggsopplysning har legestudentene max 5 forelesninger med etikk i løpet av 6 år..... De burde ha 50 timer MINST.....)

Bra det ikke bare er meg som føler det sånn da...

Jeg må få si at den legen som tok innvendig UL på meg på Ullevål var verdens hyggeligste dame. Hun visste nøyaktig hva hun gjorde, og gjorde opplevelsen mye bedre. Jeg fikk sånn sjokk når jeg så hjertet banke, fordi fastlegen var bombesikker på at dette hadde gått galt. Men hun forklarte og viste og snakket meg igjennom hele undersøkelsen :)

Så, dette gjelder ikke spesialistene, men fastlegene som bør være litt mere forsiktige med måten de ordlegger seg på, og ikke gjette når de ikke vet.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...