Harald Ripultfør Skrevet 25. oktober 2006 #1 Skrevet 25. oktober 2006 Jenta mi er 5 dager gammel, og har fått pupp hele tiden. Når vi lå på sykehuset fikk hun litt NAN av pleierne i tilegg i begynnelsen fordi melka mi ikke var kommet ordentlig i gang. Jeg ammer annenhvert bryst hver gang, og jeg lar de alltid luft-tørke etterpå. Alikevel blir de så såre at jeg sitter å biter tenna sammen for å ikke skrike når hun ammer. Det kommer verk ut av de, og blør også litt.. Jeg har så lyst til å gi opp, og bare gi MME. Er det veldig galt av meg?
Blomman Skrevet 25. oktober 2006 #2 Skrevet 25. oktober 2006 Da har du ikke fått god nok hjelp med ammingen! Man skal ikke bli sår hvis man gjør det riktig. ta kontakt med ammehjelpen slik at du får rettet på ammestilling /sugetak. Klart man blir oppgitt av å være sår! men ammehjelpen kan kankje komme hjem til deg. ikke gi opp enda - alt håp om vellykket amming er ikke over
Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #3 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg anbefaler deg å prøve å gi det en sjanse, jeg tror det er ganske mye jobb med å vaske og koke flasker og blande til om natta osv også. Men det er et valg du må ta selv. Jeg slet med sår på brystene i seks uker, fatter egentlig ikke at jeg holdt ut, men var sta. Fikk kjempefin hjelp av ammepoliklinikken på sykehuset, gode venninner og ammehjelp. Og her inne! Få snakket med noen som kan om dette, viktig med hjelp og støtte for dette er tøft. Viktig i en slik situasjon (dette hjalp meg): *rett ammeteknikk *lufttørk med en dråpe mm på brystvortene *du kan bruke litt PureLan i tynt tynt lag om det er sår *hvis du har åpne sår som ikke vil gro, få sjekket for bakterier (må ha antibiotika da), få behandling med en gang *du kan bruke ammeskjold (apoteket) for å beskytte brystvortene (brystvortene blir stående ut i "det fri"), evt. albueskjell (her blir brystvortene liggende beskyttet med litt melk inni) Dette blir bra etterhvert. Ønsker deg lykke til!
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 25. oktober 2006 #4 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg sier som Blomman: Du har ikke fått god nok hjelp! Her er det noe som ikke er helt riktig! Ta kontakt med en ammehjelper på telefon med det samme, du finner telefonnumre på www.ammehjelpen.no - prøv å finne noen i nærheten av deg. Om du synes det er vanskelig, send en mail. Du bør egentlig ha et hjemmebesøk, så får du hjelp med teknikken. Ofte kan det se veeeldig riktig ut, og så er det bare en bitteliten korrigering som skal til før det er helt riktig. Om du vil ha hjelp til å finne ut hvem du skal kontakte - rop på fjummsi!
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 25. oktober 2006 #5 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg føler sånn med deg! Du beskriver meg i starten.... Jeg fikk masse hjelp, men var sent i gang med melken, hadde bare råmelk...Resultatet var at jeg hadde en desperat sulten baby i 5 dager som konstant hang på puppen...Ble veldig sår, blødde, fikk skorper (som babyen måtte suge seg igjennom hver gang hun skulle ha mat,- hvilket hun skulle hele tiden)... Grusomt slitsomt...Og nesten vondere enn å føde ( hvilket jeg gjorde i 47 timer,ikke gøy det heller)...Men nå er alt på stell og jeg full-ammer. Ville ikke vært foruten, myyye mindre stress,tro meg. Du har alltid med deg perfekt temperert mat hvor du enn går, det gjør alt så mye enklere... Dette var løsningen for meg: Etterhvert som melken kom i gang så var jo smerten der fortsatt. Fikk da anbefalt å leie en elektrisk pumpe ( du kan selvsagt sikkert bruke håndpumpe, men dette var slitsomt for meg med senebetennelse...) ...Det ene brystet var i bedre stand enn det andre, så jeg pumpet det verste brystet slik at det fikk slappet av og gro og pumpet/ammet annenhver gang i den beste puppen. Morsmelken min fikk babyen i en liten kopp som jeg fikk på ammepoliklinikken her i Bergen, ikke flaske. Babyen fikk ikke smake høyre brystet mitt på flere dager...Og fikk som sagt kun annenhvert måltid smake det venstre. Dette gjorde underverker... Hun var mett, og mine bryst fikk gro og hvile seg. Jeg slapp å grue meg til hvert måltid, slapp å vri meg av vondt når hun drakk. Og som et resultat av at jeg fikk slappe av, så kom melken min enda bedre i gang. Når man knyter seg slik du sikkert gjør nå, så flyter melken tregere og nurket ditt må suge hardere for å få mat. Det blir en vond sirkel av det hele. Skaff deg pumpe, bruk den til du er klar for amming igjen. Ypperlig for pappaen også. Gubben min mater henne en gang om dagen fortsatt, gjerne mens jeg sover. Og det gjør jo underverker for deres forhold til hverandre... Ikke stopp ammingen,- ikke pga av ammehysteriet som pågår, men fordi det blir bedre, og da er det så deilig og enkelt å amme. Jeg var like nærmt deg å gi meg,- er fryktelig glad for at jeg bet tennene sammen. Og best av alt, pumpingen i seg selv gjør overhode ikke vondt,selv på såre og skorpede brystvorter... Ble langt dette, sorry. Men lykke masse til. Føler med deg
mirakelkvinnen Skrevet 25. oktober 2006 #6 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg har lyst til å henge meg på og si "hold ut" jeg også. Opplevde det samme som det, trodde jeg skulle sette tenna i taket hver gang jeg skulle amme, det ble en tårevåt periode. Slitsomt når man har besøk av glade og lattermilde beskuere, lett å bli både sinna og frustrert da. Jenta mi var lita og hadde lita munn, derfor ble jeg så sår, og det ble skorper som måtte mykes opp for hver gang osv. Men såååå, skjønner du, ble det bedre! Man kan liksom ikke tro at det skal bli bedre noen gang, men det gjør det. Dusj ofte så du kan massere og myke opp og smør med krem etterpå, du får kjøpt spesiell krem, det vet du sikkert. Jeg skal love deg at hvis du biter tenna sammen og kjemper så vil du bli så glad for det senere. Etter denne kneika blir ammingen en ordentlig kosestund for dere begge, det er en herlig følelse å amme uten at det gjør vondt. Og veldig enkelt! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2006 #7 Skrevet 25. oktober 2006 Kjære deg, kan du ikke prøve brystskjold når du ammer? Det hjalp meg og flere jeg kjenner. Jeg fikk det allerede på sykehuset. Det tok en tid å venne han av med skjoldene, men det var verdt det!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2006 #8 Skrevet 25. oktober 2006 Det er ikke galt av deg ! For det er DRITVONT i starten, men det går over....bit tenna sammen ei uke til eller to uker til, for da går smertene over! Er de ikke over til da så hadde nsok jeg slutta og, men de går over!!! Gråter med deg, kjenner smertene på kroppen, selv om det snart er 3 mnd siden jeg hadde de første gang!!! pass på med lufttørring at du ikke får trekk på puppene, for da er det lett å få brystbetennelse, hold puppene varme!!! Finnes salve som er mot såre brytvorter, men jeg brukte den bare på sykehuset, følte ikke den hjalp! Husk å putte "hele" det fargede området på puppen din inni munnen,..ikke la bebisen suge på brystvorten, den må ha hele inni munnen...for ellers vil du forbli sår lenge, fordi å bare suge på vorten ikke gir barnet god sugetekninkk! Bare et tips vist du ikke allerede gjør det....ikke alle som får vit det på sykehuset, men du vet og gjør det kanskje??? Lykke til , hold ut litt til, for det vil gå over, men vær klar over at det varer 1-2 uker!!! IAF
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2006 #9 Skrevet 25. oktober 2006 kan kanskje tilføye at jeg hadde melk før jeg fødte, melkespruten stod da bebis skulle amme, så det var ikke mangel på melken som gjorde meg sår,etter førstefødte var det i starten feil teknikk, det er viktig at barnet ligger riktig så den ikke "drar" i puppen når den ammer, men og det med hele puppe-greia inni munne, så får den bedre feste og ødelegger ikke vorten helt, etter andre fødsel gjorde jeg alt riktig, men blei sår fordi, skreik hver gang hun skulle amme, og det var ofte....men smertene går som sagt over, så bare la det få tid! Likte det inlegget over der du blir anbefalt å pumpe, håper bare at når såret da har grodd, og barnet skal begynne suge igjen, at du ikke blir sår på nytt...for det at puppen hele tidenplutselig skal være fuktig og slikt, må vennes til for alle! Nok en gang LYKKE TIL! IAF
Pigen. Skrevet 25. oktober 2006 #10 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg har ikke lest igjennom mer enn noen få svar, men vil bare si at jeg hadde det akkurat som det. Nå er jenta min 5 mnd og det går så bra med ammingen! Jeg var på det de kaller mor og barn vennlig sykehus. De var sååå opptatt av det med amming om ammeteknikker, at jeg ble bare så frustrert og lei meg. De trodde alt gikk fint når jeg dro hjem, men jeg ville bare hjem. Det tok ikke så lang tid etter jeg kom hjem, at alt roet seg og jeg fant ut av det selv. Det var vidunderlig! Husker ikke hvor lenge jeg var sår, men tårene trillet og jeg hikstet av at det var så vondt. Jeg følte at det var så grusomt mye stress og press med dette med ammingen, men når jeg og barnet fikk ro på oss gikk ALT mye bedre. Håper du ikke gir opp, men biter tenna sammen, så skal du se det snart blir bedre. Skulle det så være at du ikke får det til eller orker, så er det ikke noe nederlag. (jeg brukte forresten Avent sin krem til å smøre på brystet, den synes jeg var ganske ok...) Lykke til!
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 26. oktober 2006 #11 Skrevet 26. oktober 2006 neida, brystvortene ble ikke såre på ny. trengte bare å pumpe 3-4 dager,så var alt så mye bedre...
Harald Ripultfør Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter #12 Skrevet 27. oktober 2006 Takk for alle svar og oppmuntringer. Jeg ga hun NAN en kveld og smurte brystvortene mine med purelan. Også luftet jeg de godt, og det er blitt mye bedre. Fortsatt litt såre, men de blir bedre og bedre! Hadde det ikke vært for dere, hadde jeg nok faktisk gitt opp!! Nå får hun MM til hvert måltid! Tusen takk!
Muffinsmamma Skrevet 28. oktober 2006 #13 Skrevet 28. oktober 2006 hei! jeg brukte ammeskjell fra første dag og ble aldri ordentlig sår. begynte å bruke det med en gang jeg kjente noe.. vil anbefale deg å prøve det. fins på apoteket, koster 70-80 kr, er helt naturlig, og syns ikke spesielt godt i bh´en. masse lykke til!
Muffinsmamma Skrevet 28. oktober 2006 #14 Skrevet 28. oktober 2006 jeg mener albueskjell. norske albueskjell!
Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #15 Skrevet 30. oktober 2006 Synes synd på deg! Hadde litt av det samme, og veldig såre brystvorter pga helt feil teknikk. De er fortsatt litt såre pga sopp, men er bedre. For meg hjelper det å variere stillingen jeg ammer i, noen ganger sittende, noen ganger liggende. Og bare en kommentar til at det ikke skal gjøre vondt, det er krefter på gang når en baby suger!! Gutten vår lå på brystet til faren (han hadde bar overkropp) og plutselig skrek faren til. Ungen hadde sugd seg fast i armen hans, han satt bare på et øyeblikk, men det ble et KRAFTIG sugemerke som nå har blitt blåmerke!!! Så at det kan gjøre vondt å komme i gang med amming er ikke rart. Men det blir bedre! Man må "herde" brystvortene også.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 30. oktober 2006 #16 Skrevet 30. oktober 2006 Gi amminga en sjanse!!! Jeg hadde gnagsår og blodutredelser på brystvortene jeg også i starten og det er alldeles sinnsykt vondt. Men etter to uker var det over og glemt. Jeg fikk masse hjelp på barsel og gjorde alt riktig, men ble sår allikevel. Jeg fikk en salve på barsel som jeg smørte på, og det hjalp litt. Hør på apoteket. Ikke bare er amming og morsmelk bra for barnet, men det er jo utrolig praktisk også. Puppen er jo med hele tiden!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå