Gå til innhold

Til dere i Sveits!

LiHa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei der,

Oj, lykke til. Det er sant at leie-markedet i Sveits er ganske daarlig for tiden, og i Geneve er det ikke akkurat saa lett aa finne det man önsker med en gang.

Men den som leter finner ;)

Pröv paa internet sidene til de forskjellige utleiebyraaene, ogsaa andre frie internet-sider som:

www.immostreet.ch

www.petites-annonces.ch

www.anibis.ch

www.immoScout24.ch

osv. osv

Lykke til :)

Om dere trenger mer hjelp bare si ifra..

Hege

Oi! Tusen takk skal du ha:) Dette var noen interessante sider, og så bra at noen av dem gikk an å oversette til engelsk! Det er litt skummelt å skulle flytte fra det trygge her hjemme og dra til utlandet samtidig som vårt første barn skal komme til verden.Særlig når vi ikke aner hvor vi skal bo. Så vi setter virkelig pris på all hjelp:)

• 3 måneder senere...

Annonse

Vi bor i Soral. Min første ble født i August i fjor :-) Vet du noe om hvilke rettigheter man har i.f.m. utvidet svangerskaps-permisjon / tilrettelegging av arbeid etter endt permisjon i Genève? Min arbeidsgiver er desverre ikke like velvillig innstilt som ved første svangerskap og vil hverken diskutere utvidet permisjon eller redusert arbeidstid utover de obligatoriske 4 månedene. Så forresten fra et tidligere innlegg fra LiHa at hun kommer til Geneve rett før den planlagte fødselen i April.

Hei!:)

Så overrasket jeg ble over å se at flere hadde svart på innlegget jeg la inn for en stund siden!:) Fint å se at det er flere norske der nede! Jeg flytter ned til Geneve første uka i mars, og vi har fått oss en leilighet i Onex som vi skal overta snart. Mannen min er allerede der nede og jobber, og han forteller at det er en en fin by. Jeg har aldri vært der, men kommer på en ukes tur nå i neste uke på besøk. Jeg både gleder meg og gruer meg til å flytte nedover, men det er kun pga fødselen. Har kommet i kontakt med en lege via e.mail, men that's it:) Har ikke peiling på hvor jeg skal føde eller hva jeg kan forvente av helsevesenet. Vet bare at jeg er forsikret gjennom min manns helseforsikring, og at den dekker meg 100% hvis jeg føder på et offentlig sykehus. Hvordan jeg eventuelt kan benytte helsetrygdekortet fra Norge har jeg fortsatt ikke helt forstått meg på:) Må bare ta ting som de kommer og lære etter hvert har jeg skjønt.

Jeg vil veldig gjerne komme i kontakt med nordmenn i Geneve da jeg har innsett at jeg kommer til å være veldig mye alene med babyen når hun blir født (mannen min jobber lange dager). Hadde vært trivelig å møtt noen over en kaffe en gang:)

Linda:)

Oj, ja da er vi i ganske samme situasjon:)

Siden jeg ikke jobbet da förstemann ble födt sa er jeg ikke sa orientert i rettighetene rundt dette. Men det overrasker meg ikke at arbeidsgiver er lite interressert i a hjelpe...

Det er jo lite som ligger til rette for a hjelpe smabarnsfamilier her egentlig og sammenlignet med norge er det jo en vits.:(

Jeg vet ikke om du kjenner til denne siden men kanskje du kan finne noe der?

http://www.genevefamille.ch/qsPortal/Home.asp

Eller sa ville jeg kanskje ringt og spurt en av de hyggelige damene her:

http://www.arcade-sages-femmes.ch/

Hei Linda.

Sa hyggelig at det kommer en nordmann til hit. Jeg kjenner ingen andre nordmenn i Genève sa det hadde vaert kjempe fint a treffes!

Jeg födte pa det offentlige syehuset her i Genève i fjor sommer og det var ikke noe a grue seg til egentlig. Vi hadde en kjempe herlig jormor og alle rundt oss var bare koselige og snille. Jeg har derfor ingen betenkligheter med a gjöre det igjen i August.;)

Dersom du er forsikret gjennom din manns jobb sa trenger du vel ikke a tenke pa det norske helsetrygdekortet skulle jeg tro.

Bare spör om det er noe du lurer pa eller trenger hjelp til.

Uansett vi er her vi og vil mer enn gjerne drikke kaffe:)

Vibeke.

Hei Vibeke:)

Så fint å høre at du hadde en bra opplevelse på det offentlige sykehuset! Vet du om de snakker engelsk der? Jeg verken snakker eller forstår et ord fransk, så jeg krysser fingrene for at jeg kan klare å gjøre meg forstått. Er egentlig skikkelig nervøs i forhold til å skulle føde der, siden jeg ikke aner noen ting om hvordan de tilrettelegger for fødende. Jeg prøvde å lese på hjemmesiden til sykehuset, men det var håpløst. Etterlyste informasjon på engelsk, men fikk aldri noe svar. Hvordan er de i forhold til smertestillende og tilrettelegging under og etter fødselen? Fikk du være der i mange dager? Jeg har hørt mye om Grangettes og sett på hjemmesiden at det virker som et ålreit sykehus. Men siden forsikringen til mannen min bare dekker 90 % i den private sektor, vet jeg ikke hvor mye penger 10% utgjør... Har ikke råd til å betale mange tusen liksom. Det er dyrt nok å bo i Geneve allerede har vi funnet ut:) ...om vi får den leiligheten vi har blitt forespeilet da... Utleiefirmaet forstår ikke helt at jeg har permisjon i 54 uker med 80% lønn, så de må vurdere om vi har god nok økonomi til å leie. Frustrerende å ikke kunne ringe og forklare selv (ingen der snakker engelsk). Så nå krysser vi bare fingrene og håper på det beste. Begynner å bli litt stressa i forhold til å få en plass å bo. Det er bare 11 uker til termin!

Har vi en kaffedate når jeg kommer nedover da eller?:) Vil gjerne hilse på jeg!

Hei igjen.

Jeg synes du er modig og töff som flytter til et annet land rett för förste(?) födsel.

Na har jeg jo bare vaert der én gang til na men synes det var helt greit. Jeg er ikke sa vant til sykehus hverken i Norge eller andre steder sa jeg hadde vel ikke sa höye forventninger heller.:) Men det jeg vet er at de ikke har badekar der, ingen akupunktur pa sykehuset og her nede bruker de ikke lystgass som smertestillende. Det er vel eneste forskjellen kanskje til litt bedre sykehus.(Ja, badekar altsa..)

I forhold til et privat sykehus sa vil du her dele rom med to andre damer og babyene og det kan jo bli ganske hektisk kanskje, men det er vel det samme pa norske sykehus skulle jeg tro. Vanlig er a bli der 3-4 dager tror jeg. I forsikringen din tror jeg du faktisk har krav pa 10 dager (i tilfelle noe skulle skje) og de dagene du ikke bruker skal du kunne bli fulgt opp av en jordmor etter hjemkomst.

Jeg reiste hjem dagen etter födsel da jeg ble fulgt opp av en og samme jordmor för under og etter födsel. Et spesielt "program" som var kjempe flott for oss. Vi har vaert heldige a fatt til dette igjen og det föles bra.

Det er et sted her i Genève der du kan komme/ringe og spörre om alt omkring svangerskap,födsel,barn og stell. Det er kun jordmödre som jobber der og de er veldig behjelpelige og hyggelige. Jeg tror de snakker engelsk der men er ikke sikker. Jeg skal sjekke det for deg.

jeg vet ihverfall at de har engelsk svangerskapskurs der.:)

Her er link til nettsiden deres.

http://www.arcade-sages-femmes.ch/page.asp?np=3&id=45

Du far si ifra hvis dere har problemer med a forklare dere til utleier, sa kunne vi event. vaert behjelpelige med oversettelse av mail/brev.

Jepp, kaffedate avtalt! ;)

Annonse

Takk for tibudet om oversettelse! Sier i fra hvis det skjærer seg helt jeg:)

Det er vårt første barn ja, og det er vel derfor ting blir litt ekstra utfordrende å reise til utlandet. Mannen min fikk jobbtilbud/studietilbud som han ikke kunne si nei til, så da må vi bare ta de utfordringene som kommer:) Foreldrene våre er ikke like begeistret for planene våre, men...hehe.. første barnebarnet på begge sider:)

Oi, bruker dem ikke lystgass der nede? Hehe jeg som er redd for å måtte være sånn urkvinne som må føde uten smertestillende! Føler ikke behov for det;)

Hvis du vil, og du også Geneve, så skriv gjerne en melding til meg på profilen min der dere kan sende mailadresse eller noe sånt, så kan vi skrive andre steder enn her:) Jeg har ikke lyst til å legge ut mailadressen min her for den er det samme som hele navnet mitt.

Hei dere,

Saa artig aa plutselig se saa "mange" vordende norske damer i Sveits :)

Jeg selv bor i Morges og har termin den 3 mars.

Angaaende smertestillende, saa er det riktig at de ikke bruker lystgass lenger, jeg spurte om dette og fikk fölelsen av at dette var noe ortlig gameldagse ting hehe

Men saa hörte jeg at paa sykehuset i Vevey tar de det mer og mer i bruk. Ellers her i Lausanne-omraadet tror jeg det ikke blir tatt i bruk. Det eneste man kan faa er epidural (peridural).

Jeg skal föde paa sykehuset i Morges (om de har plass den dagen som jeg föder, ellers maa jeg til et annet sykehus), og de har et ganske bra rykte, saa jeg er ganske rolig ovefor födselen, de har födebade-kar, spesial stol og andre finurlige ting man kan ta i bruk for aa lette födselen, eller för födselen.

Det hadde vaert koselig aa komme i kontakt med dere, selv om dere bor i Genève omraadet. Kjenner ingen norske her, paa min alder, saa om dere har plass til en til rundt kaffe-koppen kommer jeg gjerne en tur :)

Så moro å se at det kommer flere med her da!:) Sitter her hjemme i Trondheim og fryder meg over disse innleggene her. Måtte ringe mannen min i Geneve og fortelle at det finnes norske damer der nede;) Hehe...

Barselgruppe ja, det hadde vært artig! Jeg er med... Hvis det ikke blir for raskt, så tar jeg gjerne den første kaffen ganske snart. Kommer til Geneve den 6. og blir til den 13. februar. Skal nedover for å orientere meg litt og har time hos lege på torsdag. Kom i kontakt med en lege over nettet som snakket engelsk, så jeg er spent på dette møtet:)

Ser at jeg antakeligvis er den yngste her... Blir 27 i sommer jeg. Er nygift og ble ferdig utdannet i fjor sommer. Har fast jobb i kommunen, men er nå fullt sykemeldt ut svangerskapet pga bekkenløsning. I magen har jeg ei lita jente som etter termin skal komme til verden 22.april. Det er full aktivitet i magen, og jeg sitter her og er helt fasinert når jeg ser på sparkene på utsiden av magen:) Hvordan går det med dere andre da? Har dere ok svangerskap?

Hei igjen,

Sä spennende at du kommer til Genéve i morgen. Hvis det er til hjelp, kan jeg gjerne droppe forbi Hug og plukke opp litt informasjon til deg som jeg og evt. alma&mamma kan hjelpe deg ä oversette over en kaffekopp mens du er her. Jeg er forlovet med en sveitsisk mann, sä jeg har flere "lokale" venninner som har födt der flere ganger og kan vaere behjelpelige med informasjon - en av dem jobber ogsä som jordmor. Jeg ser ut til ä vaere den eldste i vär nye "barsel klubb" - er 36. Vil forsöke ä finne e-mail adressene deres i profilene - ville bare gi et livstegn fra meg för du reiser nedover sä du ikke tror jeg har glemt deg. Takk alma&mamma for tips til familie portalen i Geneve - skal ta kontakt med dem ang. rettigheter i.f.m. min arbeidsgiver. Arkade de sage famme er supre - hadde en jordmor derfra som hjalp meg med amming hjemme etter siste födsel. Har samme opplevelse som deg - föler at jeg har blitt utrolig godt fulgt opp bäde för, under og etter födsel i Geneve. (PS. En födsel med smertelindring, uten komplikasjoner hos hverken mor / barn og 5 dagers opphold pä Grangette koster ca. chf. 20.000, sä egenandelen din vil bli pä over 10.000 norske kroner.)

Kathrine :-)

Hei hei:)

Da har jeg kommet til Geneve og blir værende her en uke i første omgang. Synes det er artig å høre fra dere både her og på mail, og siden vi er flere som har lyst til å møtes så bare kom med forslag til tid og sted! Jeg skal finne meg et kart og begynne å orientere meg litt i byen, så jeg stiller gjerne:) Befinner meg nå på CERN og blir boende her i noen dager på hostel, så jeg er visst på vestsiden av byen.

VIl forresten takke for de nyttige opplysningene jeg får både her og på mail, det setter jeg stor pris på!:)

Kanskje vi sees en dag? Hvor mange er interessert? Er vi 4-5 stk? Har fått med meg tre navn nå; Hege, Vibeke og Kathrine, men "misyme" har jeg ikke hørt noe navn på:)

Hei alma&mamma

jeg måtte jo inn og kikke litt etter at du tipset meg om at det var flere norske her i Sveits. Selv bor jeg i Bern, men har truffet Alma&mamma i Geneve en del ganger etter at vi ble kjent her inne. Det er veldig koselig!! Avstandene er jo ikke store her egentlig...

Noen flere i Bern også kanskje?

:-)

Virker som et veldig ålreit sted å møtes det der:) Jeg blir med!! Hva med fredag da? Passer det for alle? Jeg har ingen planer, så tidspunkt er jeg helt fleksible på. Noen som er mer opptatt enn meg som vil foreslå klokkeslett?

Det her blir trivelig! Ser frem til å møte dere:)

Linda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...