Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2006 #1 Skrevet 25. oktober 2006 Hei! Ved starten av svangerskapet hadde jeg ferritin (jernlager) på 16, og fikk beskjed om å ta jerntilskudd fra uke 12. (Den ligger alltid lavt hos meg, har testet tidligere også og har vært nede i 8) Blodprosenten var lav, men ikke veldig lav, gjennom svangerskapet (var vel nede på 10,4 tror jeg det var). Tok jerntilskudd fram til 6-ukerskontrollen, da fikk jeg beskjed om at verdiene var innenfor normalen (men ikke høye), slik at jeg kunne gi meg. Barnet mitt er nå 9 måneder. I det siste har jeg vært mye trøtt. Noe som jo selvfølgelig kan komme av nattamming (ammer fortsatt mye, både dag og natt), men det har blitt verre siste tida, har følt meg slappere. I tillegg har jeg begynt å "svimle" litt igjen av og til når jeg reiser meg, og merker at leppene føles kalde. Prøver å gjøre de "riktige" tingene for å få overskudd, ute og går tur daglig, trener et par ganger i uka, forsøker å spise bra med frukt og grønt og ellers forholdsvis sunt, sover innimellom på dagtid når baby dupper. Har i grunnen fungert bra tidligere, men ikke nå lenger. Dere med litt erfaring, høres det bare ut som en naturlig reaksjon på lang tid uten sammenhengende nattesøvn, eller kan det være mangel på jern som gjør dette? Skal få lege til å sjekke, men der er det for tiden 4 ukers ventetid, så tenkte jeg kunne høre her om noen hadde noen erfaringer, kanskje noen gode råd?
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2006 #2 Skrevet 26. oktober 2006 Ville bare si at du trenger ikke time hos legen for å få tatt blodprøver. Du kan bare dra dit å få tatt prøven. Koster 82 kr. Og du kan ringe etter svaret etter en uke. Det har jeg gjort. Har nå heldigvis fått det opp ganske mye. Lå på 9 lenge og var sliten og slapp. Nå er den på 36.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2006 #3 Skrevet 26. oktober 2006 Takk for svar! Nei, på mitt legesenter må man innom legen først. Har ringt dit og vært der en tur og det var mye fram og tilbake og motstridende beskjeder. Ble til slutt sendt inn til hun som skulle ta blodprøve, men hun ville ikke ta uten at jeg hadde vært til lege først. Så jeg får smøre meg med tålmodighet til legetimen. Kunne jo selvfølgelig bare gå ut fra at jeg mangler jern og ta tilskudd, men har tidligere fått beskjed om at man ikke bør ta jerntilskudd med mindre verdiene er nedenfor normalverdiene.
pace Skrevet 28. oktober 2006 #4 Skrevet 28. oktober 2006 Ferritin innholdet alene kan ikke gi slike bivirkninger. Man vil vanligvis ikke merke at man har lave jernverdier. De skal vistnok kunne gjøre at du blir lettere syk, om ferritinen er lavere en det som er normalt for deg. Men hvis Hb'en og er lav, er det en sammenheng, og da vil en få disse symptomene. For det er den lave Hb'en som gjør at en blir sliten og svimmel. Vil ut i fra det du skriver, tro at det er søvn du mengler, og kanskje væske, viktig å drikke nok. Har selv kronisk lav ferritin (8-12), og har alltid hatt det. Hb'en derimot har vært normal. Eneste gang jeg har blitt satt på jern, er da verdinen på ferritinen var umållig, dvs omtrent tom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå