Gå til innhold

Oppdatering fra nattens opphold på føden

Anbefalte innlegg

Vi kom hjem fire i natt etter noen laaaange timer og mye mas på sykehuset... Angret aldeles på at jeg hadde ringt opp, for det ble jo så mye styr med prøver og sparketest og ultralyd og ventetid og alt mulig.

Hadde ul ca tre i natt. Alt er vel med babyen (som er ca 3000 gr - jeg er i uke 36), og fosterhinnen var inntakt, rett mengde fostervann osv.. MEN: den ligger søren meg med rumpen GODT plantet i bekkenet!!!!

To leger sa til meg at en søknad om ks mest sannsynlig vil bli avslått, fordi jeg har født før og alt har gått bra. Samtidig sier de at forsøk på seteleie som oftest ender med haste-ks! - og jeg har jo ikke hatt setefødsel før!

Så etter ul har jeg bare grått og grått og ikke sovet et sekund. Nå kjører sambo guttene på skolen og jeg skal prøve å legge meg... Jeg er kjempelei meg og har mest lyst å fortrenge hele graviditeten. Når jeg kom hjem i natt fikk jeg det for meg at jeg skulle skru fra hverandre stellebordet på badet og pakke bort babytingene, for jeg fikser rett og slett ikke tanken på at jeg får en jævlig fødsel! - og det er faktisk ikke selve fødselen jeg gruer mest til, men til tiden etterpå.... for jeg VET at jeg kommer til å bli klippet/rakne fra a-å pga førstemann ble tatt med vaakum og det var en tøff fødsel og tøff tid etterpå.

Jeg er rasende på meg selv for at jeg har havnet i denne situasjonen og dermed har valgt å ødelegge kroppen min for lang tid framover.. Uff.. klarer ikke la være å gråte.. Tror aldri jeg blir glad igjen...

Fortsetter under...

ÅÅÅÅÅåå Mensana da,

Skjønner godt at du har hatt en stressendes natt. Nå er det viktig å slappe av. prøv å få nåen timer med søvn å slappe av.

Etter det kontakter du sykehuset på nytt og forlanger en ny time ev. via fastlege hviss du må ha henvisning, De kan ikke tvinge deg til å føde uten KS. Husk på at det er din kropp, ditt barn og du som skall leve med ev komplikasjoner.

stor stor klem!

Får tårer i øynene når jeg leser dette. Synes synd i deg. Skal ikke være enkelt. Men kan jo prøve å komme med noen trøstende ord; Et par venninder av meg har født i seteleie uten noe problem, og har før det født vaginalt. Hun ene sa til og med at hun syntes det var bedre og lettere å føde i seteleie.

Det går sikkert bra dette mensana, bare opp med hodet og humøret =)

Åhhhhhh, jeg synes så synd på deg!!!

Grrrrrrrrr... jeg er sååååå sint på legene.

Håper Gulrot har rett med at de ikke kan tvinge deg til å føde sete dersom du ikke vil.

Jeg ville bestilt time hos fastlege og/eller jordmor og snakket om dette så fort som mulig. Fortell hva du føler. Si du er redd.

Det må jo være traumatisk å oppleve en fødsel når man har skrekken for det, og når man vet at det finnes andre alternativ.

Uff...

Jeg har jo lest et sted at kvinner med fødselsangst får ks, jeg også.

Dine tidligere fødsler har være hode, hva er det som sier at du skal takle en setefødsel???

Hvis mange setefødsler ender med haste ks uansett, hvorfor ikke bare gjøre ks, da det er mindre stress for mor og barn?

Her skal du få litt ammousjon (du har kanksje lest det før).

Setefødsler går som regel helt greit, men det kan være komplikasjoner:

1 Forlenget forlossning pga av rierne ofte blir svakere når den myke stumpen trykker mot livmormunnen

(det harde hodet fremkaller oftere sterker livmorsammentrekninger)

2 Risiko for tidlig fostervannavgang og navlesnorfremfall pga att setet ikke fyller ut nedre del av livmoren like godt som hodet.

3 Barnet hake presses ved vanlig vaginal fødsel mot barnets bryst (oftest) og slik blir diametern på hodet mindre

(bahhodet kommer først ut og har også fått tid på seg og formes etter fødselskanalen o blir også slik mindre i omfang, mer avlangt)

og barnets armer presses også automatiskt mot kroppen men ved sete kan hodet bøjes bakover lettere og diametern slik bli større og armene kan også

lettere slås utover og slik "ta emot". Barnets hode har heller ikke rukket å bli formet etter fødselskanalen uten fødes "rundt".

4 Den mindre stumpen kan trenge igjennom en ikke tilstrekkelig utvidet livmormunn, navlesnoren kan slik bli strukket å komme i klem mellom hodet og

bekkenet og gjøre at barnet ikke får nok surstoff

5 det finns en viss risiko for for tidlig avlossing av morkaken pga av at livmoren trekker seg sammen for tidlig når kroppen er fødd men ikke hodet.

Dette kan også gjøre at barnet ikke får nok surstoff.

Så på Mensana og la oss høre hvordan kampen om ks går!

offf....syns virkelig synd på deg!!!

men sa ikke legen at det var en "mulighet" for at søgnaden om keisersnitt ble avslått? det vill si at det er 50 % sjanse for at den ikke blir det.

kjemp som som løve!!

lykke til.

Høres ikke ut som om du har hatt en kjekk natt i det hele tatt. De kan vel ikke tvinge deg til å føde vaginalt hvis du nekter plent. Når folk kan si de har fødselsangst og få invilget ks bør setefødsel være et mer en godt nok argument. Kjenner jeg blir litt sinna på dine vegne nå.

Sender masse klemmer, litt sovestøv og masse pågangsmot.

Annonse

Skjønner veldig godt du er fortvilet nå.Men,ikke gi deg på at du vil ha ks hvis du helst vil det.

Var det ingen sjans for at beisen kunne snu seg riktig vei heller?

Jeg er 34+5 og er veldig usikker på om bebisen ligger i hode eller seteleie.

Får forhåpentligvis greie på det i mårra.Og jeg vet at jeg har ikke lyst på setefødsel,så hvis de nekter meg ks hvis hun ligger i sete,kommer jeg til å bli forbanna.

Stå på,og ikke gi deg!

Blir skikkelig provosert på dine vegne, for hvilken rett har vel sykehuset til å avslå en søknad om keisersnitt??? At man i det hele tatt må søke, er jo helt bak mål!

Kjenner jeg får litt hetta nå, for jeg tror ikke min heller ligger m hodet ned. Og jeg føder IKKE vaginalt hvis ikke han snur seg. Det kan de folka bare glemme!

Ååå.. Så leit å høre.. Jeg føler med deg.. Ville bare si at jeg har en venninne som har vært i samme situasjon som deg, vet om flere andre også.. Hun jeg kjenner hadde for liten livmor, babyene hadde ikke plass og lå i seteleie. Begge fødslene hennes endte med ks.. Problemet hennes var at den siste fødselen nektet de å innvilge planlagt ks på kk, de har visst en veldig streng politikk på det plutselig. Vet ikke om du har lest om det i avisen.. Så det mange nå gjør er å kontakte Voss sykehus, og be om å få føde der. Der har de et annet syn på det temaet, og mange som har fått avslag på ks på KK, får det innvilget på Voss.. Hvis jeg var deg ville jeg hvertfall forhørt meg litt om den muligheten.. Har hørt kjempe mye positivt om Voss, de er kjempeflinke der. Har selv vært og sett på fødeavdelingen deres, og den er kjepe koselig..

Håper det ordner seg for deg.. Du virker som en sterk dame:)

Lykke til :)

Huff og huff.... skjønna godt at du e oppbragt og stressa... men e så ille at når det e kommen inn så må det ut... æ syns du skal søk om keisersnitt... legg frem at du har fått akutt fødselsangt og at du ikke finn roen... det burd di pinadø godta og gje dæ en fin opplevelse i stedn førr at du skal gå å gru dæ tel fødseln... Å avslår di kan du vel ank? Ikke gje dæ du....

Stoooooooooooor trøste klem fra mæ

Annonse

Huff, ikke noe kjekt nei....... Henger meg på trådene over her: Kjemp som en løvinne :-) Snakk m alle du kan snakke med, forhør deg på andre sykehus osv....

Dette går nok bra tror jeg- du får ordnet det du vet du :o)

Var det ikke noe sjanse for at h*n snur seg nå?

Håper du sover godt i sengen din nå, og får slappet av litt- tenker på deg!

Kjempe klem til deg

om babyen din ligger o seteleie og du absolutt ikke vil ha en normal fødsel, så kan du ta kontakt med voss sykehus og bestille planlagt keisersnitt.. dette vet jeg mange som har gjort... kanskje det hadde vært bedre, enn at du skal miste hele gleden med babyen nå...

Nei, her er det bare å signere på alt det som står over her!

Kjenner jeg blir hissig på dine vegne, for som om vi ikke har nok med alle forandringer vi går gjennom både fysisk og psykisk så skal vi måtte slåss med et byråkrati som skal bestemme over VÅR kropp!!!

Men vær så snill å ikke pakke ned alle babytingene, du kommer til å få bruk for det snart uansett, og da er det bare dumt å måtte rydde alt på plass igjen!

Lykke til! Du har hele desemberklubben og alle andre gravide og flere til bak deg på dette! Om du vil så skal vi få til en underskriftskampanje for deg!!

klemmer

*håper du har fått sove litt i natt*

Huff, Mensana..for en natt du har hatt...

Prøv å hold motet oppe så godt du kan, så håper jeg d ordner seg til slutt!! Men stå på for å få ks, bytt sykehus hvis d er mulig...

Sender deg mange trøsteklemmer, energi og ståpåvilje:-)

Tenker på deg!

Huff, dette var ikke noe hyggelig, men husk at legene også er forskjellige, så hvis du snakker med noen andre så kan det være mulig at du får en annen beskjed!!! Du får samle litt krefter og ta kontakt med fastlegen.. Lykke til :)

Stakkar deg!! Dette hørtes virkeli ille ut:( men kan de virkeli tvinge deg til å føde normalt?? Mener å ha hørt at ingen kan tvinges til å føde vaginalt?! Eller.. Huff, håper virkeli det ordner seg for deg, kjære deg:)

Føler virkelig med deg!! Ta kontakt med fastlegen din eller jordmor og fortell dem hva du føler. Det går ikke an å tvinge deg til å føde i sete. Trodde alle fikk velge selv jeg når det sto mellom setefødsel og ks...

Håper det ordner seg!! Lykke til!

*Masse klemmer*

Tusen takk for dette, Mooncake!! Jeg har skrevet det ut og skal ta det med til samtalen jeg blir innkallt til på sykehuset.. (som er to uker før termin... jeg vil jo egentlig ha innvilget ks før den tid, men må rett og slett finne ut hvordan jeg skal gå fram..)

KLEM!

Skal føde på Haukeland, ja... og der er policyen at man først prøver med setefødsel og går det ikke så blir det hasteks. - og alle vet jo at hasteks er tøffere enn planlagt ks!!

Jeg er så forbanna at jeg ikke klarer annet enn å gråte akkurat nå... Er det noe jeg inderlig hater, så er det at andre bestemmer over meg og kroppen min.

Overlege på Kvinneklinikken Per E. Børdahl sier følgende i en repotasje om setefødsel, på KK sine nettsider (du har sikkert leste det selv også) :

"...vi tvinger ingen til å føde. Valg av fødselsmåte blir tatt etter samtaler med den gravide. Keisersnitt er tross alt en operasjon med alt hva det kan medføre av komplikasjoner, men det er selvsagt viktig at den fødende ikke opplever fødselen som et mareritt..."

Jeg synes du skal be om å få snakke med denne mannen og minne ham på at han selv har sagt dette, og lykke til! Det er klart du skal få keisersnitt! Det er jo ikke noe godt utgangspunkt for en fødsel at du er livredd, det vet da alle som jobber ved føden! Det kommer til å ordne seg, det er jeg sikker på!

Varme klemmer fra

Kjære mensana - dette var litt av en natt !!

Så bra baby ikke vil ut allerede, men fy fader så kjip beskjed å få ang setefødsel !

Jeg kan ikke tro at de vil tvinge deg til å føde ham i sete - har en god venninne som følte seg presset til det med andremann (hadde OK fødsel med førstemann) og fikk totalruptur, gjett om hun angrer.

Sier jo ikke at det alltid skjer, har du født to stk tidligere regner de vel med at det skal gå greit - men jeg ville aldri i livet ha gitt meg hvis jeg var redd for det !

Kan du ikke komme til Oslo og føde da ?

Jeg ville ha snitt denne gang pga hastesnitt sist, og legen på Ullevål var forståelsesfull som bare det - innvilget uten å mukke !

Min veslemann ligger forresten også i sete (gjorde iallefall det da, uke 32 - siste UL) og det er sinnsykt godt å slippe å stresse med om han snur seg eller ikke.

Du kan jo også prøve å

gå til en jordmor som kan prøve å snu ham ?

(kan lese om slike snu-operasjoner i Nylanders bok "På Vei", tror jeg)

Synes absolutt ikke du skal gi deg,det er DIN kropp det er snakk om - DITT barn sion helse de risikerer, og DITT fremtidige sexliv !

Du kan jo eventuelt starte vanlig fødsel og så slå deg totalvrang underveis og ende med hastesnitt - men det beste hadde jo vært for dere beggemed en planlagt snitt da.

Stå på jenta !!

Vi heier på deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...