Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #1 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg synes det er litt trist at det skal gå sport i hvem som får se ungen først og sånn. Alle vil jo komme og besøke oss på sykehuset - helst idet ungen kommer ut! Mamma vil sitte og vente, som om ikke det er noe pressende! Men hva skal man si da? Jeg og mannen min har ganske stor familie til sammen, og alle - onkler, tanter, kusiner, beste og oldeforeldre forventer liksom det at de bare kan troppe opp på sykehuset! Hvorfor kan de ikke vente til vi kommer hjem? Vet ikke de at det er utmattende å føde og lære å amme? Det er en grunn til at et er begrenset besøkstid på barsel sier jeg bare... Og hva med når vi kommer hjem? Da kommer folk bare til å komme hele tiden, og aldri gå! Og jeg tør ikke tenke på det engang, hvor stressa jeg kommer til å bli! Som førstegangsmor som skal lære ALT og i tillegg være vertinne! Kjenner jeg blir forbanna og tar sorgene på forskudd nå, men... Mannen min skal ta seg av besøkende - og alle må ringe først. Det er bare det at han alene har en mor (kapittel for seg selv) som er ti damer i en, i tillegg til 4 søsken og en overhyper kusine som er helt vill pga babyen!
vims-74 Skrevet 24. oktober 2006 #2 Skrevet 24. oktober 2006 Eneste rådet jeg har å gi, er at enten du eller mannen din sier fra dersom du er for sliten til besøk. Det kan ende med at noen blir sure, men husk at det er du som vet best hva du klarer, og dere trenger jo tid sammen også, lære dere å forholde dere til et menneske til, og være en familie. En annen ting er at det er ikke du som skal være vertinne, om noen forventer at du disker opp med kaffebrød, så får de heller være fri -det er sånt man som gjester heller kan ta med -det er ikke dere som skal stresse livet av dere for at andre skal få stilt sin nysgjerighet kjappest mulig!
Hildemor26 Skrevet 25. oktober 2006 #3 Skrevet 25. oktober 2006 Forstår litt hva du mener. Vi har også en stor familie. Jeg skal ha planlagt keisersnitt på et sykehus 20 mil unna der vi bor, men der bor da altså hele familien. Jeg skal videre flyttes til sykehuset her vi bor dagen etter, og ALLE skal da komme på besøk den dagen keisersnittet er over, og visittiden er liksom 1800 - 2000.. Lurer på om det finnes kølapp system i heisen jeg.. Hvordan skal jeg orke alt da? Har en sønn på 4 år (i morgen) som er første pri uansett, også skal alle andre renne ned døra, ingen som har forståelse for at jeg faktisk da har vært gjennom en stor operasjon. Nei vi får se hva vi gjør... Jeg har begynt å si meningen min jeg, for sist gang så sto ikke døra vår rolig, så for deres kjære barn, for deg og for mannen din sin skyld. TENK PÅ DERE SELV!!! Lykke til.... Klem fra meg
Chiquita Bananas Skrevet 25. oktober 2006 #4 Skrevet 25. oktober 2006 Det er dere som bestemmer dette ! Svigerinna mi og broren min sa ifra at dem ikke ønsket besøk på sykehuset fordi det var hun for sliten for - men jeg og sambo kunne komme noen dager etter de hadde kommet hjem for da hadde dem fått kommet på plass. Har to barn fra før av. Helt greit - det er jo dem som bestemmer og har vært gjennom masse...... Hehe....men jeg fikk da høre fra svigerinna mi at hun håpet at dem kunne besøke meg på sykehuset når jeg har født. Det blir jo litt selvmotsigelse - men kjenner jeg dem rett så klarer dem ikke det. Er alltid noe som kommer i veien. Men hvis jeg absolutt ikke orker så får ikke noen komme, eller så får sambo ta seg av besøkende en annen plass med babyen. Alle må forstå at alle er forskjellige og ta hensyn til den personen som har gjort en stor jobb og er mest sliten. Så la dem bli sure - de må tolerere å få høre at du er ikke i form, men ønsker besøk hjemme - men i ordnede rekker så det ikke blir et døgnåpent hus. Dere har krav på privatliv og må få tid til å bli kjent med både babyen og rutiner selv uten at folk henger over dere.......
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 25. oktober 2006 #5 Skrevet 25. oktober 2006 Skjønner hva du mener, her også er det voldsomme forventninger fra diverse famile som skal spise oss med hud og hår etter fødsel!! Men jeg låser døra, skrur av mobilen og trekker for gardinene hvis vi vil ha fred den første uka. Så får familiene våre mene akkurat det de vil, det driter jeg i!!
Petronellapia Skrevet 25. oktober 2006 #6 Skrevet 25. oktober 2006 Huff det er hørtes slitsomt ut. Det er jo du som nettopp har født og skal få igang amming etc. Hyggelig at de vil se den lille og gleder seg over den, men det er jo DU som skal bestemme om hvem og når du orker besøk!! Kan du si at sykehuset helst ser at ingen kommer på besøk de få dagene du er der? Det sier sykehuset her til oss, helst minst mulig besøk utenom pappaen da som kan være der hele tiden. Eller at dere inviterer til en "felles" kaffe etter 1-3 uker, alt ettersom hva du orker. Så får alle se ungen samtidig og da sier dere samtidig nei til besøk før det? Skjønner godt det er vanskelig, men kanskje dere rett og slett bare må si det rett ut og ikke pakke det inn eller være redd for å såre noen?
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2006 #7 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg gruer meg også litt til dette. Gruer meg egentlig mest til det å komme hjem....om alle skal komme da. De kan få kaffe her....men noe å spise på får de ordne med selv. Jeg kommer selvsagt til å være super stolt når jeg viser babyen frem, men håper i allefall at folk ikke blir så lenge om gangen. Det værste er når de aldri drar igjen. Hadde i allefall vært fint å få kveldene for seg selv. Har forsøkt å være litt bevisst på dette selv når andre har fått barn. Dessuten er jeg redd for at alle skal holde babyen jeg da.... =0/
Desperat 3 gangs fødende Skrevet 25. oktober 2006 #8 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg synes nå det er hyggelig at familien kommer for å hilse på nurket. På sykehuset vil jo lengden av besøkene begrense seg selv. Visittiden er jo en time og dersom de kommer mange samtidig vil de nok selv føle etter en stund at det er på tide at noen går. Plassen man har til rådighet er jo begrenset. Når du kommer hjem fra sykehuset så begynn for all del ikke å diske opp med all slags bakverk. Sørg for enkel servering om du serverer noe i det hele tatt. De kommer for å se babyen ikke for å spise kaker. Om mor og svigermor er så ivrige så la dem ta seg av babyen en time eller to mens du tar deg en hvil.
cemor c Skrevet 25. oktober 2006 #9 Skrevet 25. oktober 2006 Det vi gjorde sist, og kommer til å gjøre nå, er; Vi lot de som ønsket det komme på sykehuset, for der var det mulighet til å få avlastning, samt kort visitt tid! Etter at vi kom hjem, sa vi til alle at de skulle ringe på forhånd, for å høre om det passet for oss med besøk. Vi holdt oss for oss selv i ca en uke, da følte vi at vi hadde kommet oss i "gang". Dette førte også til at folk respekterte oss, og kom bare på korte visitter. Jeg tror det er viktig å fortelle familie og venner hva en føler og mener! Noen vil jo ha masse besøk hele tiden, men det vil ikke vi i begynnelsen. Denne gangen er det jo en som blir storesøster også, og vi vil bruke masse tid med begge barna (oss 4 alene) så storesøster ikke skal bli sjalu!! Nei, uansett hva dere bestemmer dere for, så fortell det til venner og familie, så de vet hva som forventes. Da skjønner de nok (forhåpentligvis) litt hva dere mener. Det er nok heller ingen som forventer å bli vartet opp de første ukene! (Jeg er av den typen som alltid har tatt med kake/mat når jeg har vært på barselvisitt, så kanskje dere kan høre om noen vil ta med noe?? c",) Oi, ble jo rene avhandlingen dette... Det var ikke meningen, jeg bare blir så ivrig med dette temaet! hehe c",)
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 25. oktober 2006 #10 Skrevet 25. oktober 2006 Det er omtren sånn som du beskriver det cemor c",) jeg vil ha det. Alle kan få komme å se en gang på sykehuset, men så vil vi være noen dager alene når vi kommer hjem. Mannen min har fri en uke, og den ( i hvertfall de første dagene) vil vi benytte oss av til å bli kjent med babyen og komme i orden hjemme -alene!! Svigers har visst ganske forståelse for dette, men mamma tror visst det er hun og jeg som skal ha barn og ble rett og slett drit grinete når jeg sa at vi ville være noe dager for oss selv hjemme og at de som ikke rakk sykehuset da rett og slett kanskje måtte vente noen dager. Jeg sa også at vi kanskje heller ville ta med babyen og reise bort på besøk (til familie og venner i nærheten) når vi hadde fått hvile noe dager, for er man på besøk og viser frem babyen så kan man bare dra hjem når man blir sliten eller føler for det + at man slipper å måtte tenke på servering/ baby-ting-rot som når man er hjemme. Men da holdt jo modern på å flippe helt ut!!!!!!! Mente jeg var såååå vanskelig da. Men er mitt første barn og dette har vært et slitsomt svangerskap og skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå at jeg vil ha noen dager med hvile hjemme. Er barnebarn nummer 6 på min side liksom...
cemor c Skrevet 25. oktober 2006 #11 Skrevet 25. oktober 2006 Hehe, kjenner problemstillingen din! -Men hos oss var det svigerinne som ikke kunne komme på sykehuset. Gubben sa bare synd for deg det... Måtte le av han da! c",) Han passet på meg som en smed!! Det er bare å stå på sitt, for om en skal stresse med tanken på besøk osv, kan en jo faktisk miste melken... Svigerinnen min ble kjempesur, Nei, vi får bare "stå på krava" hehe c",)
Reddik Skrevet 25. oktober 2006 #12 Skrevet 25. oktober 2006 vi har det helt likt bigmama! Stooor klem til deg!
Mamsen med lillemor i magen Skrevet 25. oktober 2006 #13 Skrevet 25. oktober 2006 For å løse problemet med at de besøker deg med en gang babyen er ute er kort og enkelt å ikke si at du er i fødsel, vent heller noen timer etter at babyen er ute... Ellers bare vær ærlig og si at dere ikke ønsker så mye besøk de første dagene/uken... dere TRE skal jo først og fremst bli kjent med hverandre!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå