Gå til innhold

Har for lite melk, hvordan øke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge hatt lite melk til minsten. Virket som jeg mistet mye etter et par brystbetennelser. Fikk opp produksjonen igjen ved hjelp av hyppig amming og amme-te.

Men så ble jeg syk igjen og har ikke klart å få opp melkemengden igjen. Så de siste 2 ukene har gutten vår (på 2 1/2 mnd.) fått mme etter amming.

Nå sliter jeg med "puppenekt", han hyler og vil ikke ha pupp. Og han blir aldri mett og fornøyd når jeg har fått han til puppen. (Drikker mellom 50 og 120 ml mme etter ent amming.)

Og jeg klarer ike å få mer melk! Jeg drikker 1 til 2 liter vann pr. dag. Drikker to kopper amme-te, og ammer/pumper ca hver andre time eller oftere. Ammer også ca hver andre time om natten. (Får ikke mer enn 60-70 ml ved pumping)

Har dere flere tips jenter?

Føler meg veldig sliten av dette her. Kan det være at det påvirker produksjonen?

Takknemlig for litt råd og tips nå!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt du nevner kan virke inn.

Så du får brystbetennelser igjen og igjen. Er det verdt kampen, dette her? Mamming er viktigere enn amming.

Men iallefall:

Har du smakt på melken, den kan bli ganske ram hvis det har vært bb eller lite melk.

Bruker du lecitin (for å holde melkegangene åpne?)

Og jeg skal dytte en tråd til deg.

Skrevet

Lurer på selv også om det er verdt alt sammen... Ga opp da storesøster var 3 mndr, mistet melken på samme måten den gangen også. Men jeg har bare så lyst til å få det til denne gangen!

Har ikke smakt på melken, nei....

Har brukt lecitin, det hjalp vel litt, fikk det litt raskere i gang. Tom nå, men får ordne litt mer!

Skrevet

Ikke slit deg ut nå da! Det er jo kjempegreit med fullamming, å slippe det flasketullet. Men så lenge du ammer litt får jo babyen i seg alle de næringsstoffer/antistoffer han trenger.

Kanskje hvis du "gir opp" å prøve å øke, og slapper av, vil det øke av seg selv... Uansett, så gjør du som du selv føler er best! Har vært gjennom det øke-tullet selv, og ikke fått det til, og nå angrer jeg meg fordi jeg ikke ga opp før. Gikk glipp av så altfor mye kos med babyen fordi alt bare handlet om å øke!

Skrevet

Jo, det er sant som du sier Marie82. For mye stress med det hele, minsker vel mer enn det øker mengden.

Men i dag har han vært fornøyd med kun pupp!!!!! Ikke fått mme siden kl 5 i natt! Kjempe fornøyd med det :-D

Skrevet

Men det er jo kjempeflott jo! Husk, ikke ta det som et nederlag hvis du må gi flaske igjen til kvelden da! Er jo kjempebra fremgang det da! Viktigste er at dere begge to er fornøyde!

Skrevet

Jeg tror du trenger å slappe av, og stole på at kroppen din ordner opp i dette. For den GJØR det, det tar bare litt tid av og til. Og så synes jeg du skal ta kontakt med en ammehjelper. Du finner mange måter å gjøre det på på www.ammehjelpen.no - det er telefon, mail eller chat. Det er så lurt å ta tak i det før det blir for vanskelig... og en ammehjelper er jo opplært til akkutat det å hjelpe de som liter litt...

Skrevet

Viktig å slappe av, det er helt sikkert. For meg hjalp det (og hjelper fortsatt) å tenke at det jo ikke er så farlig hvis det blir for lite en gang eller to, for babyen tar jo flaska lett, og det finnes mme! Dette gjorde at jeg virkelig fikk melkeproduksjonen i gang, så nå går det av seg selv. Ikke stress med øking, det blir bare et kav, og så skal du se det plutselig er på plass igjen!

Skrevet

Hei !

Har selv lite melk og er startet hos akupunktør,

hun sa til meg; får du brystbetennelse så ring med en gang,

hun har god erfaring med behandling mot brystbetennelse.

Hvis du bor i Oslo området;

Jeg går hos Klinikk Fjeld på Majorstua,

de virker veldig proff og har lang erfaring med gravide/ammende som spes.område, det er verdt forsøket !

Lykke til ..

Skrevet

Hei igjen.

Nå har jeg vært kjempe flink til å slappe mer av. Sovet litt på dagen sammen med poden, isteden for å pumpe,drikke vann, amme-te osv. Og det ser ut til å hjelpe!!! (Drikker jo fortsatt vann og amme-te, men stresser ikke like mye med det.) Spiser masse maltblokker (Fikk noen tips på Småtroll 0-1 år også), og et glass rødvin om kvelden. Nå har jeg faktisk fått i gang melkerefleksen kun ved å se han!

Sper på med litt mme, men har nå hatt 2 netter uten, så det går framover!

Tusen takk for hjelpen jenter!!!

Skrevet

dette har funket for meg.....

naf sin ammete

en vørterøl om formiddagen

en liten flaske mme om kvelden når vi legger oss...for da sover han lenge 3-4 timer...og det ser ut til at søvn virker veldig inn på prodksjonen.

Skrevet

Jeg har hatt det akkurat likt, har en gutt på 13 uker. Hos meg har det blitt så ille at han ikke tar puppen i det hele tatt. Jeg har anskaffet meg et hjelpebryst fra Medela. Om han tar brystet, så løp og kjøp et slikt et. Det funker som en intravenøs pose som henges rundt halsen, og en myk silikonslange tapes fast ved brystknoppen. Slik kan du gi tillegg samtidig som han ikke vennes av fra brystet, og han blir mett. Samtidig stimuleres melkeproduksjonen slik at du kan kutte tillegget etterhvert. Lykke til.

Hilsen Donna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...