Gå til innhold

Er det noen som har tenkt

Anbefalte innlegg

Skrevet

å holde seg helt unna alkohol mens de ammer,eller er det greit å ta seg ei øl,et glass vin hvis en har pumpet seg på fohånd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg kommer nok til å ta en pils innimellom, men er nøye på å pumpe to ganger etter jeg har drukket den så mesteparten er ute av systemet når jeg ammer igjen. Om jeg har pumpa meg på forhånd eller bare gir mme avhenger vel litt av hvor gammelt knøttet er. Men noe mye stor-festing i ammetida blir det nok neppe, orker ikke alt styret med pumping, venter heller til jeg er ferdig med amming jeg :)

Skrevet

Alkoholen forsvinner fra melken likt som fra blodet. Jeg har alltid trodd at den melka er "møkkette" etter en fest.. men det er visst ikke sant. Så etter som jordmor sa så behøver man ikke pumpe og kaste melk!!

Men veit ikke hva jeg kommer til å gjøre selv da...;O)

Skrevet

eh... vel, nå sitter jo alkoholen i blodet ei stund også da... melk produseres kontinuerlig, så jeg gjør fremdeles det samme som sist - pumper et par ganger etter jeg har tatt en pils så de ikke er alkohol i melka.

Skrevet

det hjelper ingenting for melka blir ikke lagret helt "ferdig" - det er hele tiden en utveksling mellom blod og melk. melken vil ha mer fortynnet alkoholbetandighet enn mors blod, og blir mer fortynnet når den går over til babyen - for da skal den jo gå fra mage/tarm til babyens blod. men måtehold absolutt!

Skrevet

jeg har tenkt å ta en pils eller et glass vin, venter man litt etter dette er det bare å amme.

er man kjørbar kan man amme

Som det nevnes så går altså promillen ut av blodet og det blir ikke lagret melk full av alkohol. dvs at eneste grunn til å pumpe blir for å ikke sprenges før man er klar for å amme igjen.

Skrevet

Tar man et glass eller to etter amming, og det går noen timer til neste gang, vil promillen være lik 0.....Ei skikkelig fyllekule tar litt lenger tid, men det frister ikke så veldig...hehe....man trenger ikke pumpe seg og kaste melken, uansett.

Skrevet

Jeg holdt meg helt avholds sist gang jeg ammet og kommer til å gjøre det denne gangen også. Men så er ikke jeg så fryktelig glad i alkohol heller da, så det gjør ingenting for meg å holde meg avholds:-)

Skrevet

Jeg kommer sikkert til å kose meg med et glass vin eller en pils og så amme etterpå, men blir det mer så får ungen vente med pupp og heller få flaske. Storfestingen uteblir nok og jeg er typen som liker å kose meg med et glass vin, men ett glass holder i massevis:)

Skrevet

Jeg kommer også til å kose meg med et glass vin eller to. Man må ikke bli hysterisk. Har ikke vært total avholds med de forrige to heller. Blir det for mange glass kan man jo pumpe seg selv om alkoholmengden i melken likevel er minimal.

Skrevet

Jeg holder meg unna alkohol når jeg ammer. Gjorde det sist også. En gang tok jeg et glass vin tidlig på kvelden når jeg var ferdig med nattammingen, men fikk så utrolig dårlig samvittighet at jeg holdt meg unna til jeg var ferdig med all amming (hun var 9 måneder da). Tror nok jeg kommer til å gjøre det samme nå igjen!!

Skrevet

jeg synes det er helt greit å drikke litt når en ammer. Melka får jo samme alkoholmengde som blodet. Så viss en baby drikker melk med 0,5 promille så vil ikke den merke noe til det. Drikker man når man er gravid derimot, får babyen i seg akkurat samme mengde alkohol som moren, og kan bli beruset. Det er jo stor forskjell på en halv liter med 4,5 prosent, og en halv liter med 0,5 promille.

Skrevet

ja jeg holdt meg unna sist og vil selvsagt gjøre det igjen.

det er mulig jeg tar meg et glass rødvin på juleaften dersom jeg har pumpet meg, men det er ikke noe must da.

bare man vet at man har samme promille i melka som i blodet, og man trenger ikke amme seg etter å ha drukket, man trenger bare å vente til man er sikker på at promillen er ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...