Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte bare som sangpedagog å oppmuntre dere til å synge for barna deres. Jeg har 6 åringer i kor som aldri har blitt sunget for, og de fleste av dem er nokså tonedøve. Blir de ikke stimulert til sang, vil de aldri få bygget opp nervebanene mellom gehøret og muskulaturen i strupen. Dermed kan de ende opp som "brummere" (synger bare på en tone) og føle det flaut å synge blant folk også som voksne.

Syng for barnet ditt! Stemmen din er helt garantert fin nok.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig med deg :o)

Å så koselig det er å synge. Vi synger hele tiden vi. Jenta mi har blitt med på kor og synes det er kjempe gøy.

Senest i dag sto begge barna å sang med hver sin mikrofon :o))))

Og ofte setter vi oss forran pianoet å prøver oss på noen noter, selv om jeg ikke kan å spille, men øvelse gjør mester!

Skrevet

Hei!

Vi synger dagen lang! :o)

Pappaen her er ganske så tonedøv... Vet du om dette er arvelig, eller blir en det pga mangel på "opplæring"? Og noe mer jeg lurer på: Treffer barn tonen når de begynner å synge som små, eller er dette noe som kommer med årene?

Gjest thricane
Skrevet

så bra innlegg. har aldri gitt sang så mange tanker, kanskje fordi jeg er en "brummer" selv. men tross mitt mangel på talent, så er sønnen min svært så fornøyd, så det er vel bare å innse at stemmen må brukes litt mer:)

Skrevet

Det er lett for deg å si, det! =)

MIn yngste begynte alltid å gråte hvis jeg prøvde å synge for ham. Helt fra han var ganske liten begynte han å å stortute hvis jeg prøve dem.

dette varte helt til han var nesten 2 år, da fikk jeg av og til lov til å synge sanger som ikke gikk i moll. Fremdeles er det helt umulig for meg å synge sanger som er bare bittelitt "triste", da kommer underleppa ut, og han begynner å gråte (nå er han 2 år og 2 mnd).

Men jeg er selvfølgelig enig med deg. De eldste barna mine likte heldigvis at jeg sang, så de har hørt mye sang, og nå synger begge i kor.

Skrevet

hehehe

Har mange ganger hørt "gå ut" og "nei, ikke syng" når jeg har begynt å synge for barna på sengekanten. Heldigvis varte det ikke så veldig lenge.

Skrevet

Gutten min på 2 år og 9 mndr. elsker sang!Vi synger alltid før han skal legge seg,og på dagen også.

Utrolig hvor flink han er til å kunne forskjellige melodier:-)

Også er han med bestemor og spiller på keyboarden og synger samtidig.

Kanskje vi får en musiker i hus:-)

Skrevet

Hehe. Han er nok musikalsk - du skal se han blir musiker, ja =)

Jeg kom på noe vittig ang. eldstejenta, som også er veldig musikalsk, og nå synger i kor, spiller piano og el-gitar. Da hun var liten, elsket hun at vi sang for henne, spesielt fra "Den store barnesangboka". Hvert bilde i boka representerte for henne en sang. Så derfor trodde hun at ALLE bilder var sanger.

Hun kunne peke på et bilde på veggen og si "synge den!" og hvis det var bilde av en fugl, sang jeg for eksempel "Lille Måltrost".

Dette ble etterhvert veldig slitsomt, for det begrenset seg ikke til våre egne bilder hjemme, men alle steder hun så bilder, i byen, hos andre folk, osv. krevde hun at jeg skulle "synge" det bildet.

Heldigvis forsto hun etterhvert at bilder ikke var sanger, men det ble mye synging mens det sto på.

Skrevet

Tror bare noen svært få "brummere" er født tonedøve, og det er bare i ekstremt få tilfeller at man ikke klarer å fikse på det. Jo tidligere jo bedre.

Barn utvikler evnen til sang som på så mange andre områder. I en periode (f.eks frem til 3-4 år) er det vanlig å bare ha et omfang på en kvint (5 toner, som i Bæ Bæ lille lam). Så utvikles høyden og dybden etterhvert. En stor misforståelse er at man legger sangene for dypt, og da klarer de ikke å synge med (mange lærere i grunnskolen gjør denne feil).

Noen barn har nok lettere for å treffe tonen enn andre, men jo mer de blir stimulert til sang jo bedre. Man må stimulere kontakten mellom det indre gehør og innstilllingene i strupen (ubevisst refleks). Det er denne koblingen "brummere" sliter med. Noen skrekkelige musikklærere har gjerne bedt "brummere" tie stille i musikktimen, dermed får de aldri sjansen til å rette opp feilen og tør derfor heller aldri synge til jul eller i konfirmasjon f.eks. Har hatt mange voksne "brummere" på kurs som fikk ødelagt selvitillten sin som barn pga slike upedagoger.

For å utvikle omfanget til en brummer:

Finn en tone de treffer og jobbe derfra med sanger uten for stort omfang.

Skrevet

Barnas store... bind 1 og 2 er mye brukt ja. Kan snart alle sangene der kanskje bortsett fra Internationalen, hehe

Som tidligere barnekor sanger liker jeg godt å synge, og danse ;o9

Skrevet

Jeg har ikke noen voldsom sangstemme, og den er litt rusten av mangel på bruk, men jeg har alltid synes at det er kjempemoro å synge, og synger nå masse for veslejenta. Det morsomme er at hun nå har begynt å synge helt av seg selv - melodien er umulig å høre ennå, men plutselig hørte jeg av teksten at hun sang "Bro bro brille" - som hun da hadde lært i barnehagen.

Vi har også den store hvite sangboka. Alle bøkene hennes står lavt i hylla, og sangboka blir ofte hentet når vi skal lese om kvelden. For noen uker siden fant jeg henne og sangboka i sofaen - da satt hun og sang "Lille måltost, lille måltost, lille måltost -" - og da jeg kikka i boka VAR det Lille måltrost! De har samme bok i barnehagen, og derfor vet hun hvilke bilder som tilhører sangene...

Jeg håper bare hun lærer å synge så rent at hun kan ha glede av det. Husker ei på barneskolen som sang så skjærende falskt....men det går visst an å lære å synge likevel? Mener ikke at det skal være så pent å høre på (da kunne ikke jeg synge..), men sånn at hun har helt vanlig stemme og ikke blir en "brummer" som skjemmes for å synge.

Musikk er topp! :)

Skrevet

Jeg synger sammen med sönnen min hver dag. Han fyller to om en måned. Men nå om dagen er det litt "slitsomt" til tider; han vil bare synge "töffe töffe toget", om dere kan den? I teksten er det en person som går av toget og takker for turen, og noen dager er det umulig å bytte sang för hele slekta og alle han kjenner gått av toget :) Men det er jo koselig , da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...